KOMİSYON KONUŞMASI

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkanım, teşekkür ederim.

Öncelikle, ben de Türkiye Devlet Demiryolları Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ'yle ilgili çeşitli söylentileri dile getirmek istiyorum. Demir yolu alanında 2017'den bu yana doğru dürüst bilgi ve birikimi olmadan, 2020 yılında Kamu İhale Kanunu'na tabi olmadan Devlet Demiryollarından ihalesiz tüm işleri alan Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ, özellikle birinci ve üçüncü bölge yol bakım hizmet alımı işinde Devlet Demiryollarını yıllık ortalama 16,5 milyon lira zarara uğrattığı kamuoyunda söylenmekte. Teknik AŞ'ye Devlet Demiryolları Kamu İhale Kanunu'na tabi olmadan kaç iş verdiniz? Teknik AŞ'nin kaç çalışanı var? İşleri yaptırabilecek ekipmana sahip mi? Bunları sormak istiyorum.

Tabii, bununla ilgili birkaç tane -rakamsal olarak da konuyu boğmadan- örnek söylemekte de fayda var. İşte, 1'inci Bölge Müdürlüğüyle yapılan hizmet alım protokolünde 16 milyon 548 bin 239 liralık yıllık bedelle bu firmaya Devlet Demiryolları ihale etmiş ama bu firma bunu -EKAP'ta da görülür- 15 Ocak 2021'de pazarlık usulüyle 11 milyon 442 bin 850 liraya başka bir şirkete ihaleyi vermiş. Burada abartılı hesaplara göre bile baktığınızda yıllık maliyet 5 milyon lirayı geçmemekte çünkü protokole göre çalışmalarda kullanılacak tüm malzemeleri Devlet Demiryollarının kendisi temin edecek. Bu durumda, Devlet Demiryollarının genel toplamda 9,5 milyon lira zarar ettirildiği söylenebilir ki bu firmanın elini sıcak sudan soğuk suya koymadan bu işten kazancı en az 3 milyon lira civarında. Dolayısıyla, bu firmanın son iki yıldır aracı kurum gibi direkt Devlet Demiryollarının işlerini hiçbir kanuni zorunluluğa ve kurala tabi olmaksızın önce protokolle yüksek tutarlı alıp sonra da kendi işi gibi, aldığı fiyattan çok daha düşük bir fiyata ihale etmekte, bu yolla Devlet Demiryolları milyonlarca lira zarar ettirilmektedir. Hâl böyleyken bu firma Sayıştayın 2019 Kamu İşletmeleri Genel Raporu'na göre 2019 yılında 5 milyon 369 bin lira da zarar etmiş durumda. Hâlbuki Devlet Demiryollarının yol bakım ve onarım müdürlüklerinde bu firmanın kat kat üstünde, yeterli sayıda ve donanımda işçisi ve memur personeli mevcut. Bu hizmetleri kurumun kendi imkânlarıyla da yerine getirebilecek kabiliyette ve tecrübede çalışanları var. Kurum zarara yol açmasının dışında, bu işler için istihdam edilmiş kadrolu işçiler iş yapmadan kurumdan maaş almaya devam etmekte. Bununla ilgili birkaç tane daha var ama zamanı da verimli kullanmak adına bu konuyu kapatayım.

Onun dışında özellikle Ankara Garı'yla ilgili de konuşmak istiyorum çünkü yine meşhur 5'li müteahhitten Cengiz, Kolin ve Limak İnşaata verilen bir ihale...

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Ben de tam teşekkür edecektim Sayın Öztürk, kapattım derken...

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Bu konuyu daha detaylı konuşmak isterdim ama o konuyu konuşursak zaman açısından sıkıntı olmasın diye...

Sizin daha önceki üst raporlarda buna vermiş olduğunuz cevaplar da mevcut. 2017 yılında 3 milyon 103 bin 615 dolar ödeme yaptınız, 2018 yılında 3 milyon 248 bin 930 dolar ödeme yaptınız, 29 Ekim 2019 itibarıyla da 7,5 milyon dolar ödeme yaptınız çünkü buraya yap-işlet-devret usulünde, yolcu alım garantisiyle hizmeti verdiniz. Bu hizmette de tabii geçen sene pandemi sebebiyle rakam tahminî 740 bin kişi olarak gerçekleşti, yolcu rakamı; 5 milyon ile 740 bin arasındaki fark zaten çok afaki. Bundan sonraki şirketin bazı yerlerde yirmi bir yıl yedi ay, bazı yerlerde on dokuz yıl yedi ay diye söylendiği hesaba da bakarsak yaklaşık 159 milyon dolar -en az- gibi bir rakam, şirkete taahhüt ettiğiniz rakam. Fakat şirket sözleşmesinde, sizlerle yaptığı sözleşmede toplam yatırım tutarı olarak 235 milyon dolar gibi bir rakam söz konusu ki bu rakam daha sonrasında revize edilerek 255 milyon dolara çıkarılmış durumda. Bu konuda, her yolcu için 1,5 dolar, aynı zamanda garanti üzerinde olan sayıdaki yolcu için de 50 cent şeklinde bir garantiniz söz konusu. Aynı zamanda, o mevcut yerdeki 50 bin metrekarelik dükkân alanı, 2.500 araçlık otopark, bunların da gelirleri bu firmalara bırakılmış durumda. Burada firma size toplam yatırım tutarı olarak 255 milyon doları söylerken elbette ki sizin önünüze "Şunları, şunları, şunları yapacağım." diye bir masraf gösteriyor. Burada garip olan, Ankara Garı'nda toplam 120 tane çöp kutusu var, çöp kutusunun tanesini -ki muhtemelen o 120 tanesi 2.800 dolara yapılır- size 2.800 dolara yazmışlar. Arkadaşlar, bu çöp kutusu altından mı? Yine aynı şekilde, elektromekanik açılır kapılar var, bunların tanesinin maliyetini size 35-40 bin dolar olarak göstermişler, hâlbuki piyasada 3-4 bin dolarlık kapılar. Dolayısıyla, bu şekilde şişirme rakamlarla "Biz 255 milyon dolarlık yatırım yapacağız." demişler, sizler de bunun karşılığında kendilerine yolcu garantisi vermişsiniz.

Şunu da sormak istiyorum: Ayrıca, bu yerin gerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığından -resen de olabilir- gerekse mevcut meskûnun olduğu belediyeden yapı ruhsatı var mı, iskân ruhsatı var mı? Bunların da olmadığı hakkında duyumlar geliyor. Bize bu konulardaki cevapları şeffaf bir şekilde verirseniz, ticari sır saymazsanız seviniriz.

Teşekkür ederim.