| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mahir Polat, Deprem Risk Yönetimi Kentsel İyileştirme Daire Başkanı Tayfun Kahraman, İmar ve Şehircilik Daire Başkanı Gürkan Akgün, Bimtaş Genel Müdürü Özcan Biçer ve İmar A.Ş. Genel Müdürü Onur Soytürk'ün,, İstanbul Büyükşehir Belediyesinde İstanbul ili için deprem hazırlık ve kentsel dönüşümle ilgili çalışmalar hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 17 .02.2021 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Öncelikle, sunumunuzdan dolayı teşekkür ediyorum arkadaşlar.
İlk sunumda 1'inci, 2'nci sayfada "Deprem Odaklı Çalışmalarımız" diye bir başlığınız var. Orada bir konu dikkatimi çekti: Özellikle, Karayollarının köprü ve viyadüklerin güçlendirmesi konusunu vurgulamışsınız. Daha önceden Karayolları Genel Müdürlüğü burada yapmış olduğu sunumda güçlendirmelerini yaptıklarını hatta Kocaeli, Sakarya, İstanbul 1'inci bölge dâhil olmak üzere 117 tane köprü ve viyadüğün güçlendirildiğini ifade ettiler ki biz de bunlara şahit olduk kendi bölgemizde 1'inci derecede sıkıntı olabileceklere. Ayrıca, yine bu bölge içerisinde de çalışmalarının olduğunu söylediler ilave olarak. Bu bilgi acaba eksik bir bilgi mi? Kurumlarla, az önceki vakıflarla olduğu gibi, müzelerle olduğu gibi kurumlar arası eksik bir bilgi mi var, nereden kaynaklanıyor? Bu ifadenin buraya yazılmasının gerekçesini öğrenmek istiyorum.
2'ncisi: Mesela yine, burada, özellikle "deprem odaklı çalışmalar" diyoruz. İşte, ne var? Bina tespit çalışmaları var, deprem hasar tahmin çalışmaları var, Kentsel Dönüşüm Strateji Belgesi var, deprem sonrası içme suyunun nasıl temin edileceğiyle ilgili bilgi var ve Karayolları var. Yani burada gerçekten, depreme hazırlık için bizim en büyük sıkıntımız nedir? Güvensiz yapıların olması. "Bu güvensiz yapıları güvenli hâle nasıl getirebiliriz?"i mesela ben burada göremedim. Bu şunun içinde olabilir: Kentsel Dönüşüm Strateji Belgesi'nin içinde belki olabilir bunlar. Eğer böyle bilgiler varsa strateji belgesi içerisinde... Örneğin, 2021 yılı için ne kadarlık bir alanda kentsel dönüşüm öngörüyoruz, 2022'de ne kadarlık bir alanda? Yani seçim dönemine kadar, 2024'e kadar yıl yıl böyle hedeflerimiz var mı, onu öğrenmek istiyorum.
Diğer taraftan, mikrobölgeleme çalışmalarıyla ilgili bilgi verdiniz. Sunumu yapan arkadaşımız dedi ki: "Daha önceki dönemde Anadolu yakasının tamamının mikrobölgelemesi yapıldı, Trakya bölgesi, Avrupa kısmıyla ilgili de çalışmalarımız devam ediyor. Avrupa bölgesiyle ilgili şu ana kadar yapılan kaç tane mikrobölgeleme var; bu konuda bir bilgi almak istiyorum.
Diğer taraftan, bu plan notlarıyla ilgili gerçekten, bu, sıkıntılı bir konu. Mesela, çatı katları alt katla birlikte kullanıldığı için bir yoğunluk artışı ve nüfus artışı getirmiyordu. Şimdi, "çatı katlarının da müstakil hâle dönüştürülmesi, bağımsız bölüm hâline getirilmesi" dediğiniz zaman otomatikman o bölgeye bir ilave nüfus aktarmış oluyorsunuz çünkü konut sayısı artmış oluyor dolayısıyla nüfus artmış oluyor, bu, planın raporuyla da çelişiyor.
Yine, 99 öncesine göre ruhsatlı olup da bitmiş olan binaların daha sonraki plan tadilatlarıyla kat düşürülmesinden dolayı oluşan mağduriyetin giderilmesi için 99 öncesi planlara dönüşümle ilgili bir plan notundan bahsettiniz. Merak ettim, bu plan notuna Mimarlar Odası itiraz etti, etmedi mi, mahkemeye gitti mi, gitmedi mi diye sormak istiyorum.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Ben sormuştum onu.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Sorulmuş muydu?
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Onu sormuştuk.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Diğer taraftan, kapalı toplanma ve barınma alanlarının 2.662 tane olduğundan ve açık toplanma alanlarının da 1.017 tane olduğundan bahsedildi. Az önce de yine, sunumu yapan arkadaşımız dedi ki, bize şöyle bir eleştiri geldi: "Plandaki boş alanları neden toplanma alanı ilan etmediniz." diye soru geldi. "İşte, buralar özel mülkiyet, kamulaştırılması ciddi bir maliyet alır." diye arkadaşımız biraz önce izah etti. O zaman şunu öğrenmek istiyorum: Bu 2.662 kapalı toplanma, barınma alanı ile 1.017 açık toplanma ve barınma alanlarının tamamı kamuya mı ait, yani belediyeye mi ait, hazineye mi ait, özel mülkiyetin dışındaki alanlar mı?
Bir de bu yasa teklifindeki yasal düzenlemelerle ilgili 5-6 tane maddeniz var, (g)'ye kadar oluşan maddeniz var. Burada bir iki konu dikkatimi çekti. Mesela, bir tanesi, büyükşehir belediyesine yapı ruhsatı ve iskân verilme yetkisinin verilmesinden bahsediyorsunuz. Yani büyükşehir belediyesi uygulamayı yapan bir belediye değil, bu ilçe belediyelerinin sorumluluğunda olan bir görevdir. Bir yapıya ruhsat vermek, iskân vermek ilçe belediyesinin sorumluluğundadır, bunu büyükşehir olarak neden istiyoruz?
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Şu an büyükşehirlerde var zaten Başkanım.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Büyükşehir kendi mülküyle ilgili verebiliyor, kendi projeleriyle ilgili ama Ahmet'in Mehmet'in yerinin iskânını, ruhsatını vermiyor; öyle bir yetkisi yok zaten.
MUSTAFA DEMİR (İstanbul) - İlçe belediyeleri sorumlu.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Diğer taraftan, mesela, bir ifadeniz dikkatimi çekti, diyorsunuz ki: "99 yılından önce yapılmış olan planların..."
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Kendi imarını yaptığı yerlere verebiliyor Başkanım.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - İstisna onlar, özel projeler onlar.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Genel planlamada veremez, özel geliştirdiği projelerde olabilir.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Genel isteniyor burada.
99'dan önce yapılmış olan imar planlarının etütlerine ve mevcut durumlarına göre imar planlarının yapılması için iki yıl içerisinde yetki istiyorsunuz. Şimdi, ben, yıllarca belediyede görev yapmış birisi olarak... Böyle bir yetki istemeye gerek yok ki, zaten belediyenin yetkisi. Belediye istediği her an imar planı yapabilir, sıfır plan da yapabilir, revizyon imar planı da yapabilir. Bunun için bir kanun çıkmasına, bir yetki almaya gerek yok.
Yine, burada mesela bir şey daha dikkatimi çekti: "İmar barışıyla ilgili konuların kentsel dönüşüm kapsamına alınmasıyla ilgili vatandaşın sorumluluğu kaldırılsın, kentsel dönüşüm kapsamına alınabilsin." Alınabilir, engel bir şey yok ki. Yani benim imar barışından bir müracaatım varsa, yapı kayıt belgesi almışsam ve bu binada yapmış olduğum testler de eğer sıkıntılı çıkıyorsa, sağlıklı değilse imar barışına müracaat edip yaptırabilirim bunu, engel bir durum yok. Acaba orada eksik bilgi mi var diye onu öğrenmek istiyorum.
Teşekkür ediyorum.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Buyurun.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Deprem odaklı 1'inci sorudan başlarsak: Bu viyadük, köprü güçlendirilmeleri konusuna Tayfun Bey bir cevap verecek.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Cevaplar biraz açık, net olursa çok uzatmadan, vakit de bayağı ilerledi, memnun olurum.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Çok soru sordunuz Sayın Vekilim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Açık, net. Teknik adam olduğum için, cevaplar da teknik olmalı; kısa, net.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Hemen çok kısa net vereceğim. "KGM sorun yok." dedi evet, KGM'ye bağlı alanlarda sorun olmayabilir ama İstanbul Büyükşehir Belediyesine bağlı alanlardaki problemlere ilişkin bizim söylediğimiz kara yolları, köprü ve viyadükler bizim de uhdemizde, yetki alanımızda olan, biliyorsunuz, E5'in de Silivri'ye kadar, Büyükçekmece, Silivri arasındaki noktaya...
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Büyükşehire devredilmişse o büyükşehirle ilgili olan bir konu, Karayollarıyla ilgili değil zaten.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Büyükşehirle ilgili olarak Karayolları Genel Müdürlüğüne ait veri bizde yok, onu bilemeyiz, onun için bir şey söyleyemem.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Eksik bilgi o zaman o .
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Eksik bilgi değil Karayolları derken bu bize ait İstanbul Büyükşehir Belediyesinin uhdesinde olanlara ilişkin.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Aynı alanlardan bahsetmiyoruz
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Yani sadece Karayolları Genel Müdürlüğüne ait kara yolu, köprü ve viyadük yok İstanbul'da, bunun yanında İstanbul Büyükşehir Belediyesi uhdesinde olanlar da var, onlara ilişkin söylediğimiz hususlar. Karayolları Genel Müdürlüğüne ait veri de bizde yok, ona ilişkin bir şey diyemeyiz.
"Hasar tahmin içme suyu yapılarına ilişkin verilerin nasıl dönüşeceğine ilişkin bir yol haritası öngörmedim." Dediniz. Bunlara ilişkin bilgi var mı? Buna ilişkin bilgiyi isterseniz sizinle daha sonra paylaşalım. Burada biz öngörülerimizi ve iş programımızı önünüze koymadık yani sadece çok net, kısa vadeliyi koyduk. Sunumun en sonunda da bunlardan bahsettik fakat isterseniz size bu programı yollayabiliriz.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yıllara göre ne kadar bir alanda dönüşüm yapacağımızı bilmemiz önemli.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Bununla ilgili daha sonra yazılı olarak bilgi verebilirsiniz.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Size öngörüleri iletebiliriz ama bu sunum içinde ona hazırlanamadık, burada daha çok önerilerimiz ve yasal mevzuatta yer almasını beklediğimiz konulara ilişkin şeylere girmeye çalıştık.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Sunumda da bazı bölgeler vardı Sayın Vekilim, yani öngördüğümüzde uzlaşma ve uygulamaya geçtiğimiz bölgelerin bir kısmı vardı.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Hedefler önemli, bir hedef koyduysak o hedefe doğru emin adımlarla ilerlememiz lazım.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Mikro bölgelemelere ilişkin çalışmalarımız şu anda Beylikdüzü, Esenyurt, Büyükçekmece alanı ilan edildi, ihalesine çıkıldı, bu üç ilçe şu anda başlıyor. Beşiktaş, Şişli, Sarıyer bölgesine ilişkin de ihale hazırlıkları tamamlandı, şu anda ihalenin ilanını bekliyoruz, EKAP'ta. Silivri bölgesi de projelendirilmişti ama Silivri Belediyesi kendisi bir çalışma yaptırdığı için onların çalışmasının nihayetlenmesini bekliyoruz, orada da ayrı bir şey var. Anadolu yakasının tümü değil, örneğin Beykoz bölgesinde, Şile bölgesinde eksikler var mikro bölgede fakat Beykoz bölgesi ve Şile bölgesi bizim çok yoğun ya da afetten etkilenmesini de beklemediğimiz alanlar olduğu için o bölgelerde bu çalışmalar daha sonra yapılabilir diye ertelenmiş durumda.
"Tüm belirlenen alanlar kamuya mı ait?" dediniz. Hayır, tüm belirlenen alanlar kamuya ait değil fakat fonksiyonları kamusla fonksiyonlar, kamusal alanlar. Örneğin, 2699 kapalı barınma alanı da -az önce söylediğim gibi- içinde özel mülkiyete ait AVM olan ya da benzeri fonksiyonlar da olan ama kamusal ya da yarı kamusal fonksiyonlarla yaşayan alanlara istinaden belirlediğiniz... Fakat takdir edersiniz ki biz şu anda boş konut alanı olan bir arsayı belirlediğimiz de daha sonrasında da bu alan üzerinde bir tanımlama yaptığımızda toplanma alanı diye, vatandaş kendi hakkını kullandığında bu kez bizim bu belirlememiz boşa çıkacaktır, bu nedenle böyle bir hassasiyet gösterdik, bunu söylemeye çalışmıştık.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Dördüncü ve beşinci sorunuz vardı, plan notu ve ruhsatlı yapıların kat düşürülmesi, iki plan notu, Gürkan Bey cevaplayacak.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Çatışla ilgili nüfus yoğunluğu artırır mı? Bizim oradaki teklifimiz yönetmelikle ilgili teklif yani çatının bağımsız bölüm olarak kullanılmasıyla alakalı. Bizim planlama sistematiğimizde nüfus yoğunluklarını uygulama imar planına geçirirken bağımsız bölüm üzerinden bir nüfus hesabı yoktur. Yani siz bir yerde 500 kişi/hektar bir nüfus yoğunluğu belirlediyseniz, orada da son uygulama imar planında bir alan defedersiniz -ne kadar metrekareye yerleşeceğini- kaç kişi yerleşeceğini tarif etmezsiniz. Hani o binada 100 bağımsız bölüm de olabilir, 200 bağımsız bölüm de olabilir.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Emsal artışı olmaz ama gizli bir nüfus artışı olur.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Biz zaten şunu söylüyoruz: Bu alanlar değerlendirilebilir bağımsız bölüm olarak, bu planın konusudur. Plan, buradaki nüfusun ne kadar olması gerektiğini hesap etmesi gerekir. Dolayısıyla, bazı yerlerde örneğin, açığa çıkan bodrum kat, nüfus hesabını uygulama imar planlarında bunları görebiliyor musunuz? Göremiyorsunuz. Belki de on kat açığa çıkan bodrum katta iskân ediliyor, çatı da böyle bir şey. Çatının o anlamda kullanılabiliyor olması... Fiilî olarak şöyle baktığınız zaman: Mevcutta bu idi, çatıya bağımsız bölüm verdim, burada da nüfus kullanılabiliyor, o zaman artmış oluyor ama siz bir plan kademelenmesi içerisinde baktığınız zaman aslında çatının orada yapılıyor olması, içeride kaç bağımsız bölüm yapılıyor olması vesaire bunları zaten planda tespit etmiyorsunuz. Dolayısıyla, bizim önerimiz şu: Çatının bağımsız bölüm olarak kullanılabiliyor olmasının yönetmeliğe girmesi, bunun bu anlamda değerlendirilmesi gerektiği ama bunun nasıl olacağının planda kararının veriliyor olması ve nüfusunun da buna göre aslında o da planlama sistematiğinde eksik bir şeydir, ciddi anlamda bağımsız bölüme göre de hesaplanıyor olması gerekiyor. Şu anda zaten bizim mevzuatımız onu öngörmüyor. Dolayısıyla bunu getirmek nüfus yoğunluğunu artırmaz ama fiilî olarak aynı yerde bunu uygularsanız elbette ki artar, bunun planı da kararının veriliyor olması lazım.
Ruhsatlı binalarla ilgili kat konusu, dava konusu olması; konu daha askıya çıkmadı, çıktıktan sonra dava konusu olur mu, olmaz mı, hangi bölgelerde olur, göreceğiz. Dediğimiz gibi bu konunun planlama açısından bakıldığında biz de elbette ki farklı yerlerde, farklı sakıncaların olabileceğini görebiliyoruz ama buna bir seferberlik meselesi, talep ve ilçelerin de tek tek bunu parça parça getirmesi yerine bir bütünlüklü olarak değerlendirmesi gerektiğini öngörerek bir teklif sunduk ama elbette ki her konu yargıya gidebilir, yargı konusunda denetime gidebilir.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Avcılar'da Fatih kabul edilmişti en son değil mi?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Avcılar, Fatih, Güngören ve Çekmeköy'de de kabul edilmiş plan notları var.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Yok, Büyükşehirde mecliste kabul edilen iki tanesi değil miydi?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Aslında onlar zikrediliyor ama aynı konu Çekmeköy'ün plan notlarında, Güngören'de de kabul edilmiş.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - İlçe belediyesinde kabul edilmiş olabilir ama hâlihazırda şu anda Fatih ve Avcılar ilçe belediyesinin kabul etmiş olduğu plan notu Büyükşehir Meclisinde kabul edildi. Büyükşehir Belediye Meclisinin bu kararına karşı Plancılar Odası bir dava açtı mı?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Sanırım Fatih Belediyesine açıldı mı bilmiyorum, açıldı galiba.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Avcılar'a açmadı ama değil mi?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Avcılar'da da açıldı mı, açılmadı mı bilmiyorum, Güngören'e de açılmış olabilir ama bize bir savunma şeyi gelmedi daha.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Plancılar Odasıyla görüşme yapmıyor musunuz bu konularda?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Onu da davet edin, siz de sorabilirsiniz elbette ki.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Hani sizin var ya Bilim Konseyiniz, üst konsepte bütün her tarafları dinliyorum diyorsunuz ya.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Biz Plancılar Odasını davet ettik, konuştuk onlarla ama daha sonra açıldı dava. Onlar buraya geldiğinde dava açılmamış demişti.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Yani başka birisinin açtığı davayı biz cevaplayalım diyorsanız bizim bilgimiz bu kadar ama illa siz cevaplayın diyorsanız çıkışta arayalım size de bilgi olarak iletiriz.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Biz arkadaşları tanıyoruz yani.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Tanıyabilirsiniz de şimdi resmî bir görüşme ekseninde bir soruyu biz de kurumsal olarak cevaplıyoruz yani bunun dışında bir cevabımız, bilgimiz yok, dışarıda arayıp bilgi alıp size iletiriz.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Şimdi bazı şeylerin işareti geliyor. Yani sel gelmeden sıvış gelir derler ya bizim Anadolu tabiriyle. Şimdi ilçe belediyelerinizde Fatih, Güngören, Çekmeköy böyle talepler görülüyor ve bunun için dava açıyor, seçerek dava açıyor; bir de hepsine açmıyor. Siz, şimdi bütüncül manada İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi olarak bütün ilçelerde geçerli olacak bir plan notundan bahsediyorsunuz. Dolayısıyla istişare ediyor musunuz bunları? Çünkü dava açacaklar demek ki veya açmayacaklar bilmiyorum, yani kanaatiniz nedir? Onu soruyorum.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Ama usul açısından da Başkanım, yani bu bizimle ilgili olmayan bir konunun bizden "Görüşüyor musunuz, görüşmüyor musunuz?" Yani, bizim bilgimiz bu, istişare de etmiyoruz, ayrıca şöyle temel bir şey var: Bizim önerdiğimiz önerge ortada, bunu bazı ilçeler geçirmiş, geçirmemiş; bazılarına dava açılmış, açılmamış. Bizim bu konuda savunduğumuz şey ortada, dava edilirsek bizim konumuz dava edilmiş oluyor. Bu konuda, bunun dışında söyleyeceğimiz bir şey yok. Yani, bizim kendileriyle ilgili bilgimiz yok ama siz, Komisyon olarak davet ettiyseniz kendileri ifade ettiyse, ek bilgi talep ederseniz herhâlde vereceklerdir. Yani, vermeyeceklerse biz de sorabiliriz isterseniz, onu talep ediyorsanız bizden, biz de soralım, iletelim isterseniz.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Hayır canım, ne alakası var.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Biz zaten Mühendis Mimar Odaları Birliği çatısı altında inşaat mühendisleri, şehir plancıları, jeoloji, aynı zamanda jeofizik mühendisleri, Mimarlar Odası, hepsini çağırdık, bunları burada dinledik; bu dediğimiz gelişme daha sonra gerçekleşti. Bunun sadece sizin çalışmalarınıza etkisini nasıl hesaplarsınız? Diye, zaten İmar Daire Başkanımız bununla ilgili cevap vermişti benim ilk soruma dair. Konu bu şekilde.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Bir de ilçe belediyelerine açılan davaları çok takip edemeyebiliriz. Sonra bize gelecektir elbette. O zaman zaten takip ederiz.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Doğrudur.
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - İlçe belediyesine değil, ikili açılır yani ilçe belediyesi meclis kararı Büyükşehirde kabul edildiği anda hem ilçe belediyesine hem Büyükşehir Belediyesine dava açılır. Öyle değil yani.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Konu anlaşılmıştır.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - İstişare edilmesi konusunda, dün akşam bize bir yine daha önceden yapılan davetle Şehir Plancıları Odasının Danışma Kuruluna katılıp bu meseleyi savunduk yine. İstişare ediyoruz yani biz de onları davet ediyoruz, onlar da bizi davet ettiklerinde katılıp bu kurullarda bu planı savunuyoruz. Hatta bir önceki hafta da Fatih Belediyesiyle bizim katıldığımız toplantıda Fatih Belediyesi, Şehir Plancıları Odası ve bizim ortaklığımızda da yine konu istişare edildi. Mümkün olduğunca bu masaları açmaya çalışıyoruz. O konuda emin olun.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Teşekkür ederiz.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - İki soru daha vardı Sayın Vekilimin.
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - İlyas Bey'in sorularına devam edelim.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - İmar planı yapma yetkisini istiyorsunuz.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ GENEL SEKRETER YARDIMCISI MAHİR POLAT - Evet, önerge notunu biz ana sunum olarak yapmadık Sayın Vekilim, biz daha önce Bakanlığa verdiğimiz notu size de ilettik. Şu an elimizde de bir taraftan var ama isterseniz bu ikisinin de gerekçesini daha geniş yazıp size iletebiliriz.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yok, yok, hayır. Burada kanun teklifinde bulunuyorsunuz da yani ben şunu anlamadım: Burada belediyeci olan arkadaşlarımız da var, bir belediye istediği zaman revizyon imar planı yapabilir, buna engel bir şey yok ki. Yani niye böyle bir yetki isteniyor, onu anlamadım ben.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR AŞ GENEL MÜDÜRÜ ONUR SOYTÜRK - Kaçıncı sayfada gördünüz?
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - 11'inci sayfada, madde 14. "Geçici 23'üncü madde eklensin." diyorsunuz.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DEPREM RİSK YÖNETİMİ KENTSEL İYİLEŞTİRME DAİRE BAŞKANI TAYFUN KAHRAMAN - Burada esas şu, biraz önce planların revizyon gördüğünde de biliyorsunuz, zemin etüdünü yenileme yeri yok. Bu planların bir an önce yeni onaylanmış olan mikrobölgeleme ve plana esas olabilecek nitelikteki zemin çalışmalarıyla birlikte değerlendirilmesi zorunluluğu getirmek.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yapabilirsiniz, engel bir şey yok ki yani. Kanun niye çıkıyor?
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Şöyle bir şey söyleyebilirim, oradaki gerekçe. Bu tabii bir kadroyla, çeşitli akademisyenlerin ve konusunda uzman kadroyla hazırlandı. Orada elbette ki belediyeler yapabilir ama şu anda hâlâ mikrobölgelemesi olmayan, belde belediyeleri zamanında yapılmış imar planlar yürürlükte. Orada bir süre kısıtlaması getiriliyor. Yani belediyelere aslında bir zorunluluk getiriyor. "Bunları hemen iki yıl içerisinde yap." diyor. Yani yapabilir ama yapılmamış. Yani şu anda...
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Yapın arkadaşlar, yetkili olan sizsiniz zaten.
İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İMAR VE ŞEHİRCİLİK DAİRE BAŞKANI GÜRKAN AKGÜN - Biz zaten şunu söylüyoruz. Biz bunu yapabiliriz, zaten bu planlama...
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Kanuna yazmanın bir anlamı yok, onu söylüyorum.