| Komisyon Adı | : | İÇİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .03.2015 |
HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - Teşekkür ediyorum.
Dün ifade etmiştim, Sayın Türmen'in bu konuda belirttiği, özellikle temel hak ve hürriyetlerle ilgili bir alanın Anayasa'ya aykırı, uluslararası sözleşmelere aykırı ve diğer kanunlara da aykırı bir şekilde, onlarla çelişecek bir şekilde ihlal edilmesine, polisin muğlak ifadelerle yetkisinin genişletilmesini içeren bir düzenlemenin çok iyi anlaşılması açısından, kendisi gibi, devletimizin yetiştirdiği ender, nadide hukukçulardan birisinin görüşlerinin çok önemli olduğunu söylemiştim. Biraz evvelki önerge üzerine konuşmalarında da gerçekten çok değerli bilgiler paylaştı. İnşallah bundan sonraki önergelerde de bu görüşlerini bizimle paylaşır. Onun için teşekkür ediyorum.
Tabii, Sayın Türmen "2911'in gözden geçirilerek özellikle toplantı ve gösteri hakkını sınırlayan mevcut bölümlerinin tadilatla daha iyileştirilmesi ve Batı standartlarına getirilmesi gerekirken bunun yapılması çok ilginç geliyor." diye değerlendirdiler. Ben Sayın Türmen'e şöyle söyleyeyim: Bugünlerde çok moda, otomatik vites araba kullanıyoruz ama o eski manuel vitesli arabalarda geri vites ile 1'inci, 2'nci vites bazen birbirine çok yakın alıyor. Bu Hükûmet, ileri vitese taktım diye geri vitese takıyor Hocam, geri geri gidiyor ama ileri gittiğini zannediyor. Onu da ileri demokrasi diye topluma yutturmaya çalışıyorlar. İşte, geri vitese takıp gidenler bunu ileri demokrasi zannediyorlar. Dolayısıyla, maalesef böyle bir tablo var.
Ben biraz evvel jandarmayla ilgili bir kısım değerlendirmelerimi aktarmıştım. Şimdi, müsaade ederseniz devam edeceğim. Jandarma personelinin 3 ayrı şekilde ve 3 ayrı makam tarafından atanıyor olmasının uygulamada büyük sıkıntılara sebep olacağını söylemiştim. Aklımda şöyle bir örnek var, bunu sizlerle paylaşmak istiyorum: Şimdi, bu 51'nci madde çerçevesinde jandarma personelinin generalleri müşterek kararnameyle atanıyor. General olmayan daire başkanları ile il ve ilçe jandarma komutanları İçişleri Bakanı tarafından atanıyor. Diğer personel ise yani il, ilçe jandarma komutanı olmayan ya da daire başkanı olmayan personel ise Jandarma Genel Komutanı tarafından atanıyor. Jandarma Genel Komutanı da gerekli gördüğü hâllerde teklifte bulunabiliyor.
Şimdi, ben de eskiden personel daire başkanlığı yapmış bir arkadaşınız olarak söylüyorum, soruyorum aslında, bunu da öğrenmek istiyorum: Düşünün ki bir ilin jandarma komutanından o ildeki Adalet ve Kalkınma Partisinin -bugün için, 7 Hazirana kadar- il başkanı rahatsız oldu. İşte, "Bizim partililerimize iyi davranmıyor, söylediklerimizi yapmıyor, bizim yolsuzluk, rüşvetle ilgili iddiaları hemen soruşturmaya başlıyor." falan. İçişleri Bakanına "Bu jandarma komutanını al Sayın Bakanım." dediler ve Sayın Bakan da o il jandarma komutanını -bu yasa geçtikten sonrası için söylüyorum, özellikle öyle tahayyül edin lütfen- almaya karar verdi ve dedi ki "Bu jandarma komutanı, Türkiye'deki 81 ilde jandarma komutanı da olmasın." Böyle bir irade koydu ortaya ve jandarma komutanını aldı. Oraya da bir yerden başka bir jandarma komutanını atadı, bunda sorun yok. Fakat bu görevden aldığı jandarma komutanı nereye gidecek? Başka bir ile jandarma komutanı yapıyorsanız teknik olarak sorun yok, oradan alır oraya verirsiniz ama görevden aldığınız jandarma komutanını atayacağınız bir yer bulunması lazım. İl jandarma komutanı yapmayacaksınız belli ki -şikâyete uğramış birisi- e daire başkanı da yapmayacaksınız Jandarma Genel Komutanlığına. E, ne yaparsınız bunu? Jandarma Genel Komutanlığı bünyesindeki bir birime atarsınız, rütbesine uygun bir göreve ya da bölge komutanlıklarında bir yere atarsınız muhtemelen. Ama oralara atama yetkisi de Jandarma Genel Komutanında. Şimdi, ne olacak? Jandarma Genel Komutanına İçişleri Bakanı diyecek ki: "Ya, arkadaş, ben bu Mersin Jandarma Komutanını aldım görevden, bunu çalıştırmayacağım burada. Allah rızası için sen de şunu al da filan yere ata." mı diyecek? Yani, teknik olarak da sıkıntıya sebep olacak bir düzenleme, onu anlatmaya çalışıyorum.
Dolayısıyla, burada gerçekten bir kaosun kapısı aralanıyor. Emniyet Genel Müdürlüğünde de mesela Bakan atıyor müdürleri, daire başkanlarını vesaireyi ama inha makamı tek yani bir yerden çıkıyor evrak. Atama işlemi bir yerden, her türlü atama. Ama, şimdi, burada, bu 51'inci madde jandarmanın bütün atama sistemini tarumar ediyor yani diğer disiplinle ilgili, açığa alma, görevden... Onlara geçmiyorum, sadece 51'inci madde çerçevesinde konuşuyorum. Dolayısıyla, bu jandarma gerçekten tarumar edilecek, gerçekten jandarma çalışamaz hâle getirilecek, disiplini bozulacak, darmadağın edilecek.
Teşekkür ederim.