| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Boru Hatları ile Petrol Taşıma AŞ'nin (BOTAŞ) 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 02 .03.2021 |
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Genel Müdürüm, sunumunuz için teşekkür ederim.
Şimdi, bu bulguda BOTAŞ'ın 1997 yılından beri tamamlanmamış bulunan İzmit-İstanbul Boru Hattı Projesi'nin ekonomiye kazandırılması imkânı varsa kazandırılması, yoksa akıbetinin ne olacağı yönünde çözüm bulunması istenmiş, BOTAŞ da bu projeyle ilgili artık yapabileceği bir şey kalmadığı cevabıyla konuyu kapatmıştır. Ancak ben bu projeyle ilgili olmakla beraber BOTAŞ'ın süresi içinde bitmeyen diğer projeleri hakkında da bilgi almak istiyorum ki sunumlarınızda da gördüğümüz kadarıyla var. Doğal gaz dağıtım hatları 1996 yılında yapımına başlanmış ve 2022'de bitmesi planlanıyor ancak 2018 verilerine göre şu ana kadar sadece yüzde 46,09'u bitmiş durumda. Tuz Gölü'yle ilgili sunumunuzda bilgi verdiniz fakat 2018 yılı rakamları üzerinden baktığımızda Tuz Gölü Yer Altı Depolama Projesi 1996 yılında başlamış, 2023'te bitmesi planlanıyor ancak 31 Aralık 2018 itibarıyla sadece yüzde 11,41'i tamamlanmış görünüyor projeye göre. Boru hatları modernizasyonuyla ilgili proje 2007'de başlamış, 2022'de bitmesi planlanıyor. Orada da şu anda yüzde 52,84'ü bitmiş diye 2018 verilerinizde görünüyor ama 2017'de yine aynı kitapçığınızda yüzde 60,61'i bitmiş diye görünüyor. Dolayısıyla burada ek, ilave bir proje mi var yoksa proje revizyonu mu var onu da merak ediyorum. Kuzey Marmara Doğal Gaz Depolama Tesisi Projesi 2015'te başlamış, 2021'de bitmesi planlanıyor ancak yüzde 10,56'sı tamamlanmış durumda. Dörtyol LNG Depolama ve Gazlaştırma Ünitesi'nin iletim şebekesine bağlantı sistemi 2017'de başlamış, 2019'da bitmesi gerekiyordu, lakin şu anda yüzde 60,69'u bitmiş görünüyor sunumunuza göre. Hatay Dörtyol FSRU sisteminin iletim şebekesine bağlanması 2017'de başlamış, 2020'de bitmesi gerekiyormuş ancak şu anda yüzde 36,25'i tamamlanmış durumda. Saros FSRU iletim şebekesine bağlantı sistemiyle ilgili projenin de 2018'de başlayıp 2019'da bitmesi gerekirken hiçbir işlem yapılmamış. TürkAkım'ı kara kısmı 2018 yılında başlamış 2019'da bitmesi gerekiyormuş, sadece yüzde 37,73'ü tamamlanmış. 2018'de başlayıp 2020'de bitmesi gereken Avrupa Birliği fonlarıyla yürütülen projelerin ise sadece yüzde 4,57'si tamamlanabilmiş.
Projelere bakıldığında bazılarının tamamlanma süreci çoktan geçtiği hâlde tamamlanmadığı, bazılarının ise iş bitim süresine çok az süre kalmasına rağmen yapılamayan işlerin kalan sürede tamamlanamayacağı görülmekte. BOTAŞ'ın örnek verdiğim bu projelerinin süresi içinde tamamlanamamasının nedeni nedir? Bu projeler için bugüne kadar ne kadar harcama yapılmıştır? Bittiğinde toplam harcama miktarı ne olacaktır? Dövizden etkilenmiş midir? Bu projeler için Dünya Bankası ve Asya Altyapı Yatırım Bankasından ne kadar kredi kullanılmıştır onları merak ediyorum.
Teşekkür ederim.