| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünün 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 16 .03.2021 |
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Öncelikle böylesine önemli, stratejik bir kurumda çalışmalarınızdan dolayı da başarılar diliyorum, çok güzel bir sunumunuz vardı.
Bulguyla ilgili konuşacak olursam da Eti Madenin bu yurt dışındaki 2 ana şirket ve ona bağlı alt şirketlerinin özellikle Eti Madenin yurt dışı satışlarının yüzde 71'ine tekabül ettiğini ve bu anlamda da bu şirketlerin önemli olduğunu görmek lazım. Eti Maden Varlık Fonuna aktarılırken, fona devredilirken KİT statüsündeki şirketlerin Sayıştay denetimine tabi olduğu vurgulanmıştı ve KİT Komisyonu da bu konuda bir karar almıştı. Kurumun denetim bilgilerine bakıldığında şirketleri Sayıştay denetleyemiyor, işin ilginci Eti Madenin Teftiş Kurulu da bu şirketleri denetleyemediği gibi bir denetim programına da sahip değil ama uluslararası şirketler Eti Madenin yurt dışı şirketlerini inceleyebiliyor. Sorum şu: Sayıştayın denetiminden kaçırılan Eti Madenin yurt dışı şirketleri için uluslararası bağımsız denetim kuruluşlarına bugüne kadar ne kadar ödeme yapılmıştır? Bununla birlikte, yönetim kurulu başkanı ve üyeleriyle, genel müdür, genel koordinatör, genel müdür yardımcıları gibi üst düzey yöneticilerine cari dönemde sağlanan ücret ve benzeri menfaat tutarlarına ilişkin bilgiler ile yurt dışındaki şirketlerin yöneticilerine kira, araç, kredi kartı, maaş ve benzeri menfaatler için yapılan ödemeleri öğrenemiyoruz. Eti Maden kâr eden bir kuruluş. Kâr eden bir kuruluşun hesaplarını rahatlıkla Sayıştay denetimine açması gerekirken neden bilgi saklama ihtiyacı hissediliyor? Bununla birlikte, yurt dışındaki bu 2 şirketin de kuruluş tarihlerine baktığımızda, biri 1982, biri 1984. Dolayısıyla bu şirketler daha öncesinde yani AK PARTİ'si iktidarından önce de Sayıştay denetimine tabi miydi, değil miydi? Dolayısıyla 1982 ve 1984'te kurulan bu kuruluşlar 2002'ye kadar veya 2002'den sonra Sayıştay denetiminden ne zaman çıktı, bunları merak ediyorum. Öncesinde Sayıştay denetimleri varsa daha sonra neden denetlenemez hâle geldi, bunları merak ediyorum.
Teşekkür ederim.