KOMİSYON KONUŞMASI

VAHAP SEÇER (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, Sayın Bakan, Aşkın Bey'in de söylediği gibi desteklediğimiz bir düzenleme, makul bir düzenleme, ben gerekçesini de okudum maddenin. Şimdi, burada temel gaye koster filosunu yenilemek değil mi? Buna ilişkin bir destek düzenlemesi yapıyoruz, cazip hâle getirelim, eski kosterleri alalım, bunun bedelini ödeyelim ama -arkadaşlarım da işaret ettiler- ikinci bir amaç da millî tersane sanayisini desteklemek olmalı, ona ilişkin düzenlemeler yapacağınızı söylediniz. Bu kabulle konuşuyorum, teknik ayrıntıları ayrı bir şey yani yerli sanayinin ürettiği ürünlerin, ara ürünlerin de kullanılması şartı. Yani şöyle düşünüyorum ben: Türk firması, bir tersane ancak yapımda kullandığı parçalar ithal olabilir, işte, navigasyon cihazı, makine veya diğer teknik cihazlar, bunlar olabilir yani Türkiye'de üretilmiyordur navigasyon cihazı, yurt dışından gelebilir ama burada bizim temel amacımız mümkün olduğu kadar yerli sanayiyi desteklemek olmalı. Yani sadece tersaneciliği değil, tersaneciliğin alışveriş ettiği ya da faydalandığı yan sanayiyi de desteklemek olmalı, hazırlanacak önerge bu doğrultuda olmalı faydalı bir iş yapmak istiyorsak.

Şimdi soruma gelelim. Burada diyor ki: "Nasıl bunu tespit edeceğiz?" Bakanlık tespit edecek. "Cins ve nitelikleri Bakanlıkça belirlenenlerin hurdaya ayrılarak..." Yaşa teknik olarak herhâlde bazı kriterler koyacaksınız ama diğer taraftan gerekçede sanki bunlar şu anda tespit edilmiş gibi, diyor ki: "Mevcut koster filosu 25 yaş üzeri, 140 adet üzerinde, yaş ortalaması ise 33." Elinizde bu göstergeler var. Dolayısıyla, yeniden bir şey yapılmayacak, herhâlde bunların kayıtları vardır. Yani 140 adet üzerinde 25 yaş üzeri kosterlerin kayıtları vardır. Bunların ekonomik etki analizleri de oldu mu? Yani ne kadar bize maliyeti olacak bunun? Onun çalışması, değerlendirilmesi yapıldı mı? Evet, bu kanun yürürlüğe girdi. Buna ilişkin, bu düzenlemeye ilişkin, bu kriterlere uygun kaç tane böyle gemi var? Bize maliyeti ne olacak?