KOMİSYON KONUŞMASI

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli Komisyon üyesi arkadaşlarım, değerli teklif sahibi, Sayın Bakan Yardımcım, sivil toplum kuruluşlarının değerli temsilcileri, değerli bürokratlar, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tekrar, yeni dönemin hayırlı olmasını diliyorum. Hepinize sağlıklı, başarılı bir dönem diliyorum.

Şimdi, biraz önce konuştuğumuz gibi, 64 maddelik bir teklif geldi. Şimdi, bu teklifin, ben, siyasi irade sahibiyle, seçilmiş bir yürütme erki sahibiyle beraber burada tartışılmasını çok arzu ederdim. Tabii ki değerli arkadaşımız teklif sahibi olarak burada oturuyor; sorduğumuz sorulara, yaptığımız eleştirilere cevap verecek ama o, bir yasama erki temsilcisi, aramızdan birisi. Yürütme erkinin -yani bu konuyla ilgili sorumluluğu olan, halkın, bu milletin iradesiyle seçilmiş bir yürütme erki sahibinin- sorumlulukla burada oturmasını ve bu konularla ilgili yaptığımız eleştirilere cevap vermesini ben beklerdim; doğrusu buydu tabii ki, olması gereken budur ama maalesef öyle değil çünkü Türkiye, normal bir zamanda değil, sıkıntılı bir zamanda. Yani normal zamanda da olsa öyle olması gerekir ama bu tür bir siyasi irade sahibiyle bu konuları daha fazla tartışmamıza ihtiyaç vardı; seçilmiş, siyasi irade sahibiyle bu konuları tartışmamıza ihtiyaç vardı. Bu düzenlemeler içerisinde, yapılmış olanlar var; onlarla ilgili olarak bazı eleştirilerimiz olacak, eksikleri var ama onun haricinde, yapılmamış olanlar da var, yapılmasını dilediklerimiz var, onları da tartışmak isterdik, konuşmak isterdik, burada onların da... Geçmiş dönemlerde öyle oluyordu, tartışarak bunların birçoğunu ilave ettirebiliyorduk çünkü ilgili bakan kendi bakanlığının iş ve işlemlerinden sorumluydu, dolayısıyla da bazı kanun maddelerinin tasarıya -o zaman tasarı da vardı- alınıp alınmamasıyla ilgili yetki sahibiydi, bu yapılabiliyordu ama şimdi bunlar yapılamayacak.

Şimdi, şöyle bir ortamda bu teklifi görüşüyoruz: Düşünebiliyor musunuz, son yıllarda 8'inci vergi affı çıkmış? 30 Eylül itibarıyla son vergi affının süresi dolmuş ve 152 milyar liralık bir başvuruda bulunulmuş. 5 milyon 800 bine yakın bir mükellef başvuruda bulunmuş, 152 milyarlık bir başvuru var. Aslında, hatırladığım kadarıyla, bu kanun çıkarken görüştüğümüz kadarıyla, aslı ve feriyle birlikte 400 milyara yakın bir vergi alacağından, maliye alacağından bahsedilmesi gerekiyor yani 400 milyarın içerisinde 152 milyar başvurmuş. Şimdiye kadar olan tecrübelerimize göre de bunun hepsini tahsil edemiyoruz; bir süre sonra, biliyorsunuz, aksamalar oluyor; yani 60-70 milyarını ancak tahsil edebileceğiz bu durumda. Sıkıntılı bir ekonomi, sıkıntılı bir dönem var. Bu kanun teklifindeki maddeler her ne kadar çok eleştirmeyeceğimiz maddeler olsa da yeterli olmayacak dolayısıyla yani bu dönem çok daha köklü tedbirlere ihtiyaç vardı.

Şimdi, vergi sık sık değişmemesi gereken bir konudur.

Vedat Bey'i görüyorum burada, sağ olsun, gelmiş; eski Komisyon üyemiz, Genel Başkan Yardımcısı da iktidar partisinde, o da çok iyi bilir bir meslek mensubu olarak; vergi, istikrar içermesi gereken bir konudur, sık sık değişmemesi gereken bir düzenlemedir. Değiştiği zaman da kapsamlı bir değişiklik olması lazım, birçok şeyin onunla beraber değişmesi lazım, vergi kanunlarıyla ve ekonomiyle çok uyumlu olması lazım. Şimdi, ekonomiyle ne derece uyumlu? Biraz önce söyledim af kanunlarıyla ilgili rakamları, ne kadar çelişkili bir sonuç ortaya çıkıyor görüyorsunuz. Ülkede maalesef o istatistikler yok ama şu dönemde yurt dışına yapılan yatırımlar yurt içine yapılan yatırımlardan daha fazla. Bakın, yatırımcımızın yurt dışına yaptığı yatırım daha fazla; bu çok önemli bir konu, güvenin olmadığını gösteren bir konu. Son günlerde dünya basınında çok büyük bir çalkantıya sebep oldu -Türkiye'de çok anlaşılmadı ama- bu Pandora belgelerinden bahsediyorum. Bilginiz var mı acaba? Türkiye'den 600'e yakın şirketin ve iş adamının parasını yurt dışına çıkardığını da gösteriyor. Türkiye'nin, Türklerin yurt dışında en az 200 milyar doları olduğundan bahsediliyor, çok büyük bir rakam bu. Bunun 100 milyar doları gelse Türkiye abad olur, ekonomimizi düzeltiriz. Böyle bir dönemdeyiz yani bu kadar sıkıntılı bir dönemdeyiz. Böyle bir dönemde daha kapsamlı çalışmalar yapılması lazım, ekonomiyle ilgili yapılanların daha köklü olması lazım, ekonomiye paralel olarak, ekonomideki tedbirlere paralel olarak vergideki tedbirlerin de çok daha kapsamlı olması gerekiyor.

Yine, denetimle ilgili olarak -ki denetimle ilgili bürokratlarımız da var burada- mali denetimle ilgili olarak da yapılması gereken çok konu vardı, onlarla ilgili olarak da pek bir şey görmüyorum. Hâlbuki son yıllarda vergi denetimi özellikle aksıyor maalesef. Yeni düzenlemelerden sonra, bazı kurumlarımızı kapatmamızdan, yitirmemizden sonra önemli ölçüde sıkıntılar söz konusu.

Uğur Bey güzel bir tespitle bahsetti "İlkokul öğrencileri bile, 'YouTuber'larımız bile artık para kazanabiliyorlar sosyal medyada." dedi. Hakikaten öyle. Sosyal medyanın, elektronik ortamdaki ticaretin çok önemli hâle geldiğini görüyoruz yani teknoloji ön plana çıkıyor ticarette de para kazanmada da. Böyle bir ortamda biz vergi düzenlemeleri yapmaya çalışıyoruz yani büyük firmaları, o büyük sosyal medya kuruluşlarını vergilendiremediğimiz bir ortamda, küçük kuruluşları ya da ilkokuldaki küçük çocuklarımızı "YouTuber"larımızı ya da bebelerimizi vergilendirmeye çalışıyoruz. Bunları konuşmamız lazım, belki bunları teşvik etmemiz lazım vergilendirme yerine, bunların dünyaya açılmasını sağlamamız lazım. Böyle çok daha farklı yönleri olan bir konu bu. Şimdiye kadar bu konuların bekletilmemesi de lazımdı.

Gördüğüm kadarıyla bu 64 madde meslek mensuplarının ya da esnafımızın, vatandaşımızın şimdiye kadar dile getirdiği birçok konuyu toparlamış, 64 maddelik bir düzenlemeyle buraya getirmiş. Bunlar tamam, bunlara katılıyoruz ama eksik. Uğur bey, arkanızda oturan, yanınızda oturan değerli arkadaşlarımızın o konularda da çalışmalar yapması lazım.

Tarımdaki sorunlarımız sadece yapılan stopaj kesintisinden ibaret değil; onun çok üstünde sorunları var tarımın. Çok daha farklı düzenlemelere ihtiyaçlarımız vardı. Mesela, basit usulde vergilenen esnafımızdan vergi almıyoruz. Bu sene 2021'in başlangıç bütçesi vergi gelirleri tahmini 922 milyar diye hatırlıyorum, 922 yani 1 trilyon falan olacak. 1 trilyon içerisinde 235 milyon lira, 1 milyar bile değil -yani binde 1 bile değil- basit usuldeki bu vergiyi ertelemekle biz binde 1 bile bir erteleme yapmış olmuyoruz, 235 milyon lira bir şeyi erteliyoruz; çok düşük. "Esnaf için bir şeyler getiriyoruz." diyebileceğimiz bir rakam değil bu. 1 trilyonun içerisinde 235 milyon lira; çok düşük kalıyor.

Epeyden beri vatandaşın talebidir -sosyal medyada siz de takip ediyorsunuz- bu Vergi Usul Kanunu 359'uncu madde nedeniyle mağdur olan kişiler var. Mükerrer işlenmiş suçlarla ilgili olarak maalesef şu anda mağdur olan, içeride yatan bir yığın vatandaşımız var. Bunlarla ilgili olarak da bir düzenleme yapılması gerekiyordu. Biz geçmiş dönemde bunu dillendirdiğimizde "Yakın zamanda böyle bir teklif getireceğiz." denilmişti ama hâlâ görmüyoruz bu teklif içerisinde bunu da. Mesela, esnaftan vergi almıyoruz, asgari ücretten niye vergi alıyoruz?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Toparlayabilirsek, buyurun.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Mesela, esnafın kira stopajı sorunu var yani esnafla ilgili bir şeyler yapacaksak daha kapsamlı bir düzenleme yapabilirdik. Çok daha fazla sıkıntılı olduğu alanlar var esnafın, borçları var esnafın, çiftçinin borçları var.

Mesela, son zamanlarda gündemde olan bir konu, elektrikte KDV; o zaman onu da düşürelim, TRT payını da düşürelim yani bunlar da benzer taleplerdi. Bunların da gündeme gelmesi, getirilmesi gerekir diye düşünüyorum.

Süremi mi doldurdum Sayın Başkanım?

CAVİT ARI (Antalya) - On dakika çalıştı.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - On dakikayı geçtik, şimdi ikinci bir on dakika başladı.

Toparlarsanız memnun olurum.

Maddelerde...

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Grup adına yirmi dakika olmuyor mu?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bütçede öyle yapıyoruz da kanun tekliflerinde genel uygulamamız böyle ama tamamlaması için gerekli ek süreyi verdim zaten.

Buyurun lütfen.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Şimdi, değerli arkadaşlar, sonuç olarak şunu söylemek istiyorum grubumuz adına: Tabii ki bu düzenlemeleri bazı eleştirilerimiz olmasına rağmen destekliyoruz biz de ama bunun daha kapsamlı olması gerektiğini düşünüyoruz, daha kapsamlı yapılabilirdi. Sık sık yapılmaması gereken düzenlemedir vergi düzenlemeleri ama yapılınca da daha kapsamlı bir düzenleme yapılması gerekirdi diye düşünüyoruz. Bir reforma muhtaç bir vergi mevzuatımız var, vergi mevzuatımızda -bunu siz de kabul ediyorsunuz- uzun zamandan beri bir reform ihtiyacı var ama bu bir reform değil tabii ki; talep edilen bazı pratik düzenlemelerin hayata geçirilmesi ve reform ihtiyacı artarak devam ediyor, edecektir bu şekilde. Bu ihtiyacın da en kısa zamanda karşılanacak şekilde bir çalışma yapılmasını diliyorum. Biraz önce bahsettiğim, yatırımcının güveninin gelmesi için, getirilmesi için bazı düzenlemelere, vergi düzenlemelerine, vergi hukukunun daha kapsamlı ele alınmasına ihtiyaç var. Bu anlamda da bazı düzenlemeler yapılması dileğimizdir. Bu çalışmaların yapılması gerekir diye düşünüyorum.

Denetim konusunu söylemiştim.

Sorunu olan esnaf ve çiftçi dışında bazı kesimler de var; onlarla ilgili bazı çalışmaların da yapılması lazım. Onların da dikkate alınarak -maddelerde gireriz herhâlde- daha kapsamlı çalışmaların yapılmasını diliyorum.

Teşekkür ediyorum.