| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Tokat Milletvekili Mustafa Arslan ve İstanbul Milletvekili Abdullah Güler ile 37 Milletvekilinin; İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi(2/3911) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 05 .11.2021 |
MUSTAFA ARSLAN (Tokat) - Sayın Başkanım, teşekkür ederim. Katkı sunan arkadaşlara da ayrıca teşekkür ediyorum.
Şimdi, aslında hep aynı şeyleri söylüyoruz ama farklı şekilde ifade ediliyor. Şimdi, İcra ve İflas Kanunu'yla ilgili bilim kurulunun 2015'ten bu yana devam eden bir çalışması var. Bilim kurulunun çalışması da yüzde 90 seviyesine geldi. Geldikten sonra da biz parti grubunda milletvekili arkadaşlarımızla bu konuyu çalışacağız, inşallah. Bu eksiklik olarak arz edilen birçok husus bu çalışmanın içerisinde değerlendirilecek yani tartışılan konuların birçoğu da o bilim kurulunda tartışıldı. Yalnız bu çocuk teslimi ile elektronik satış aciliyet kesbettiği için bununla ilgili bir çalışma yaptık, teklifimizi sunduk.
Bu birinci maddedeki konu da "İcra müdürünün yetkilerini haiz bir icra başmüdürü" ifadesiyle geliyor. Zaten kanunla bir icra başmüdürlüğü ihdas ediliyor, icra müdürünün kullandığı yetkileri kullanacak; şöyle arz edeyim: Pilot icra uygulamasına geçilen iller var. Mesela, Samsun'da pilot uygulama icrası var; pilot icrada 3 icra müdürü var, 41 icra müdür yardımcısı var, personeller var, toplam 119 personel var. 3 icra müdürü olduğu zaman dolayısıyla burada da bu koordinasyonu sağlayacak bir başmüdür gerekiyor, bununla ilgili bir düzenleme yapılıyor.
Diğer, hâkim, savcı denetimiyle alakalı, Sayın Tanal'ın dediği konuyla alakalı da bir sonraki maddede düzenleme var icra daireleri başkanlığıyla alakalı, bir nevi Adalet Komisyonunun üstlendiği görevi üstlenecek şekilde icra daireleri üzerinde gözetim ve denetim görevini ifa edecek bir icra daireleri komisyonu 2'nci maddede düzenleniyor.
Bunun yanında da uzmanlaşmayla alakalı bir konu arz edildi. Mesela, şimdi planlanan konu şu: İstanbul'da, Ankara'da, büyükşehirlerde banka icralarına, banka dosyalarına bakan tek bir icra, MTS'ye bakan tek bir icra, genel icraya bakan tek bir icra, gayrimenkul satışlarına bakan tek bir icra, böyle bir planlama yapılıyor; bunların hepsinin de başında bir başmüdür. Dolayısıyla, koordinasyonun sağlanması için bu husus gerekli. Bunun yanında, bu daireler içerisinde de bir uzmanlaşma var, bir bölüm tebligatlara bakıyor sadece, tebligatlarla alakalı konuyu takip ediyor, tebligatlarla ilgili konuyu işliyor. Diğer bölüm sadece haciz işlemlerine bakıyor, diğer bölüm sadece satış işlemlerine bakıyor, diğer bölüm sadece para ödemeye bakıyor.
Mesela kâğıtla ilgili bir eleştiri geldi, Mart 2021'den itibaren de icralarımızda kâğıt yok, artık hepsi bilgisayar üzerinden, sistem üzerinden, elektronik ortamda düzenleniyor, kâğıt israfıyla alakalı da bir durum yok. Dolayısıyla, bu konunun da Anayasa'ya aykırı olmadığını düşünüyoruz. Diğer eleştirilere de ilgili maddelerde ayrı ayrı cevap vereceğiz.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Başkanım, ufak bir açıklama için izin verir misiniz?
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelik demeye gerek var mı? Belirli olması gerekmez mi?
MUSTAFA ARSLAN (Tokat) - Şimdi, bu kanunun başka muhatabı olmadığı için Adalet Bakanlığı tarafından icra dairelerinin bu yönetmeliğinin hazırlanması lazım Sayın Başkanım.