| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Prof. Dr. Handan Türkoğlu'nun, video konferans aracılığıyla, deprem risklerinin azaltılması konusunda şehir planlama ve mekânsal planlama hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 11 .02.2021 |
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Hocam, teşekkür ediyoruz.
Tabii, biraz önce bahsettiğiniz Şişli'de yaşanan durum akıllara imar hakkı transferini de getiriyor.
PROF. DR. HANDAN TÜRKOĞLU - Doğru.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Şimdi, orada imar hakkı transferi mevzuatı maalesef bizde henüz uygulanabilir durumda değil. O konuda neler söylersiniz? Özellikle ada bazında bu yoğunluğun korunarak mevcudun daha hızlı dönüştürülmesi için oralardan başka imar hakkı transferleriyle böyle bir uygulama mümkün olabilir mi sizce? İmar hakkı transferi mevzuatı Amerika'da var bildiğimiz kadarıyla, aldığımız bilgilerle.
PROF. DR. HANDAN TÜRKOĞLU - Evet, bizde de öneriyorlar onu.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Bizde de öneriyorlar ama onun diğer parametreleri, diğer unsurları, mevzuatının tam olarak şekillenmesi de gerekiyor. O açıdan biz de bunu Komisyon olarak önemsiyoruz, önerilerimiz arasında da yer alacak Hocam, ona ilişkin neler dersiniz?
PROF. DR. HANDAN TÜRKOĞLU - Yani ben imar hakkı transferinin ilk önce bu işgal edilmiş dere yataklarının kurtarılmasıyla kullanılmasını uygun görüyorum. Mesela, daha önce bize bilirkişilik şeyleri geldi. İmar planı dere yataklarına izin vermiyordu yerleşmeye -tam hatırlamıyorum ama Trakya'da bir bölgeydi- adam da mahkemeye gitmiş çünkü dere yatakları da parsellenmiş vaziyette. Ona mesela imar hakkı transferi çok iyi olur, başka bir yerde arsa verip mesela orada yapı yapması ve dere yatağını boş bırakması istenebilir. Keşke hani İsveç gibi, Norveç gibi kamu arazilerimiz fazla olsa; öyle bir şey yok. Çok sınırlı sayıda kamu arazisi var, kamulaştırma için de fazla şey yok. Onun için bu tür imar hakkı transferi gibi şeyleri uygulamak bana elzem gibi geliyor. Gerçekten, başka türlü çözülemez, karşılığında başka bir yerde bir imar verilmesi... Bu 18'inci madde de aslında çok faydalı ama çok mahkemelere düşüren bir yönü var. Onun için, başka bir yerde bir hak verilmesi veyahut da becayişle farklı haklar verilmesi ve o riskli bölgenin terk edilmesi... Yani tabii büyük bir deprem olursa zor da şimdiden onun kentsel dönüşüm sırasında devreye sokulması ve en uygun, en sağlıklı çözümler bulunması için kullanılmasını ben destekliyorum; yani çok iyi bir yöntem, bir araç olabilir. Aynı zamanda, kamulaştırmanın da hâlâ bir araç olacağını düşünüyorum. Ama gene de tabii şu konuda haklısınız: Şişli'de yapılan şeyde kullanıcıların haberi bile yok, tesadüfen bir ev almak için belediyeye giden birisi imar planında bu durumla karşılaşıyor ve bana telefon ediyor "Böyle bir şey olabilir mi?" diye yani hiç kimsenin haberi yok, planlarda düşürülmüş katlar; o da uygun bir durum değil tabii.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Hocam, çok teşekkür ediyoruz.
"Deprem risklerinin azaltılması, mekânsal planlama yaklaşımıyla kentsel dayanıklılık, dayanıklı yerleşime riskli alanların belirlenmesi, kentsel dönüşüm, arazi kullanım planlaması, doğal çevrenin korunması" başlıklarında çok önemli bilgiler paylaştınız bizimle. Getirdiğiniz yaklaşım, öneriler arasında hem uygulama hem koordinasyon ve yerel yönetimlerin güçlendirilmesi de önemli başlıklardı.
Bu güzel sunumunuz için teşekkür ediyoruz tüm Komisyon üyelerimiz adına, çalışmalarınızda başarılar diliyoruz Hocam.
PROF. DR. HANDAN TÜRKOĞLU - Çok teşekkür ediyorum ben de.
Ben de sizin çalışmalarınızda başarılar diliyorum, bizi kurtaracağınızı umuyorum.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - İnşallah Hocam, hep birlikte, inşallah.
İyi günler diliyoruz, Türkiye Büyük Millet Meclisinden selamlar sizlere de.
Hoşça kalın.