KOMİSYON KONUŞMASI

NEVZAT CEYLAN (Ankara) - Evet, Sayın Bakanım, teşekkür ederim sunumunuzdan dolayı.

Türkiye'de en çok hareketli olan iki şehir var Ankara ve İstanbul; İstanbul'un 16 milyon nüfusu var, Ankara'nın 6 milyon nüfusu var. Geliş, gidişleri kara yoluyla Bolu üzerinden gidilir, trenle gidilirse Eskişehir üzerinden gidilir, tabii, hava yoluyla gidilirse malum, en kestirme yoldan gidilir. Bu iki şehrin en kestirme yolu, tarihî İpek Yolu dediğimiz Ayaş, Beypazarı, Nallıhan, Göynük, Mudurnu, Sakarya üzerinden gidilen yoldur. Bu yol, Bolu'dan geçen otoyola rağmen 70 kilometre kısadır, tren yoluyla kıyaslanırsa Eskişehir yoluna göre 160 kilometre daha kestirme ve kısadır. Bu amaçla, 1976 yılında Sürat Demiryolu adıyla bir proje başlatılıyor ve bu projenin Çayırhan'a kadar olan kısmın -yani Beypazarı'ndan sonra Çayırhan beldesi var- oraya kadar olan kısmın yüzde 70'i tamamlanıyor ve bırakılıyor. Yani 1976 yılında başlayan proje, üç beş yıl devam ediyor çalışmalara daha sonra bırakılarak otobana dönülüyor ve bu proje yüzde 70 tamamlandığı hâlde ve 1 milyar dolar maliyetle yapıldığı hâlde bu proje olduğu gibi kalmış vaziyette.

Bir, bir defa, Ankara-İstanbul arası en hızlı şekilde ulaşımı sağlayacak hat, yine bu hat, tarihî İpek Yolu yani tarihi kervan yolu. Eğer Ankara-İstanbul'un, toplam 22 milyon nüfusunun çok hızlı bir şekilde ulaşımı sağlanacaksa ve emisyon değerlerinin de düşük olması açısından bu yol yapılarak Sürat Demiryolu veya da süper hızlı tren yolunun bu hattan geçmesi gerekir. Bu konuda yapılan çalışma ne safhadadır, onu öğrenmek istiyorum.

Diğer bir konu, bu Çayırhan'a kadar olan hat yani Ankara'dan yaklaşık 130 kilometrelik mesafedeki hattın yüzde 70'i tamamlandığı hâlde kalması enteresan, en azından yük taşımacılığı ve banliyö olarak bu hat kullanılabilir mi? Yük taşımacılığından da kastım şu: Beypazarı soda tesisleri var, orada önemli miktarda soda çıkarılıyor, İstanbul'a nakli de kara yoluyla yapılıyor, yüzlerce kamyon oradan gidiyor ve hem yolları tahrip ediyor hem de pahalı bir nakliye sistemi oluyor. Acaba o firmayla görüşmek suretiyle, bu Çayırhan'dan Ankara'ya olan tren yolu yük taşımacılığı artı banliyö treni canlandırılabilir mi diye düşünüyorum. Bu konulara da yazılı cevap verirseniz memnun olurum.

Teşekkür ediyorum.