KOMİSYON KONUŞMASI

ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Sayın Başkanım, 2022 bütçesi içinde görüşülen Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçesiyle ilgili görüşlerimi açıklamak için söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Türkiye Büyük Millet Meclisi, kuruluşundan bugüne kadar, ülkenin en saygın kurumu olarak bugüne gelmiş, devletin tüm kurumlarına örnek olma sorumluluğunu her zaman üzerinde taşımıştır. Elbette ki böylesine saygın bir kurumun çalışanlarına verdiği değerin de aynı oranda tüm kurumlara örnek olması beklenir. Ancak bu durum maalesef böyle değil. Meclis çalışanlarının acil çözüm bekleyen sorunları bulunmaktadır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçildikten sonra Başbakanlıktan gelen personelle aynı işi yapan, aynı statüde bulunan Meclis personelinin arasında ücret farkları bulunmaktadır. Bu durum personel arasında huzursuzluğa neden olmaktadır. 4/A, 4/B, 4/D gibi statülerde kendi aralarında aynı işi yapıyor olmalarına rağmen maaş ve kadro farkları bulunmaktadır. Personel açısından çalışma disiplinini etkilediğini düşündüğüm bu aksaklıkların düzeltilmesi gerektiği kanaatini taşımaktayım. Bir kurumda çalışan personelin yaptığı işlerin verimli olabilmesi için, kurumda huzurlu, kendini güvende hissederek çalışması gerekir. Yazılı sınavda en düşük puanı almış ama torpili olduğu için mülakatta kazanmış personelin bulunduğu kurumda verimli çalışmadan bahsedemezsiniz. Yıllardır çalıştığı iş üzerinde kazandığı tecrübe ve birikimleri görevde yükselmede hiçe sayılan bir çalışanın işe sadakatle bağlı olmasını bekleyemezsiniz. Devletin tüm kurumlarının örnek alması gereken Türkiye Büyük Millet Meclisinde bu tür kayırma ve liyakata dayanmayan atamalar yapılıyorken başka kurumlarda daha iyi çalışma ortamı sağlanılmasından söz edemezsiniz.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığının kendisine tanınan istisnai kadro uygulamasını sınavsız olarak memur ataması için kullandığı, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığının Özel Kalem Müdürlüğüne atamalarının Türkiye Büyük Millet Meclisinde memuriyete sınavsız giriş yolu açtığı, daha önce görevinden alınan başkan ve başkan yardımcıları için ayrılan Türkiye Büyük Millet Meclisi müşavirlik kadroları ile başkan veya başkan yardımcılığı kadrolarının seçimlere girip kazanamayan milletvekili adaylarının istihdam edilme alanı hâline geldiği bir kurumda, Atatürk'ün mirasının yaşatıldığından söz etmek ve bu kurumu da tüm milletvekillerinin temsil ettiğini beyan etmek maalesef inandırıcı bulunmayacaktır.

AK PARTİ iktidarının olduğu son yirmi yılda Türkiye Büyük Millet Meclisinde görev yapan 657 sayılı Kanun'a tabi personelin maaşları her geçen gün biraz daha erimiştir, üst düzey devlet memurlarının gelirleri ise düzenli olarak iyileştirilmiştir. Bu ücret makasıyla yöneticiler arasında gelir farkı yöneticiler lehine oldukça artmıştır. Yasamaya verilen destek hizmetlerinin bütün olarak değerlendirilmesine ve özellikle kıdem esasına göre uzun yıllar kurumda hizmet veren üst personelin kurum misyonuna uygun olarak özlük haklarının iyileştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Teşkilat Kanunu'nda yapılacak bir düzenlemeyle farklı hizmet sınıfı ve kadrolardaki personelin durumunun kıdem ve eğitim durumları esas alınarak iyileştirilmesi için 1'inci derece 4'üncü kademeye gelmiş personelin emekliliği esas alacak şekilde haklarının düzeltilmesi veya kurumda bilfiil otuz yılı tamamlamış personelin bir üst unvanla taltif edilmesi de liyakat anlamında tamamlayıcı olacaktır. Meclis personelinin çalışma atmosferinin düzeltilmesi ve eşit işe eşit kazanç sağlanması durumu düşünülürken hepimizin 19 Temmuz 2021 tarihinde otuz iki saat mesai yapan personelimizi gerçekten anlamanızı istiyorum.

Görevde yükselme sınavlarında "mülakat" adı altında uygulanan haksız, yanlı, taraflı duruş bir an önce sonlandırılarak yazılı sınavda en yüksek puanı almış çalışanların yerine iktidara yakın sendika temsilcilerinin görevlerinde yükseltilmesi gibi adam kayırma uygulamalarının önüne geçilmelidir.

Türkiye Büyük Millet Meclisinde servis hizmetleri sağlanması veya servis hizmetleri sağlanmaması durumunda ulaştırma yardımı verilmesi hükme bağlanmış ve tüm personel bu toplu sözleşme hükmünden faydalanmıştı. Buna rağmen milletvekilleri personeli olarak görev yapan çalışanlar bu hüküm dışında bırakılmış, ulaştırma yardımı alamamışlardır. Birçok personelden daha uzun saatler görev yapan milletvekili personelinin bu yardımdan mahrum bırakılması anlaşılabilir değildir. Acilen yeni bir düzenlemeyle milletvekili danışmanı, ikinci danışmanı ve yardımcı personelinin ulaştırma yardımından faydalanması lazımdır.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Enez Bey, süreniz tamamlanmıştır. Son olarak tamamlarsanız...

ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Tamamlıyorum hemen efendim.

Değerli milletvekilleri, atanmışlar değil de millet tarafından seçilmiş milletvekillerinin ve Parlamentonun saygınlığının yeniden hak ettiği yere getirilmesi gerektiği açıkça görülmektedir.

Üzerinde konuşulması gereken bir diğer sorun ise Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle Parlamentonun etkinliğini kaybetmesidir.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yalnız, son cümlelerinizi alalım lütfen.

ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - "Milletvekilleri kanun teklifi verecek." diyerek başlattığınız hükûmet sisteminde muhalefet milletvekillerinin verdiği kanun teklifinin kaçı yasalaştı biliyor musunuz? Sıfır yani hiçbiri.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum Enez Bey, sağ olun.

ENEZ KAPLAN (Tekirdağ) - Sayın milletvekilleri, bütçemizin hayırlı olmasını diliyor, saygılarımı sunuyorum.