| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Manisa Milletvekili Uğur Aydemir ve 49 Milletvekilinin Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3854) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 06 .10.2021 |
ERHAN USTA (Samsun) - Teşekkür ederim.
Tabii, şimdi, bu konu aslında önemli bir konu ve firmalarımız açısından da son derece aslında sorunlu bir konu. Tabii, şu anda önümüzde şöyle bir sıkıntı var, burada elimizi daraltan: Daha önceden, işte, bu "af" falan dediğimiz yasalarda buna ilişkin bir düzenleme yapılmış olması, oralardan bir kısım bunun üzerinden vergi almış olmamız. Aslında bu, baktığınız zaman, normal bir ekonomide bir firmanın hakkı olan bir şey. Geçmişte, enflasyon düzeltmesinden önce -giriş konuşmamda da bunu ifade etmiştim, genelini konuşurken de- enflasyon düzeltmesi gelmeden önce, birtakım enstrümanlarımız vardı, değil mi? "Son giren ilk çıkar." diyordun, bir miktar kendisini koruyordu firma. Ondan sonra, ne vardı? İşte, yeniden değerleme, şu anda getirdiğimiz yeniden değerleme imkânı geçmişte vardı, işte maliyet bedel artırımı vardı; sistemde bir miktar, hani, firmalar enflasyona karşı kendisini koruyordu.
Şimdi, enflasyon düzeltmesi getirdik, bunların tamamını kaldırdık,. Enflasyon düzeltmesinin şartları neydi? İşte, son üç yılda yüzde 100 ve tek yılda da yüzde 10 muydu? Ondan sonra, o şartlar da bir 2004'te gerçekleşti, daha sonra da bu şartlar gerçekleşmedi. Fakat şimdi endekse bakıyorsunuz, 2003, 100 bazlı olan yurt içi ÜFE endeksi bugün 740'a gelmiş yani nasıl söyleyelim? O gün bir şeyin değeri 100'se, bugün aslında enflasyonu gerçek şeyine getirmiş olsak "740" yazmamız lazım.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Artmış.
ERHAN USTA (Samsun) - 7 kat artmış. Bir şekilde bu imkânı kullanmamış olan firmalar da bundan dolayı zarar gördü.
Şimdi, tabii, hani firmalara bir anlamda kıyak gibi geçmişte işte "Yüzde 2 ver, yüzde 5 ver." falan deyip artırımlar yaptık şu anda bir tane o pencere açık, en son çıkarılan kanun çerçevesinde.
Şimdi, ben şunu sormak istiyorum: Yani 2022'den sonra yıllık bazda herhangi bir vergi ödemeksizin getirdiğimiz sistemi geriye doğru niye yüzde 2'yle geçiriyoruz yani niye yüzde 2 yatırayım ben? Yani bunun bir mantığı varsa... 2022'den sonra, hani, yıllık bazda yapacağı zaman herhangi bir vergi istemiyoruz." Yeniden değerleme yapabilirsin." diyoruz. "Geçmişte yapılmamış, geçmişi hadi telafi edelim." dediğim zaman benden firma olarak vergi isteniyor. Bir defa, bu çelişkinin giderilmesi lazım. Bu zorluğu biliyorum; kanunla almaya başlamamız, geçmişte almış olmamız ama bence buna bir çözüm bulmamız lazım. Yani firmaları bu anlamda bence sıkıntıya sokan bir şey, burada bir şey var yani bu sefer de şeyle çelişki olacak tabii, almamış olsan öbür yaptığın uygulama... Ama sistem açısından baktığımızda hani öbürü kural dışı bir şey, arızi bir şey -her ne kadar bizde gelenekselleşmiş olsa da- arızi olanla paralel yapmak yerine sistemle paralel yapmamız gerekir diye düşünüyorum. Dolayısıyla bu sıkıntı var yani bu sıkıntı beni rahatsız ediyor. Şimdi, yani "Yüzde 2'yi almayın." desek o olmuyor, işte mevcut bir kanunla alıyorsun veya işte bundan üç ay öncekiler vermiş, 600 milyon lira buradan para tahsil edilmiş; bu çelişkiyi nasıl çözeceğiz, onu anlayamadım, bir.
İkincisi, sorum şu bir de: Parça parça yapma imkânı var mı? Mesela amortismana tabi iktisadi kıymetler, taşınmazlar için bunu yapacağız ya mesela fabrikadaki şeylerim var, onlara yapıp makinelerime kamyonlarıma veya bilmem neyime yapmayabilir miyim? Bütün iktisadi kıymetler için mi?