| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) 2017 ve 2018 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 10 .06.2021 |
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Teşekkür ederim, ayrıca Mevlüt Hocam da sırasını verdi, ona da teşekkür ediyorum.
Benim Genel Kurulda konuşmam var, onun için geneli üzerinde söyleyeceklerimi de bu madde üzerinde ifade etmek istiyorum.
Sayın Genel Müdürüm, bizim Sivas-Samsun demir yoluyla ilgili 220 milyon hibe almışız, bunun tamamını kullanamadığımızı öğreniyoruz. Ne kadarını kullanamadık, neden kullanamadık? Şu an deneme üretimleri devam ediyor, bendeki rakamlara göre burada 72 milyon avroyu kullanamamışız zamanında bu proje bitirilemediği için. Bu hibe olduğu için aynı zamanda devletimiz adına da bir kayıp olarak düşünüyorum, bunun iyi irdelenmesi lazım.
İkincisi, Ankara-Samsun yani bugün, Doğu Karadeniz'e açılan hızlı tren, adına hızlandırılmış tren deyin, ne dersiniz, bununla ilgili bir çalışmanız var mı, ne aşamada? Yine, özellikle Doğu'yu Batı'ya bağlayan, Batı'yı Doğu'ya bağlayan mesela, Samsun-Sarp, Samsun-Hopa demir yoluyla ilgili bir düşünceniz var mı? Biz de biliyoruz ki, artık bütün dünyanın gözü Doğu'da; zaten verdiğiniz rakamlardan da özellikle Asya'ya ciddi oranda taşımaların arttığını siz de ifade ediyorsunuz. Dolayısıyla bu hattın projelendirilmesi dâhil bir projeksiyonunuz var mı? Ne zaman başlarsınız?
Yine, tabii, yerli malzemenin kullanılması, özellikle rayların veyahut sinyalizasyon sistemlerinin, vagonların, traverslerin; bu, mutluluk verici bir şey. Çünkü biz de gerçekten, ülkenin dört bir tarafının demir ağlarla donatılmasını istiyoruz. Ama bunun yanı sıra farklı sinyalizasyonlar, farklı şirketlerin üretimleri kullanıldığı için belli sorunlar yaşanıyor; herhâlde, muhakkak bunlar birbirine monte ediliyordur ama yerli, millî olan bir yazılım sisteminin de sistemi rahatlatacağını düşünüyoruz.
Yine, tabii, özellikle bunlar kabul edilebilir cinsten değil yani Pınarhisar'daki menfezin çökmesi veyahut sinyalizasyon hatasından dolayı Ankara'daki kazalar. Neticede, bizim bütün bu eleştirilerimiz sizin bundan sonrasını daha iyi planlayasınız, tedbirler alasınız, bunlarla ilgili çözüm önerileri geliştiresiniz diye. Dolayısıyla bununla ilgili, mevcut hatlar üzerinde bir çalışmanız var mı? Yani daha kaza geliyorum demeden, hani biz buna trafikte, kara yollarında "Ölü noktalar." diyoruz -görünmeyen noktalar- bununla ilgili tespitler var. Demir yolunda da herhâlde bu tür şeyler vardır. Bununla ilgili bir çalışmanız var mı? Bununla ilgili bir bütçeniz var mı? Planlama konusunun, projelendirme konusunun üzerinde ciddi oranda bütün arkadaşlarımızla durduk. Ben de, yine, hâlâ ihale öncesinde mutfakta iyi çalışma yapılmasının taraftarıyım. Bazen bizdeki proje bedelleri düşük yani ben buna da bir miktar bağlıyorum. Belki ciddi manada buna bir rakam ayrılırsa, projeyi yapan firmalar da böyle mesela üç beş yerde sondaj yapmak yerine, hattın tamamını inceleme konusunda fiyata endeksli... Siz şimdi, elbise yaptırıyorsunuz diyor ki: "Bu paraya, bu kumaş." gibi yani biz, bu manada daha iyi çalışırsak asıl para orada. yani hem maliyet açısından...
BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Sayın Yaşar, sözlerimizi tamamlayalım.
BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Toparlıyorum Başkanım.
Bu konuyla ilgili bir çalışmanız var mı? Bu konuyla ilgili özellikle mutfakta bu konuyla ilgili, bundan sonraki projeksiyonlarla ilgili mümkün olduğunca proje ve müşavirlik firmaları yan yana ihale edilebilir mi?
Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum. Bundan sonraki çalışmalarınızda da başarılar diliyorum.