| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri a)Türkiye Büyük Millet Meclisi b)Kamu Denetçiliği Kurumu c)Sayıştay |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 27 .10.2021 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Başkanım, Türkiye Büyük Millet Meclisinin çok Değerli Başkanımız, Sayıştay Başkanımız, Kamu Denetçiliği Kurumu Başkanımız, çok değerli milletvekillerimiz ve değerli basın mensuplarımız; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 2022 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.
Geçen seneki görüşmelerde, Başkanımıza, ben, milletvekillerinin Genel Kurul çalışmasıyla ilgili bazı taleplerimi iletmiştim. Tabii, bir kısmı bizim hayallerimiz olabilir ama en azından milletvekillerine hangi kanunun hangi maddesinin görüşüldüğü ve bu konuda önergeler verildiğinde bu önergeleri milletvekillerinin masada görebilmesi konusunda birtakım taleplerimiz olmuştu. Ayrıca da Türkiye Büyük Millet Meclisinin istediği yerinden cep telefonuyla oyunu kullanabilme gibi böyle bir özgürlük talebinde bulunmuştuk. Başkanımız sağ olsun, oy kullanma cihazlarının yenilenmesi konusunda, diğer taraftan da Genel Kurulda Meclis Televizyonu'nun yayın yapması ve orada hangi kanunun hangi maddesinin görüşüldüğü, konuşmacının kim olduğu gibi konularda bilgi verilmesini ben önemli bir hizmet olarak görüyorum ve bundan dolayı Meclis Başkanımıza ve Meclis çalışanlarımıza canıgönülden teşekkür ederim.
Diğer taraftan, tabii ki benden önceki konuşmacılar şunu ifade ettiler, işte, 2017 yılında referandumla yeni bir yönetim sistemine geçtik, Cumhurbaşkanlığı yönetim sistemine, sanki Cumhurbaşkanlığı yönetim sistemi her şeyin müsebbibiymiş gibi, parlamenter sistemi her şeyin çaresiymiş gibi birtakım görüşlerde bulundular. Ben bunlara kesinlikle katılmıyorum. Neticede her iki sistemin de birtakım avantaj ve dezavantajları olabilir ama bu eski sistemi biz uzun yıllar kullandık; eğer burada tek parti, güçlü bir parti yoksa her zaman için problemlerde ve hükûmet kurmaktaki zorluklarla karşılaştık. Nitekim, 2015 Haziranı seçimlerinde tek parti yüzde 50 çoğunluğu sağlayamadığı için altı ay gibi bir sürede hükûmet kurulamadı ve tekrar seçime gitmek zorunda kaldık. Oysa bu sistemde ise hükûmeti halk kuruyor yani biz halktan aldığımız yetkiyle hükûmet kuruyorduk, burada esas yetkinin sahibi hükûmeti kuruyor. Belki buradaki birtakım eksiklerimiz, noksanlıklarımız, denge denetim sistemlerinde, erkler ayrılığında birtakım sorunlarımız olabilir ama bunların düzeltilmesi Türkiye'nin daha çok lehinedir. Diğer taraftan, koalisyon hükûmetlerinde ben hep şunu gördüm, Koalisyon hükûmetlerinde koalisyonu oluşturan partiler milletin, vatandaşların, devletin çıkarlarından daha önce kendi parti çıkarlarını düşündükleri için -geçmişte bunun örneklerini çok yaşadık- maalesef kaynaklarımızın doğru yerlere aktarılmadı. Oysa bu sistemde -belki şimdi denetlemeden arkadaşlar yakınıyor ama- eğer Başkan ile Meclis çoğunluğu başka partilerde olduğu zaman bunun ne kadar çok etkin denetime sahip olacağını hep birlikte göreceğiz. Dolayısıyla da bizim kültürümüzde koalisyon şeyi çok yer almamış maalesef, Avrupa'da bazı ülkeler bunu uyguluyorlar ama çoğu yerde de sorun olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla da bu başkanlık sisteminin hem hükûmetin doğrudan kurulması, kararların daha hızlı alınması, hızlı uygulanması adına pek çok faydaları var diye ben düşünüyorum. Kısaca burada sözlerimi toparlamak istiyorum.
Başkanım, bütçeniz tekrar hayırlı uğurlu olsun diyorum. Allah yardımcımız olsun inşallah, Allah hayırlı hizmetler nasip etsin.