| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Malatya Milletvekili Bülent Tüfenkci ile Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya ve 74 milletvekilinin, Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3383) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .02.2021 |
BAŞKAN MUSTAFA ELİTAŞ - Yunus Bey, teşekkür ediyorum, çok teşekkür ediyorum.
Arkadaşlar, önümde bir örnek sözleşme var, imzalanmış bir sözleşme. Bu sözleşmeyi şirket ve kişi adını vermeden bir okuyayım isterseniz, nasıl yapıldığı hakkında da bir örnek olay gerçekleşmiş olur.
Taksit sayısı 42. "42 taksitlik bir havuz." diyor, arkadaşlar o havuza girmişler.
"Madde 1: Taraflar: Taraflar şirket, diğeri de müşteri.
Madde 2: Sözleşmenin amacı ve konusu: Bu sözleşmenin amacı şirket ve müşteri arasındaki hak ve yükümlülüklerin belirlenmesidir.
Madde 3: Organizasyonun şekli: Müşteri alacağı aracın üyelik bedelini ve ödeyeceği taksit tutarlarını kendisi belirler. Vade Ortası Üyelik Sistemi'nde teslim zamanı, üyelik tutarı ve ödenen taksitlere göre ortalama vade hesabıyla belirlenir.
Madde 4: Organizasyon ücreti: Bu sözleşmeyle organizasyona katılan üyeden şirket kârı ve şirket masrafları karşılamak üzere yazıldığı üyelik bedelinin yüzde 7"si oranında organizasyon ücreti alır." Burada yüzde 7'ye anlaşmışlar "organizasyon ücreti" diye.
"Madde 5: Taksit ödemeleri: Müşteri, peşinatı, ilk taksiti ve organizasyon ücretini peşin, üyelik tutarının kalan kısmını aylık taksitler hâlinde öder. Taksit tarihleri ve miktarları ekteki ödeme planı tablosunda verilmiştir. Taksit ödemeleri her ayın 1'i ile 18'i arasında şirket banka hesaplarına yatırılır; ödemeler sadece banka yoluyla yapılacaktır; taksit ödemeleri yapılırken üyelik numarasının belirtilmesi zorunludur. Peşinat ve taksit ödemelerini tam zamanında yapmayan müşterilerden üyelik bedelini teslim alamayanların teslim zamanı ödemelerdeki gecikmeler kadar sistem tarafından otomatik olarak belirlenir. Teslimatı yapılanların taksit ödemelerinin gecikmesi hâlinde yıllık enflasyon oranında yıllık oran/12 gecikme zammı uygulanır -yani her aya yaptıkları şey- taksitlerin ödenememesi hâlinde yasal işlem başlatılır.
Madde 6: Üyelik işlemleri: Sistem geçişi yapmak isteyen müşterinin yılda 2 defa geçiş hakkı vardır. Geçiş işleminden sonra teslimat işlem tarihinden en erken dört ay sonra çekilir. Detayları aşağıdaki şekildedir.
Madde 6/1: Taksit artırma, düşürme.
(a) Taksit tutarını artırma: Taksit tutarını artırmak isteyen müşterinin organizasyon ücretinde değişiklik yapılmaz; yeni taksit tutarına göre hesaplama yapılarak yeni teslimat tarihi belirlenir.
(b) Taksit tutarını düşürme: Taksit tutarını düşürmek isteyen müşterinin vade sayısı artar, buna bağlı oluşacak organizasyon ücreti farkını peşin öder, yani yeni taksit tutarına göre hesaplama yapılarak yeni teslimat tarihi belirlenir.
Madde 6/2: Ara ödeme: Üyelik süresince müşteri isterse ara ödeme yapabilir. Bu durumda ara ödeme miktarınca hesaplama yapılarak yeni teslim tarihi belirlenir.
Madde 6: Üyelik bedeli artırma, düşürme: Üyelik bedelini artırarak geçiş; üyelik bedelini artırmak isteyen müşteri organizasyon ücreti farkını peşin öder, üyelik bedelini artırma oranına göre yeni teslim tarihi belirlenir.
Üyelik bedelini düşürerek geçiş; üyelik bedelini düşürmek isteyen müşterinin organizasyon ücretinde değişiklik yapılmaz, üyelik bedelinin düşürme oranına göre yeni teslim tarihi belirlenir.
Farklı sistemlere geçiş; farklı bir sisteme geçiş yapılması talebine istinaden yeniden hesaplama yapılır ve eğer varsa organizasyon ücreti, peşinat ve/veya taksit farklarının ödenmesi istenir, fark ödemeleri gerçekleştirildikten sonra geçiş işlemi yapılır ve sözleşme yenilenir.
Madde 7: Taksit dondurma: Müşterinin üyelik süresince taksit dondurma hakkı aşağıdaki gibidir:
Bir ila on beş ay arası en fazla 3 defa taksit dondurulabilir, bu taleplerin toplama üç ayı geçemez.
Bir ila otuz ay arası en fazla 5 defa taksit dondurulabilir, bu taleplerin toplamı beş ayı geçemez ve taksit dondurma talebinde bulunan müşterinin taksit dondurma süresine göre teslim tarihi ertelenecek, borç bitiş tarihi ve dondurma süresi kadar ertelenecektir.
Müşteri üyelik bedelini teslim aldıktan sonra taksitlerini donduramaz.
Madde 8: Vade ortasında sisteme üyelik bedelinin teslimi: Müşterinin ödeme bilgileri ve hesaplanan teslimat tarihi aşağıdaki şekildedir." Vesaire diye gidiyor.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Bir şey sorabilir miyim?
BAŞKAN MUSTAFA ELİTAŞ - Bir dakika, bir bakayım da bittiyse...
"Teslim tarihi gelen müşterinin kendi beğenip belirlediği, fiyat anlaşmasını yaptığı, ekspertizini yaptırdığı aracın üyelik bedeli tutarını şirket müşteriye öder. Araçla ilgili her türlü hukuki ve maddi ayıptan şirket sorumlu değildir.
Müşterinin üyelik bedelini teslim alabilmesi için şirketin kabul edeceği en az 1 kefil gösterir, müşteri teslim zamanında gelir beyan edemiyorsa 2 kefil göstermek zorundadır, teslim sonrası kalan taksit sayısı kadar senet düzenlenir. Müşterinin üyelik bedeli karşılığında satın aldığı araca kalan bakiye borcu kadar şirket lehine haciz ya da ipotek konulur. Teslim edilen aracın kasko sigortası yaptırılır ve şirket lehine "dainı mürtehin" şerhi konulur, borç bitinceye kadar her yıl yenilenmesi zorunludur. Kasko, trafik sigortası ve noter satış masrafları müşteriye aittir. Teslimat zamanında haciz masrafları şirket tarafından karşılanır.
Madde 9: Araçların teslimi, teslim tarihi olarak bildirilen ayda müşteriden istenen evrakların tamamlanmasıyla gerçekleştirilir. Teslimat ilgili ayın 20'si ile 30'u arasında yapılır. Teslimat ve programlarda elde edilen görseller reklam amaçlı kullanılabilir.
Madde 10: Cayma hakkı: Müşterinin cayma hakkı sözleşme imza tarihî itibarıyla on dört gündür. Müşteri cayma hakkını yazılı olarak bildirmekle yükümlüdür.
Madde 11: Ayrılma ve devir: Organizasyondan ayrılmak isteyen müşteri yazılı olarak müracaatta bulunur, ayrılma durumunda müşterinin ödediği peşinat, taksitlerin toplamı ve organizasyon ücretinin yarısı -KDV hariç- iade edilir. Müşteri ayrılma dilekçesini verdiği tarihten itibaren üç ay sonra iade işlemi yapılır.
Üyelik süreci devam ederken müşteri sistemdeki hakkını başkasına devretmek isterse durumu şirkete yazılı olarak bildirir, devir talebi şirket tarafından onaylandığı takdirde gerçekleştirilecektir.
Bu sözleşmeden doğan her türlü ihtilaflar hâlinde İstanbul Mahkemeleri, İcra Müdürlükleri yetkilidir."
Ekler, ödeme tablosuyla ilgili kısım, vesaire.
Bu sözleşme bir şirketle resmî, imzalı yapılmış bir sözleşme, anlaşılan bütün sektör temsilcilerinin sözleşmesi buna benzer, bunu ihtiva eden durumlar olduğu görülüyor. Bu çerçevede sektör temsilcisi arkadaşlarımızdan var mı bir şey? Soru mu soralım, geneli üzerinde görüşmelere mi başlayalım?