| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Sümer Holding AŞ Genel Müdürlüğünün 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 30 .03.2021 |
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Teşekkür ederim.
Daha önceki sayın vekil arkadaşlarımın konuşmalarıyla tekrara düşmemek için sadece birkaç unutulan veya söylenmeyen konuya değinmek istiyorum, onlar da şunlar: Sümer Holding özelleştirme programı nedeniyle tasfiye sürecinde olmasından dolayı faaliyeti neredeyse kalmamış, birleştirilen kuruluşlardan devralan stoklarla ürünlerini...
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Yalnız tasfiye hâlinde değil, öyle değil mi? Sayın Genel Müdür, özelleştirme onun bir...
SÜMER HOLDİNG AŞ GENEL MÜDÜRÜ YİNAL YAĞAN - Efendim, biz tasfiye hâlinde değiliz, belki şu konuya açıklık getirmek gerekir.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Ona bir açıklık getirin o zaman. Ama söz verdiğim zaman açıklık getirin.
SÜMER HOLDİNG AŞ GENEL MÜDÜRÜ YİNAL YAĞAN - Tamam.
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Buyurun Sayın Vekilim.
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Yine de mevcut birleştirilen kuruluşlardan devralınan stoklardaki ürünlerin satış işlemlerini yürütmekle faaliyetleri sınırlanmış durumda. Şimdi, özelleştirme programına alınan şirket, işletme, fabrika, iştirak hissesi veya diğer varlıklardan holdinge devredilenlerin 31/12/2015 tarihine kadar tamamlanması öngörülmüştü ancak Holding bünyesinde bulunan ülke genelinde yayılmış çok sayıda gayrimenkule ilişkin satış ihalelerinin farklı nedenlerle tamamlanamaması üzerine 31/12/2020 tarihine kadar süre uzatılmıştı. Şimdi bu süre de geçtiğine göre, yeni bir süre uzatımı verildi mi? Bunu merak ediyorum.
Bunun dışında tabii ki şu andaki mevcut giderlerinin yüzde 45'i memur maaş ve giderlerine, yüzde 26'sı da kapsam içi veya kapsam dışındaki işçi giderlerine ayrılmış durumda. Buradan da zaten yekûn da oluşan gelirin yaklaşık yüzde 71'inin sadece maaş ödemelerini kapsadığını görüyoruz.
Özetle, buradan şunu anlıyoruz: Sümer Holdingin özelleştirmesi tamamlanana kadar kurum kendi bünyesinde bile çalışmayan personele maaş ödemeye devam edecek ve özelleştirme maliyeti olarak da Özelleştirme İdaresine yüklenilmesi gereken bu tutar, Sümer Holdingin zarar hanesine her yıl yazılacak çünkü satıştan elde edilen gayrimenkul gelirleri de Holdingin kendisine değil Özelleştirme İdaresine kaldığı için sürekli zarar gibi bir görüntü var aslında ama. Aslında zarardan ziyade kendi gelirini alamayan ama kendisinde olmayan personelin giderini ödemek zorunda kalan bir kuruluşla karşı karşıyayız. Tabii, bu, belki de kanuni çerçevelerde bu şekilde olması gerekiyordur; sonuçta devlet bu "sağ cep, sol cep" diye ayırt etmez. Bir şekilde orada görevlendirilen personel kendi kurumuna dahi gitse, çalıştığı yeri de olsa devletten, hazineden çıkacak bir gider söz konusu.
Bu anlamda, bir de özellikle otuz yıla yakındır tahsilatı yapılamayan ve 2019 tarihi itibarıyla yaklaşık 35,8 milyon TL civarında bir alacak şüphelisi görülmekte. Bunlarla ilgili işlem yapılamamasının gerekçeleri nedir? Sayın Genel Müdürüm bize onu açıklarsa ona çok sevinirim. Çünkü Sümer Holdingin 2018 Faaliyet Raporu'na baktığımızda, başka kurumlarda geçici olarak görevlendirilen -ki sizin kendi görev döneminizi de kapsamıyor belki ama kurumun devamında görülüyor- birkaç çalışanın 14 TL, 29 lira 57 kuruş, 54 lira 18 kuruş gibi yemek katılım borcunu çok hızlı bir şekilde tahsil ettiğini gelir tablolarında görüyoruz ama bu yekûn teşkil eden diğer alacakların uzun süredir tahsil edilememesi de sorun olarak devam etmekte.
Ayrıca, Holdingin bünyesinde 1.265 adet taşınmaz mal görülüyor. Bu anlamda da bu özelleştirmeyle ilgili de bu konularda biraz daha bizlerin de Komisyonun da desteğiyle bu sürecin hızlanması, taleplere hızlı bir şekilde karar verilmesinin uygun olacağını düşünüyorum.
Teşekkür ederim.