| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 10 .03.2021 |
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Hoş bulduk Sayın Başkanım.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ -Sayın Kasap, konuşma süresiniz beş dakikadır.
Buyurun.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Şimdi, Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; Zafer Havalimanı bu seneki zarar oranı veya hata oranı yüzde 99,6; böyle bir hata yapılmış. Daha önceki yıllarda Deniz Vekilim de bahsetmişti, yüzde 95 civarında olan bir hata oranı var ve bununla ilgili hatayı en aza indirmek için, zararı en aza indirmek için ilgili şirketle aramızda bir komisyon kurulmuş ama onun akabinde coronayla ilgili 2020 yılı için dünyada bir şey gerçekleşmiş ve gerek Dünya Bankasının gerekse Milletlerarası Ticaret Odasının bir öngörüsü var, kanunda yer alan bir şey; "act of God" "Allah'ın işi" diyor ya da "fors majör".
Şimdi, tüm dünya tersine gider iken biz de acayip bir yere gidiyoruz Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar. Bu kamu-özel iş birliği kapsamındaki sözleşmelerin durdurulması, dondurulması, kısa, orta, uzun vadeli veya bunlarla ilgili anlaşma yoluna gidilmesi yoluna gider iken Türkiye... Bugün Genel Kurulda bir kanun teklifi geliyor: Yeni bir kamu-özel iş birliği sözleşmesi; ihalesi yapılmış, sözleşmeleri yapılmış ve finans bulamadıkları için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına yükleniyor; yeni bir KÖİ. Şimdi, bu KÖİ'leri değerli arkadaşlar, Türkiye bütçesine garantili ödemeler 2020 yılındaki bütçe açığına da 18 milyar TL yük getirdi, kur farkı olmaz ise 2021'de tahminî olan 30,980 milyar TL, kur farkı olmaz ise, 2022 için öngörülen 37,8; kur farkı değişmezse, 2023'ün 40. Toplamda bütçe açığı eğer projeksiyon bu şekilde giderse Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; 2023'te bütçe açığı 500 milyar TL'yi bulacak.
Şimdi, değerli arkadaşlar, Sayın Genel Müdürüm demin bahsetmişti, Covid-19'dan dolayı yüzde 70 dış hat, yüzde 50,5 iç hatta gerçekleşme oranı var ve Dünya Bankasının öngörüsüne göre bu olay beş yıla kadar projeksiyon devam edecek, siz üç yıl demiştiniz.
Bu aşamada biz neler yaptık? Ben öncelikli olarak şöyle söyleyeyim: Bölgenin bir milletvekili olarak, Kütahya Milletvekili olarak "Zafer" adını duymaktan artık gına geldi. Zafer dünya rekoru da kırmış olabilir ama şu: Dünya iktisat tarihine geçecek bir uygulama. Ya, yüzde 99,6 hatayı yapan insanlar neredeler? Ben şöyle söyleyeyim: Zafer Havalimanı yapılmalıydı, Kütahya'nın ihtiyacı var. Aynı şekilde bu bahtsız şehrin yıllarca hızlı treni yapılmadı, yıllarca. Her seçimde, üç-dört seçimdir söz verildi.
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Devamını yapsaydınız.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Yapılmadı.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Dinleyelim... Dinleyelim...
Buyurun.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Aynı şekilde Zafer Havalimanı'nın işletme gideri sıfıra yakın, 2 tane güvenlik görevlisi bekliyor. Ot bitmek üzere, ot.
Şimdi, oluşturulan komisyon tarafından 2017'den beri alınan tedbirleri ben size söyleyeyim: Günde sefer sayısı 2'ydi, sadece İstanbul uçuşu vardı, 1'e indirildi. Günde 1 ve haftada üç gün. Yahu, iyileştirme bu mu? Değil, iyileştirme bu değil. Zafer Havalimanı'nı devlet yapmalıydı ve bu yükü kamuya yüklememeliydik, ön görüyü göremedik. Ticarette bir kural var "stop loss" kol kesme hareketi o, yapılmalı ve kamunun bu zararı giderilmeli. Şu anda maliyetini ödedi, şu anda Zafer Havalimanı'nın işletme gideri yok. Uçuş yok, İstanbul dışında uçuşu yok. Bir milletvekili arkadaş mıydı, bakan mıydı, neydi "Ankara'dan Kütahya'ya uçakla gelmek isterdim." dedi. Ankara'dan uçakla gelemiyorsunuz Kütahya'ya. "Hızlı trenle gelmek isterdim." Kütahya'ya hızlı trenle de gelemiyorsunuz. Kütahya'ya otobüsle geliyorsunuz, kendi özel aracınızla geliyorsunuz.
Turizm yoksa, turizme yönelik hiçbir şey yapmamışsanız, o öngörülen şeyleri yapmamışsanız, şu anda yapılması gereken tek şey... Yüzde 95'in altına düşmeyen bir şey var, bu Allah'ın işi değil, kulların işi.
Hepinizin bu arada Miraç Kandili'ni de kutluyorum.
Biz memlekette Kütahya, Afyon, Uşak'ın ortasında, tabii ki Zafer Havalimanı'nın olmasını -adı çok güzel ama kimin zaferi olduğunu bilmiyorum- istiyoruz. Zafer Havalimanı'nın olmaması gibi bir şey söz konusu değil. Çaycuma'da da havalimanı olacak, tamam yolcu sayısı düşük olabilir. İnsanlarımızın o konfora ihtiyacı var. Biz havalimanına karşı değiliz.
KEMAL ÇELİK (Antalya) - Karşısınız!
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Havalimanı yapılırken birilerine peşkeş çekilmesine, yüzde 99,6 hata oranıyla bir havalimanı yapılmasına karşıyız, devletin soyulmasına karşıyız. (Gürültüler)
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Dinleyelim. Konuşmacıyı dinleyelim arkadaşlar.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - "Bu projeksiyonla üç yıl sonrası" falan deniyor. Ben bir çocuk hekimiyim. Aşının 10 milyon doz yapıldığı bir günde siz ne 2021, ne 2022, ne 2023 vizyonunuzla asla bu hataları yok edemezsiniz, yolcu sayısını artıramazsınız, turist sayısını artıramazsınız. İç hat seferleri, haftada yedi gün olan iç hat seferini 2017'den sonra siz günde 1'e düşürdünüz, günde 1. Bazı günlerde yoktu. Haftada üç gün sefer yapıldı İstanbul'a.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Konuşmamızı toparlayalım.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Bir şey daha söyleyeceğim. Bu mantıkla hiçbir yere varmaz. Nedenini size söyleyeyim, Kütahya'dan arabayla giderseniz dört saat, otobüsle giderseniz dört saat uçakla havalimanına gittiğinizde yine dört saat beklemesi ve sonrası. Bu mantığı değiştirmemiz gerekiyor.
(Gürültüler)
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Vekilim, toparlayalım.
Arkadaşlar, hatibi dinleyelim.
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Zafer Havalimanı'nın mutlaka kamulaştırılması gerekiyor.
Teşekkür ederim.