| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyon Başkanı Cevdet Yılmaz'ın, Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu ile Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan'ın yaptıkları açıklamalarındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 07 .04.2021 |
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Öncelikle bu usule ilişkin birkaç şeyi müsaadenizle ifade etmek istiyorum. "Torba kanun" diyoruz popüler dilde ama esasında çeşitli kanunlarda değişiklik yapılmasına ilişkin kanunlar, bunlar epey bir süredir Meclisimizde yapılan uygulamalar. Bunun bir örneğini de bugün görüyoruz. Tabii ki burayla ilgili farklı değerlendirmeler, görüşler olabilir. Keşke yeni dönemde yeni bir İç Tüzük çalışması bütün partilerin katkısıyla yapılsa ve buralarda farklı birtakım yaklaşımlar geliştirilse. Bu, biraz bütün partilerin yeni bir İç Tüzük, yeni bir çerçeve oluşturmasıyla ilgili diye düşünüyorum.
Diğer komisyonlara ilişkin olarak ifade ettiğiniz hususlara gelecek olursak: 2 Komisyonumuza yazı yazdık, Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu ile Adalet Komisyonuna ve buralardan gerekli cevaplar geldi.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ne geldi cevap Sayın Başkan?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yani şu an itibarıyla görüşme ihtiyacı görmüyor komisyonlarımız. Dolayısıyla, bu uygulama yapılmış durumda. O komisyonların takdirleridir, ona ben bir yorum yapamam.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, bu kabul edilebilir bir açıklama mı?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Diğer taraftan, bu denetim işleriyle ilgili, bilgilendirmeyle ilgili hususlar var. Biliyorsunuz, bu geçmiş üç dört aylık süreçte öncelikle Merkez Bankamız geldi ve burada sunum gerçekleştirdi ve bir çalışma yapıldı. Ardından, Varlık Fonu yine denetim raporunu sundu. Ayrıca, Sayıştayın bilgilendirmeleri oldu rapor şeklide. 2 defa geçen yıl oldu, bu yıl da ilk raporunu verdi Sayıştay, 2'nci raporunu da temmuzda verecek, o konuyu da takip ediyoruz.
Diğer taraftan, yine Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumundan bilgilendirme raporu alındı. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu bilgilendirme raporu alındı ve üyelerimize dağıtıldı. Ayrıca, Sermaye Piyasası Kurulu bilgilendirme raporunu da aldık, üyelerimize dağıtıldı. Yani bunlar sunum şeklinde olmasa da rapor alarak bu raporlar ilgili tüm arkadaşlarımıza dağıtıldı. Ha, sunum olsun mu olmasın mı, bunu kendi içimizde önümüzdeki süreçlerde yine tartışabiliriz ama kurumlar faaliyetleriyle ilgili bütün üyelerimizi bilgilendirici raporlar hazırladılar, biz de hassasiyetle takip ettik, o raporları da gelir gelmez bütün üyelerimizle paylaştık; bundan sonraki süreçte de yine bu konuları hassasiyetle takip etmeye devam edeceğiz.
Diğer taraftan, Merkez Bankasının henüz süresi gelmedi, Varlık Fonunun, zaten altı aylık biliyorsunuz; süresi geldiğinde bu kurumlarımızı da elbette Komisyonumuza davet edeceğiz ve burada sunum yapmalarını, vekillerimizle birlikte konuların değerlendirilmesini tabii ki talep edeceğiz.
Bu birleştirme, teklifleri birleştirme konusu var, bir milletvekilimizin basına yansıyan bazı beyanatları da var, siz de dile getirdiğiniz, bu konuda müsaadenizle kısa bir açıklama yapmak istiyorum, Komisyonumuzda birleştirilecek tekliflere ilişkin bir açıklama. Sayın milletvekillerimiz, ben de burada şunu özellikle belirtmek istiyorum: Tartıştığımız hususla ilgili İç Tüzük hükmünü öncelikle hatırlatmak isterim. İç Tüzük'ün 35'inci maddesi "Komisyonlar, birbirleriyle ilgili gördükleri teklifleri birleştirerek görüşebilir." demektedir. Bu hüküm uyarınca, İç Tüzük, tekliflerin birleştirilmesi noktasında komisyonları zorlayıcı bir düzenleme içermemektedir, öncelikle bu hususa açıklık getirmek gerekiyor yani yapabilir komisyon, yapmaya da bilir; bu, komisyona bırakılmış bir husus İç Tüzük gereği.
Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi yürürlük, yürütme hariç toplam 16 maddedir ve ilgili maddeler birbirinden farklı konuları düzenlemektedir. Milletvekillerimizin kendi imzasını taşıyan kanun tekliflerinde düzenlenen konuda da dâhil olmak üzere farklı hususlar bu teklifte düzenlenmektedir. Bu çerçevede, 6 Nisan 2020 tarihi itibarıyla Plan ve Bütçe Komisyonunun portföyünde bulunan kanun teklifi sayısı toplam 1.681'dir. Bu tekliflerinin büyük çoğunluğu vergi, sosyal güvenlik mevzuatı ve çeşitli borç yapılandırmalarına ilişkin düzenlemelerden oluşmaktadır ve bu itibarla da görüştüğümüz kanun teklifiyle elbette ilgilidir. Burada hangi teklifin birleşeceği hangi teklifin birleşmeyeceğinin tespitinin zorluğundan dolayı İç Tüzük, komisyonlara bir zorunluluk değil, ihtiyari bir yetki vermiştir. Bu, yoğun ve içerik bakımından çok farklı alt düzenlemeler içeren tekliflerden hangilerinin gündemdeki teklifle ilişkili görülerek birleştirileceği hususu geçmiş dönem uygulamalarında da tartışma konusu olmuştur. Bu çerçevede, Komisyonumuzda 24'üncü Yasama Döneminde kanun tekliflerini birleştirme uygulamasına sıklıkla başvurulduğunu görüyoruz. O dönemlerde, uygulamada, 1 kanun teklifiyle 100'ün üzerinde kanun teklifinin ilgili görülerek birleştirildiği örnekler de yaşanmıştır. Bu nedenlerle, teklif birleştirme uygulamasından 25, 26 ve 27'nci Dönemlerde vazgeçildiğini görüyoruz. Hâlihazırda 27'nci Yasama Döneminde de Komisyonumuzda İç Tüzük'ün 35'inci maddesi uyarınca birbiriyle ilgili görülen tekliflerinin birleştirilmesi yoluna gidilmemiş olup Başkanlık Divanı olarak uygulamaya yine bu şekilde devam edeceğimizi belirtmek istiyorum.
Garo Bey'in de gündeme getirdiği hususlarla ilgili kısaca değerlendirme yapmak isterim. Birincisi; "Görsel basın neden yok?" denildi. Burada, Meclis Başkanlığımızın bu Covid şartlarından dolayı aldığı bir karar söz konusu, ajans çekim yapıp bunu paylaşmış oluyor şeylerle; diğer komisyonlarda da bütün komisyonlarda aynı uygulama yapılıyor.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Böyle bir karar mı alındı Sayın Başkan? Bu karar ne zaman alındı?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Onu arkadaşlarımız iletsinler size, soralım yani şeyini.
Ajans bir görüntü alıp bunu diğerleriyle paylaşıyor, bu şekilde bir uygulama yapılıyor.
"Tekliflerle ilgili neden belli maddelere bakılıyor, diğerlerine bakılmıyor?" Yani burada tabii ki Meclisimizin, milletimizin iradesiyle oluşmuş bir aritmetiği var. Yeni sistemde artık "iktidar partisi" kavramı yerine aslında "en çok oy almış" veya "birinci parti" diyelim "diğer partiler". Dolayısıyla, çoğunlukla Meclisimizin iradesi şekilleniyor. Bir taraftan da Meclis Başkanlığımızın da tabii ki takdir yetkisi var, onlar da Komisyonlara bu havaleleri yapmış oluyorlar ama esas itibarıyla Meclisimizde oluşmuş çoğunluklar var ve bu çoğunluklar yine milletten aldıkları otoriteyle, güçle, yetkiyle belli tercihlerde takdir haklarını kullanıyorlar. Bunu tartışabilirsiniz, beğenirsiniz, beğenmezsiniz ama işleyiş öteden beri bu şekilde devam ediyor.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bir ortak akılla gidemeyeceğiz yani o zaman.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yani bu tartışmaları yapıyoruz bu Komisyon olarak da biz; biliyorsunuz zaman zaman bir araya gelip tartışmalar yapıyoruz. Gönül isterdi ki -tabii "muhalefet, iktidar" artık eski kavramlarla konuşacak olursak- belli konularda keşke daha fazla uzlaşma olsa, bunu da elbette arzu ederiz.
Kurumlar vergisi, reform konularına değindiniz. Tabii, geneliyle ilgili değerlendirmede belki usulden ziyade -onunla ilgili belki ama- ben de doğrusu bu temenninize katılıyorum yani önümüzdeki süreçlerde de bekliyoruz. Bir reform programı ilan edildi biliyorsunuz, bir yol haritası kondu ortaya. Tabii ki Meclisimize ilişkin hususlarda Hükûmetin ortaya koyduğu yol haritası yol gösterici niteliktedir, sonuçta irade Meclisimizdedir, ne zaman o hususları gündemine alacağı ve kanunlaştıracağı Meclisimizin iradesiyle ilgilidir. Hükûmet bir anlamda ihtiyacını ortaya koymuş durumda, biz de bu konuları öncelikli gündem maddeleri olarak görüyoruz elbette, Meclis olarak, grubumuz olarak da konuşabiliriz burada. Bu konularla ilgili önümüzdeki süreçlerde inşallah farklı düzenlemeler Komisyonumuzun gündemine de gelecektir. Ülkemizin gerçekten bu reformlara yoğunlaşma ihtiyacı vardır. Hükûmet olarak, Meclis olarak, ilgili tüm taraflar olarak bu reform gündemine bundan sonra da daha fazla yoğunlaşacağız diye düşünüyorum.
"Bu Adalet Bakanlığıyla ilgili düzenleme neden burada?" İşte, bu çeşitli kanunlarda düzenleme yapan aşağı yukarı bütün paketlerde böyle hususları görüyoruz, yeni bir şey değil bu, öteden beri uygulama. Az önce söylediğim gibi, bir İç Tüzük'te, belki gelecekte bir İç Tüzük çalışılırsa bu konular yeniden ele alınabilir diye düşünüyorum.
"Covid çalışma programı..." Burada haklısınız, mutlaka hepimiz hassas olmak durumundayız. İşte konuşanlar dışında maske kuralına uyulduğunu görüyorum burada. Mesafeye olabildiğince uyma gayreti var elbette fakat bir taraftan da camların açık olması gibi hususlar önemli. Yine, sizin bir teklifiniz oldu, bence de makul yani geneli üzerinde konuşmaları bütün kurumlarımızın dinlemesinde fayda var çünkü hangi konuya değineceğiniz belli olmaz, herhangi bir kurumu ilgilendiren bir husus gündeme gelebilir ama maddelere geçildiğinde o maddeyle ilgili bürokrat arkadaşlarımız burada olursa, diğer arkadaşlarımız kendi maddelerini takip edip gelirlerse bence de Covid açısından daha tedbirli hareket etmiş oluruz. Bürokratlarımıza söyleyelim, aradan da izleme imkânları var buradaki tartışmaları, o imkânı da kullanabilirler.