| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Bursa Milletvekili Ahmet Kılıç ve 21 Milletvekilinin; Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3427) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 03 .03.2021 |
AHMET KILIÇ (Bursa) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekillerimiz, değerli bürokratlarımız, basınımızın güzide temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkanım, Seyhan Nehri'nde meydana gelen taşkınların en büyüğü 1949 yılında gerçekleşmiş, tüm ovanın sular altında kalması sebebiyle 1950-1951 yıllarında Seyhan Nehri'ndeki bu taşkınları önlemek maksadıyla Seyhan Nehri'nin iki yanına sedde inşaatına başlanmış, bu seddelerin yapımıyla seddeler arasında kalan Adana ve Mersin illerimize bağlı toplam 11 köyün seddelerin dışına çıkarılması zarureti ortaya çıkmıştır. Tahliye edilmiş köylülere evlerini yapmak üzere DSİ tarafından arsa tahsisinde bulunulmuş ancak söz konusu kişilere bu arazilerin tapusu verilmemiştir. Zemin ile mülkiyetin DSİ veya maliye arazisine ait olması, üzerindeki muhdesâtın ise vatandaşlara ait olması vatandaşlar açısından sürekli problemler oluşturmuştur. Teklimizde yapılacak düzenlemeyle bu problemin çözümü için söz konusu kişilere rayiç değeri üzerinden taşınılan arazinin tapusunun verilmesi sağlanacaktır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz; teklifimizdeki diğer bir düzenlemeyle Akşehir Gölü'nün Konya ili, Akşehir ve Tuzlukçu ilçelerinde yer alan kıyı kesiminde kıyı kesimine ait kıyı kenar çizgisi ilk olarak 12 Mart 1997 tarihinde onaylanmış olup onaylı kıyı kenar çizgisinin hatalı olduğu ve iptali gerekçesiyle Konya idare mahkemelerinde muhtelif esaslarda açılan davalar sonucunda kıyı kenar çizgisinin iptaline karar verilmiştir. Mahkeme kararının ifası amacıyla Bakanlık tarafından onaylı kıyı kenar çizgisi iptal edilmiştir. Yapılan yargılama sonucu oluşturulan bilirkişi raporlarına göre hükmen yeni bir kıyı kenar çizgisi tespit edilmiştir daha sonrasında, 2019 yılında Bakanlık tarafından kıyı kenar çizgisi tekrar belirlenmiştir. Ancak bu tarihe kadar tapuları iptal ve terkin edilen şahıslardan bir kısmı tarafından tazminat davası açılmıştır, yine bunun yanında, tazminat davası devam edenler bulunmakta ve mülk sahiplerinden bazılarına da hâlihazırda tazminat ödenmiştir. Yapılacak düzenlemeyle 4 Ocak 2019 tarihli kıyı kenar çizgisi esas alınarak söz konusu taşınmazların sahiplerinin mülkiyet sorunlarının çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Öte yandan, aynı alan içinde bulunan ve daha önce yapılan kadastro çalışmaları sırasında kadastro harici bırakılan taşınmazların Hazine adına tescil edilmesi ve bu taşınmazların kullanıcı veya muhdesât sahiplerine doğrudan kiralanabilmesi amaçlanmaktadır.
Değerli milletvekilleri, teklifimizin bir diğer maddesiyle 15 Mart 2020 tarihinden sonra ihalesi yapılmış, henüz uygulama sözleşmesi imzalanmamış, finanse edilmesi planlanan ve Ulaştırma Altyapı Bakanlığına bağlı özel bütçeli kamu idareleri tarafından borç üstlenim anlaşması imzalanacak olan ancak bazı teknik ve mücbir sebeplerle söz konusu özel bütçeli kamu idarelerinin taraf olamadığı projeye Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının borç üstlenim anlaşmasına taraf olması finansmana erişimde önemli ölçüde avantaj sağlayacaktır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz; bildiğiniz üzere haberleşme ve elektronik iletişim sistemlerinin ulaşılabilir olması bir tür kamu hizmetidir. Söz konusu hizmetlerin bütün yurt sathında düzgün dağıtılması ülkemizin her bölgesinde fırsat eşitliğinin sağlanması için de son derece önemlidir. Kamu hizmetlerini haiz ancak telekomünikasyon işletmecileri tarafından karşılanmasında mali güçlük bulunması nedeniyle altyapı götürülemeyen yerlere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından uygulanan projelerle gerekli yatırımlar yapılmaktadır. Uygulanan mevcut sisteme göre işletmecilerden toplanan evrensel hizmet gelirleri yine işletmeciler aracılığıyla yürütülen projeler çerçevesinde evrensel hizmetin Bakanlık tarafından belirlenen yerleşim yerlerine götürülmesi için kullanılmaktadır. Mevcut uygulamada işletmeciler proje kapsamında gerçekleştirdikleri faaliyetlere ilişkin maliyetlerini bir sonraki yıl Bakanlığa bildirmekte, Bakanlık gerekli denetlemeleri gerçekleştirdikten sonra ödenecek miktarı belirlemekte ve ödeme yapılmaktadır. Bu sürece göre bir işletmeci yaptığı bir faaliyetin bedelini yaklaşık olarak ortalama on sekiz ay sonra alabilmektedir. Bunun neticesinde hizmetin maliyetinin öngörülmesi zorlaşmakta, ilave finansman maliyeti oluşmakta, evrensel hizmet projelerine olan ilgi azalmakta ve gerçekçi proje bedelleri belirlenememektedir. Öngörülen değişiklikle bu konuda bir düzenleme yapılmakta ve finansman maliyetinin asgariye indirgenerek proje faaliyetlerinin daha gerçekçi değerlerde oluşması amaçlanmaktadır. Söz konusu değişiklikle evrensel hizmet kapsamında altyapı kurumlarının daha hızlı ve etkin hâle getirilmesi, BTK'nin daha fazla yere altyapı ve hizmet götürmesi hedeflenmektedir.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz; kanun teklifimizle düzenleme getirmek istediğimiz bir diğer husus da hayvancılık alanındadır. Yapılan düzenlemeyle toplum sağlığı ile hayvan haklarının korunması arasındaki dengeyi gözeterek nakil esnasında yakalanan küpesiz buzağı, kuzu ve oğlaklar ile gebe hayvanların kesime sevk edilmesi uygulamasına son verilerek karantina altına alınması amaçlanmaktadır.
Değerli milletvekillerimiz, sanayileşmek, kalkınmak ve katma değer üreten sanayi tesislerinin devamlılığını sağlamak bir ülke için son derece mühimdir. Bütün bu saydığımız hususlarda gereken ulaşım ve lojistik imkânlarının sağlanmasında en etkili yol şüphe yok ki demir yollarıdır. Ülkemizin ve cumhuriyetimizin göz bebeği kurumlarından biri olan TCDD üzerine düşen bu kritik görevi ifa etmek için yoğun bir gayret göstermektedir. Mevcut yük ve yolcu taşımacılığı hizmetlerinin yeniden yapılanma süreci tamamlanıncaya kadar aksamadan sürdürülmesi ve mevcut altyapının güçlendirilerek vasfının iyileştirilmesi için hem altyapı hem de tren işletmeciliğinden kaynaklanan sorunlar sebebiyle altyapı işletmeciliği ile taşımacılık hizmetlerinin yapılamaz hâle gelmesinin önlenmesi amacıyla öngörülen geçiş sürecinin uzatılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. İşletilmesi ticari olmayan yolcu taşımacılığı için yakın zamanda özel tren işletmelerinden talep olmadığında TCDD Taşımacılık AŞ'nin yürüttüğü kamu hizmetinin devamlılığının sağlanması, yolcu taşımacılığında mağduriyetin yaşanmaması için kamu hizmeti yükümlülüğü süresinin uzatılması amaçlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bildiğiniz gibi Çanakkale savaşları ve Gelibolu tarihî alanı millî kimliğimizin ve millî mücadele ruhunun ortaya koyulduğu son derece önemli bir savaşa, Çanakkale muharebelerine şahit olmuştur. Çanakkale savaşlarının insanımıza ve özellikle genç nesillere iyi anlatılması son derece önemlidir. Alan kılavuzları bu anlamda önemli bir görevi ifa edecek ve boşluğu dolduracaktır. Tarihî alanda görev yapan alan kılavuzları hâlihazırda rehberlik hizmeti yerine getirmeksiniz yönlendirme faaliyeti yapabilmektedir. Ancak alana gelen ziyaretçi yoğunluğu ve turist rehberlerinin sayıca yetersiz kalmaları dikkate alındığında alan kılavuzlarının hizmetine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla mevzuat çalışması yapılmasına, Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu ve Turist Rehberliği Meslek Kanunu'yla çatışma yaşanmaması ve yeniden uygulamada kesinti yaşanmaması amacıyla mevzuatın kanun olarak yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz; teklifimizde getirdiğimiz düzenlemelerin sizlerin de katkılarıyla Komisyonumuzdan ve yüce Meclisimizden geçerek kanunlaşmasını temenni ediyor ve aziz Meclisimiz ve ülkemiz adına hayırlara vesile olmasını niyaz ediyorum.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum.