| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Askeri Ceza Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3636) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 02 .06.2021 |
RAFET ZEYBEK (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli üyeler, değerli katılımcılar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlarım, bu getirilen kanun teklifine tabii ki ihtiyaç vardır. Bir gereksinimin sonucu getirildi ama bunun içinde keşke biraz sonra dile getireceğimiz yanlışlıklar yapılmasa çünkü biz şunu hep yaşaya geldik: Kanunları çıkarırken yeterli tartışmayı yapmadık, yeterli araştırmayı yapmadık. Komisyonlarda ya da alt komisyonlarda yeterli inceleme yapılmadan hemen apar topar çıkardık, ondan sonra da tabii sık sık kanun değiştirdik, hep öyle oldu. Ben uygulamadan da biliyorum, kanunlar o kadar sık değiştiriliyor ki bu inanın yargıya güveni de etkiliyor yani sık kanun değiştirmeler ve bu nedenle dilerim bu kanun teklifindeki eleştirilerimiz dikkate alınır, tekrar yarın Askerî Ceza Kanunu'nda bir değişiklik yapmak zorunda kalmayız.
Maddelerde daha detaylı açıklayacağız ama değerli arkadaşlarım, bütün arkadaşlar da dile getirdi, bu kanun teklifinin 3'üncü maddesinin özellikle askerî suçlarla ilgili yakalamayı çok sayıda kişinin yapıyor olması çok tehlikelidir. Neredeyse yani herkes yakalayabilecek, herkes yakalayabilecek kadar geniştir, bunu kesinlikle düzeltmek lazım. Biliyorsunuz CMK 90'da sadece kolluk kuvvetleri yetkilidir bu konuda ama askerî suçlara gelince herkes yani isteyen bir yakalama yapacak neredeyse o hâle getirilmiştir, bunun mutlaka düzeltilmesi gerekir.
Yine, ben 4'üncü maddedeki tutuklama yasağının asgari suçlarda uygulanmamasının adil olmadığını düşünüyorum. Hiç olmazsa hükmün açıklanmasının geri bırakılmasında uygulanan ya da uygulanacak olan bir yıllık süre bunun içine getirilebilir yani hiç uygulanmamış olması yani bir ay hapis cezası gerektiren suçtan askerin tutuklanmasının doğru olmadığını düşünüyorum. Bu konuda da bir düzenleme yapılması kesinlikle yerinde olacaktır.
6'ncı maddeyle ilgili tabii ki Cumhurbaşkanının...
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Maddelerde onları konuşabiliriz Sayın Zeybek.
RAFET ZEYBEK (Antalya) - Hayır hayır, şöyle yani genel amaçla, maddelerde daha detaylı da, öz olarak.
Cumhurbaşkanının soruşturma izni vermesi doğrudur ama bu maalesef bu işte şu andaki sistemde parti genel başkanının nasıl uygulamada sorunlar çıkaracağı açıkçası düşünülmelidir, tartışılmalıdır ama nasıl bir çözüm bulunur ve bu konuda da ilerleyen şeylerde düşüncelerimi aktaracağım.
Yine, değerli arkadaşlar, 12'nci maddeyle ilgili çok ciddi bir sorun var. Şimdi, mahkeme tarafından -13'üncü maddeyle şey, biri subaylar için, biri astsubaylar için- yargılama sonucunda verilecek kararda görevden alma kararı da verileceği söyleniyor. Şimdi, bunun istinaf ya da temyizi sonucunda kesinleşecek ve görevden alınacak ama özellikle Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru sonucunda eğer Anayasa Mahkemesi burada bir hak ihlali olduğunu tespit ederse bu kişi çok mağdur olacaktır. Bunu mutlaka bir açıklığa kavuşturmak lazım. Yani bireysel başvuru sonucunda verilecek karar, eğer bu kişi görevden alındıysa -ki orada yazıyor, "Tekrar alınmaz." hükmünde var- uygulamada çok sıkıntıya yol açacaktır. Bunun da mutlaka değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.
7'nci maddeyle ilgili de -biraz önce gerçi belirttim- hükmün açıklanmasının geri bırakılması normal suçlarda iki yıl, askerî suçlarda bir yıl; bunun da makul bir düzeye getirilmesi gerektiğini düşünüyorum.
Maddelerde daha detaylı konuşacağım.
Teşekkür ediyorum.