| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 11 .02.2015 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Şimdi, bu 27'nci madde önemli, bizim de bu konuda önergemiz var ve bu konuda belli bir mutabakatı sağladığımız ve sağlayacağımız anlaşılıyor ancak buna rağmen ben yine -Milliyetçi Hareket Partisi olarak da- bu konudaki görüşlerimi kısaca özetlemek istiyorum.
Şimdi, Türk deniz ticaret filosu ve Türk sicilinde kayıtlı gemiler ve Türk sahipli gemiler olmak üzere yaklaşık 30 milyon dwt kapasiteye sahip ancak Türk sicilinde sadece 8 milyon kapasiteli gemi bulunmakta ve yaş ortalaması 20 yaş ve üstüdür. Akdeniz ve Karadeniz'de ve Türk kabotajında yoğunluklu olarak çalışan koster gemilerinin yaş ortalamasıysa 30 yaşı geçmiştir. Bu eski filo, mevcut ticari gereksinimleri karşılamadığı gibi çevresel açıdan da olumsuz etkiler oluşturmakta, bilhassa Marmara Denizi, çalışmayan bu gemilerle bir hurda çöplüğüne dönüşmüştür. Yaşlı gemisinden başka sermayesi olmayan küçük girişimci armatörlerimiz bu gemilerini hurdaya verecek ve şartlı alacakları hurda teşvikiyle yeni bir gemi inşa ederek mesleklerine devam etme şansı bulacaklardır. Bu gemilerin Türk tersanelerinde yapılması şartının getirilmesiyle son yıllarda sıkıntıda olan Türk tersanelerine de ciddi olarak bir iş ve kapasite imkânı sağlanacaktır. Yapılan her gemide yüzde 50'nin üzerinde olan yerli katkı sanayi ürünü kullanılması sayesinde yan sanayimiz bulunduğu talep sıkıntısından kurtulacak ve AR-GE çalışmalarıyla da yeni ve teknolojik ürünlere de yönelebilecektir.
Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri 1980'li yıllarda "Türk gölü" olarak adlandırılmıştı. Ticaret ve rekabet açısından eski gemilerin devreden çıkması ve yeni Türk Bayraklı gemilerin devreye girmesiyle bu bölgede yük taşımacılığında tekrar önemli bir mevkiye gelinecektir. Hâlen yılda 8 milyar dolar navlun açığı veren ülke bütçemizin yapılacak yeni Türk Bayraklı gemilerle navlun açığı da azalacaktır. 2023 yılında mevcut hâliyle 30 milyar navlun açığı verilmeyecek, ülkeye büyük bir katkı sağlanacaktır. Türk tersanelerinde yapılan her gemide yaklaşık yüzde 16 vergi katkısı devlete dönecek ve verilen hurda teşviki otomatik olarak karşılanmış olacaktır ve her bir gemi için ortalama 200 işçi de yıl boyunca istihdam edilecektir. Denizcilik meslek liseleri ve üniversitelerimizde okuyan gemi zabitlerine de büyük bir iş kapısı sağlanacak ve genç nüfusumuzun ekonomiye katkısı buna paralel olarak artacaktır. Aliağa Gemi Söküm Bölgesi de bu teşvik sayesinde hareketlilik yaşayacak ve ekonomiye katkı artacaktır.
Netice itibarıyla -Sayın Başkan, malumunuz önergemiz de var- istihdam bakımından, iş imkânı, yan sanayi, çalışanlar, navlun bakımından çok önemli getirisi olan bir düzenleme olacaktır. Sizin önergenizde "beş yıl satılmamak" olarak, bizim önergemizde de "Beş yıl satılmamak ve Türkiye'de yerleşik tersanelerde inşa ettirilmek üzere..."
İnşallah, hayırlısı olsun Sayın Başkan.