| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Konya Milletvekili Ziya Altunyaldız ve 60 Milletvekilinin, Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3572) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 21 .04.2021 |
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Ben de tüm üyeleri, tüm katılımcıları, sivil toplum kuruluşu temsilcilerini saygıyla selamlıyorum.
Aslında, Sanayi Komisyonu üyesi, grubumuzun sözcüsü Sayın Tarhan'ın bıraktığı yerden ilk görüşlerimi paylaşacağım. Gerçekten nitelikli yasa yapma tekniği açısından bu dönem özellikle bu yeni sistemle beraber bu konuda ciddi geriye gidişler yaşıyoruz. Daha geçen hafta ben bu Komisyonda aynı konuyu gündeme getirdim, tali komisyonların çalıştırılmaması ciddi bir eksikliktir. İşte, akaryakıt sektörü ki çok önemli, enerji sektörümüz açısından, kontrol edilebilirliği, yaşanan sıkıntılar, bunların Enerji ve Sanayi Komisyonu, ticaret ağı var, dış ticareti ilgilendiren, görüşülmeden, bir raporu dahi alınmadan... Ki Sayın Altunyaldız da bugün Sanayi Komisyonunun Başkanı olarak seçilecek, kendisini de tebrik ediyorum şimdiden. Ama özellikle buna hassasiyet göstermesi gerekiyordu, bu teklifini öncelikle Sanayi Komisyonuna çünkü çok donanımlı, ben takip ediyorum Sanayi Komisyonunu, birikimli, donanımlı ve iyi bir teknik rapor çıkarabilirdi ve Plan Bütçe Komisyonuna bir öneri olarak talepler daha detaylı iletilebilirdi ama bu, eksik kaldı, ben bu eksikliği tekrar dile getiriyorum.
Yasaya gelince, son dönemlerde akaryakıt sektöründeki operasyonlar, MASAK'ın, Gelir İdaresinin operasyonları çok dikkatimi çekmişti ve böyle bir kanun geleceğini duyunca da dikkat kesildim ve kanuna detaylı bakmaya çalıştım. Gerçekten önemli, vergi yükünü alan, enerji piyasası açısından çok önemli bir sektörde çok geç kalmış ve gerçekten çok ilginç, işte, operasyonlar bunu ortaya çıkarıyor. Operasyonlarla bilgi sahibi olduğumuz ki MASAK burada, Gelir İdaresi burada, ben bilgi talep ediyorum. Yani ciddi bir işte, devletin 3 milyar liralık bir kayba uğradığı, son beş yıl içinde de 15 milyar lira bir kayıp, buradaki akaryakıtın maddi değerinin de 3,6 milyar TL olduğu söyleniyor. Şimdi, burada bu usulsüzlüklerde, bu kaçakçılıklarda sorumlularla ilgili ne oldu, ne aşamada? Kamu idarecilerinin, Enerji Bakanlığının, gerçekten kamu kurumlarının sorumluluğu ne? Ne yapıldı onlarla ilgili? Bu ciddi bir sorun, işte bunu yaşıyoruz. İşte, rezervlerle ilgili bir muamma, 2 bakanlığın ve 2 kurumun arasındaki ilginç, şeffaflıktan öte bir usulsüzlükle karşı karşıyayız. İşte, kamunun verdiği bir hizmet pasaportunun kötüye kullanımını görüyoruz. Kamu idarecilerinin bütün sorumluluğu... Geçen gördüm, kamu arazilerinin kamu idarecileri tarafından dolandırıcılıkla satılması, şebeke bir operasyon. Bunların hepsi bu sistemdeki denetimsizliğin, şeffaflıktan uzaklaşmanın, kurumsuzlaşmanın, gerçekten bu sistemin bir acziyeti olarak karşımıza çıkıyor. Bunu çok iyi değerlendirmemiz gerektiğini düşünüyorum ben.
Salt bu bir teknik düzenleme, torba olmadığı için de mutlu oldum açıkçası. Kayıt dışılık, vergi kaçakçılığı üzerinde duruluyor ama ciddi yapısal bir sorun var bizim sistemimizde. Bu yapısal sorununun, bu kuralsızlık, kamunun bu denetimsizliği... Gerçekten hızlı bir işleyişle kamunun kaynaklarını etkin kullanılacağı söylenmişti ama biz bundan hızla uzaklaşıyoruz. Kamu kaynaklarımızın hızla heba edildiği ve gelecek nesillerimiz açısından da devletin ekonomik açısından krizler ve iflaslar noktasında ciddi bir noktaya geliyoruz.
Akaryakıtla ilgili ben bu kanunu kime danıştıysam çok çok geç kalmış ve çok eksik bir kanun olarak görülüyor. Yani çok ciddi bir kamu kaynağı heba edilirken burada da nitelikli bir yasa yapılamıyor yine. Talep, ihtiyaçlar tam da istenildiği noktada ortaya koyulamıyor. Mesela, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Denetim Dairesi Başkanı olan Mehmet İbiş'in bir raporu var, bir kitap da yayınlamış, 19 çeşit akaryakıt kaçakçılığı yönteminin saptandığını söylüyor. Şimdi, burada sadece vergi açısından bir kontrol ve otomasyon mekanizması geliştirilmeye çalışılıyor ama peki, öteki kaçakçılıklar ne oluyor? Buradaki o yapılan kaçakçılıklarda dediğim gibi geçmiş dönem Enerji Bakanlarının sorumlulukları, kamu idarecilerinin sorumlulukları ortaya konulmalı ve ciddi yaptırımlar yapılmalı. Bunu tekrar gündeminize getirmek istiyorum.
Burada gerçekten ciddi, nitelikli ve toplumun kamu kaynaklarını heba etmeyen bir yasama sürecinin oluşturulması noktasında Meclis olarak büyük bir sorumluluğumuz var. Sayın Altunyaldız da -Sanayi Komisyonunda ve Avrupa Birliği Uyum Komisyonunda da beraber çalışmıştık- dikkatli ve gerçekten de nitelikli açıdan iyi bir gerekçeyle bir kanun getirdi ama arka planda yapısal sorunlar hâlâ duruyor. Ben Komisyonun bu noktaya dikkat çekmesi gerektiğini ve ilgili ihtisas komisyonlarında detaylı çalışılarak sivil toplum kuruluşlarının da görüşlerinin...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Tamamlayalım lütfen.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - ...tam anlamıyla sağlanacağı bir yasama noktasına gelinmesi gerektiğini dikkatlerinize sunuyorum.
Bir de şunu ekleyeceğim: Teknolojinin bu kadar geliştiği bir ortamda kamu kurumlarının bu kadar vasatlığı açıkçası beni çok şaşırttı. Ben ilk bu operasyonları gördüğümde yani bu kadar teknoloji ve devasa bir sistem varken bu açıklık, bu kontrol edilememezlik... Ben burada kamu idarecilerinin sorumluluklarına dikkat edilmesi gerektiğini ve bunun açığa çıkarılması gerektiğini tekrar vurguluyor, teşekkür ediyorum.