KOMİSYON KONUŞMASI

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Değerli arkadaşlar, bir söz var -gerçi, Mersin Milletvekillerimiz de var ama- "Eller gider Mersin'e, biz gideriz tersine" diye, bir de "Arıyı bal içinde sunarlar." diye bir sözümüz de var, bunlar çok manidar aslında.

Şimdi, kamu-özel iş birliği projeleriyle ilgili, ilgili mevzuatın 59'uncu maddesinde "mücbir sebepler" diye bir bahis var, orada diyor ki: "Doğal afetler, kanuni grev ve genel salgın hastalık hâlleri..."

Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, dünyada... Ben size o şeyleri de göstereyim: "Milletlerarası Ticaret Odası Mücbir Sebep ve Aşırı İfa Güçlüğü maddeleri (2020) yayınlandı." diye bir beyanatı var. Orada da şöyle bir bahis geçiyor: "Aşırı ifa güçlüğü maddesine dayanan tarafın sözleşmeyi sona erdirme hakkı, taraflardan her birinin hâkim ve hakemden sözleşmenin uyarlanmasını veya sona erdirmesini isteme hakkı, taraflardan her birinin hâkim veya hakemden sözleşmenin sona erdiğini açıklamasını isteme hakkı var." Ve bunun akabinde Dünya Bankası, kamu-özel sektör ortaklıklarını bu pandemi krizinin nasıl etkileyeceğine yönelik orta vade, kısa vade ve uzun vadede bazı stratejik planların yapılması gerektiğini; Filipinler'den tutun, İtalya'ya, Fransa'ya, Amerika'ya kadar kamu-özel ortaklığından kaynaklanan projelerin finansmanının uluslara çok ciddi ekonomik yüklere sebep olacağını göstermesine rağmen, biz bugün tam tersine kamu-özel iş birliğiyle ilgili yeni bir bahis açıyoruz ve finansal olarak desteklemeye çalışıyoruz bazı ortaklıkları.

Sayın Başkan ve değerli arkadaşlar, şu anda 2020 yılında kamu-özel iş birliği vasıtasıyla yapmış olduğumuz garanti ödemeler 18 milyar, 2020 yılı için. 2021 yılı için -eğer kurda çok ciddi farklılıklar olmaz ise- 31 milyar Türk lirası, 2023 yılında bu bedel toplam 109 milyar Türk lirası olacak. Yani ben kâhin değilim, müneccim değilim ama şunu söyleyeyim: Eğer bu şekilde giderse 2023 yılında bütçemizin toplam açığı 500 milyar TL'yi geçer ve bu aşamada biz neler yapıyoruz değerli arkadaşlar? Mesela, kötü bir örnek göstereceğim, herhâlde dünya iktisat tarihine girebilecek bir evrak, CİMER'den verildi, ilgili Bakanlık bununla ilgili bilgi vermedi bize.

Bakın, ben size şöyle bir şey söyleyeyim: Bu sene birinci ayın 27'si 2021 tarihli CİMER başvurusu. Gerçekleşen yolcu sayısı 7.235. Garanti edilen yolcu sayısı kaç olabilir değerli arkadaşlar? 1,2 milyon, hata payı yüzde 99,6; Zafer Havalimanı, yüzde 99,6. Peki, diyeceksiniz ki, pandemiyi bahane bulacağız. Geçen seneki kaçtı yani 2019 yılında kaçtı? Yüzde 95. Daha önceki sene kaçtı? Yine yüzde 95, daha önceki sene yine yüzde 95. Bunu yapanlar, aynı bu KÖİ sözleşmesini yapanlar. Peki, genel durum sadece Zafer'le mi alakalı? Osmangazi için de aynı şey. Peki, bu sözleşmeyi yapan arkadaşlar... Bakın, elimde bir icra kâğıdı var Kütahya Valiliği İl Sağlık Müdürlüğü icra takibi hakkında, burayı özellikle okumak istiyorum: "16/10/2020 tarihinde Kuzey Marmara Otoyolu'nu kullanan personel Başkanlığımıza gönderilmiştir. Buna istinaden Şoför Kadri tarafından kullanılan 43 ST 592 plakalı ambulansla geçiş ücreti ve cezaları dâhil 560 lira. Şoför Osman Uygun tarafından kullanılan 43 vesaire numaralı ambulansla geçiş ücreti yine Kuzey Marmara Otoyolu, üçüncü köprü cezası dâhil 548,75 TL Kuzey Marmara Otoyolu işletmesine ait gişelerden geçiş yaptığı tespit edilmiştir. Söz konusu geçiş ücretini ödemeyen bahse konu personelin 17/2/2021 tarihi mesai bitimine kadar bilmem ne hesap numarasına, IBAN numarasına parayı yatırması, aksi takdirde icra işleminin, icra takibinin yapılacağı hakkında..."

Ya, değerli arkadaşlar, değerli milletvekilleri, Sayın Başkan, Sayın Bakan Yardımcım; bir otoyol yapılıyor, otoyolun yapılma amacı kamu menfaati değil mi? Hızlandırmak için yapıyorsunuz, finans bulamadığımız için yapıyoruz vesaire. Buradan ambulans geçiyor, ambulans geçmesinin, itfaiye aracının, yangın aracının geçmesinin vesairesinin dahi bu sözleşmelerde yer almaması kadar abes bir durum söz konusu olabilir mi? Zaten hazineyi çok ciddi 20 milyar, 30 milyar, daha sonraki yıl 50 milyar TL zarara sokuyorsunuz hesapsız, kitapsız... Bakın, bir şey söyleyeyim: Dünyanın her yerinde, hangi ülke olursa olsun, Orta Afrika Cumhuriyeti'nde dahi şunu yapan, şu sözleşmeyi yapan, yüzde 99,5'lik hatayı yapanı affetmezler. Ben burada siyasi konuşma yapmıyorum; Türkiye'mizin, yarınlarımızın, geleceğimizin ne hâlde olacağını kestirmek artık mümkün. Gelecek sene için de ben bu aynı rakamla geleceğim, "Yüzde 99" diyeceğim, inşallah olmaz ama olacak. Ne diyeceksiniz? Siz bunun neden Kuzey Marmara Otoyolu'nu, şu sözleşmede icra olayını... Bakın, ambulans bu ya, ambulans...

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Sayın Milletvekilim, toparlayalım.

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Toparlıyorum, çok dağıldı, bayağı dağılmış olması lazım.

Bunları yapanları... Ne olursunuz, bu sözleşmede bu var mı? Kuzey Marmara için bir finanse edeceksiniz, bir müteahhit zengin edilecek edilmeyecek önemli değil ama bu sözleşmede kamu araçlarının basit, acil kamu araçlarının... Bu neden yok Sayın Bakanım, neden yok? Neden bu yüzde 99 hatayı cezalandırmıyorsunuz, sorumlular hakkında işlem yapılmıyor? Bu savcılıktan istenmez, hükûmet istifa eder, bırakın bakanlığı, bakanlık bürokratlarını, hükûmet... Şu anda getirdiğiniz şeyde -demin, ilk başta söylemiştim- dünya, kamu-özel iş birliğiyle ilgili, pandemiden dolayı sözleşmelerin feshine, sözleşmenin durdurulmasına, anlaşma yoluna gitmesine rağmen biz neden yeni bir kamu-özel iş birliği anlaşması yapıp üstüne de onların finansmanını garanti altına, hazine yükümlülüğü altına sokuyoruz? Ben bunu anlayabilmiş değilim, anlayan arkadaşlar varsa anlatsın.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Bu Zafer Havalimanı konusu sürekli gündeme geliyor. Tabii, muhtemelen yapılma aşamasında...

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Sayın Başkanım...

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Kütahyalı ve Afyonlu siyasiler falan hep talep etmiştir ama...

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - İzniniz olursa bir cümle, bir cümle istirham ediyorum.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Buyurun.

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - O havalimanı yapılmalıydı, amenna, sonuna kadar havalimanı yapılmasına taraftarım. Ben Kütahya Milletvekili olarak söyleyeyim: O havalimanı 3 şehre hitap eden, istikbal vadeden bir havalimanıdır. Bakın, şu anda, 2012 yılında yapılmış olan havalimanın toplam maliyeti 50 milyon euro.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Siz yapım yöntemine karşı çıktınız.

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Bakın, 50 milyon euro, bizim yedinci senede buraya vermiş olduğumuz para 50 milyon euro. Şu anda orada, pistte ot bitmek üzere, keşke tarıma açsaydık belki daha iyi olurdu.

BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Peki, teşekkür ederiz.

ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Yani hesapsız, kitapsızlıktan ziyade... Şimdi, devlet bazı şeylerde kamu menfaatini göz önünde bulundurarak zarar edebilir ama yüzde 99,5'in izahı yok ve toplamda bu firma 250 milyon euro kazanacak, hiç yolcu ve hizmet sunmadan da kazanabilir çünkü yolcu yok.

Teşekkür ediyorum.