KOMİSYON KONUŞMASI

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Bu görüştüğümüz 26'ncı maddeyle 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nun 33'üncü maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarının yürürlükten kaldırılması öngörülüyor.

Kanun metninden çıkarılan beşinci fıkrada, Ulaştırma Bakanının savaş, iç savaş, terör, kargaşa ve benzeri olağanüstü koşullara sahip ülkelerde uluslararası taşıma yaparken saldırıya uğrayıp hayatını kaybeden şoför ve beraberindeki Türk vatandaşlarının varislerine 40.000 liraya kadar ve ticari yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan otobüs, minibüs, kamyonet, traktör, kamyon, tanker ve çekicilerden yaşları ilgili mevzuatın getirdiği yaş sınırının üzerinde olanları devir alabilir, devir alınan taşıtların sahiplerine ve karayolu yatırım projelerine ödeme yapmaya yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.

Bu 4925 sayılı Kanun'un 33'üncü maddesinin altıncı fıkrasında ise "Döner Sermaye İşletmesi devir alınan bu taşıtları yurtiçi ve yurtdışındaki gerçek ve/veya tüzel kişilere satış, hibe, devir ve benzeri yöntemlerle değerlendirebilir. Bu işlemlerden elde edilen gelirler Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilir." denilmektedir. 33'üncü maddenin altıncı fıkrasında, Karayolu yatırım projelerine döner sermayeden kaynak aktarılacağı da hüküm altına alınmıştır. Bu düzenleme, ilk olarak 4925 sayılı Kanun'un 33'üncü maddesine 25/6/2009 tarihli ve 5917 sayılı Kanun'un 47'nci maddesiyle eklenen "karayolu yatırım projelerine" ibaresiyle hüküm altına alınmıştır. Şimdi, kara yolu yapım işleriyle ilgili, örneğin Sayıştayın 2012 yılına ait Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına dair raporuna da yansıdığı şekilde bütçe kanununda, yatırım programında yer almayan herhangi bir proje için harcama yapılamayacağı hüküm altına alınmasına rağmen, 2012 yılı yatırım programında yer almayan 259 proje için toplam 972,6 milyon lira ödeme yapılmıştır. Yatırım programında yer almayan projeler için yapılan harcama, Karayolları Genel Müdürlüğünün 2012 yılı başındaki 3,6 milyar lira tutarındaki ödeneğinin yüzde 26'sına tekabül etmektedir. Bu harcamalar açıkça kanun dışıdır. Yine aynı raporda Kamu İhale Kanunu'nun "ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamaz" hükmüne rağmen 2012'de Karayolları bölge müdürlüklerince yatırım programında yer almayan ve ödeneği olmayan 949 adet iş için ihaleye çıkıldığı ve bu işler için toplam 1,4 milyar lira harcama yapıldığı belirtilmektedir. Şimdi bu döner sermayeden kaynak aktarılmasının önüne geçilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Önergemiz de bu amaçla düzenlenmiştir.

BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz.

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Bu arada, yine -Sayın Bakan yoktu o konuştuğumuzda da- bu Sabuncubeli Tüneli hakkında bilgi almak bu kadar zor mu Sayın Başkan?

BAŞKAN - Alacağız biraz sonra, alacağız.

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Ne zaman?