| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Tokat Milletvekili Mustafa Arslan ve İstanbul Milletvekili Abdullah Güler ile 37 Milletvekilinin; İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi(2/3911) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 05 .11.2021 |
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Teşekkür ediyoruz Sayın Bülbül.
Madde üzerinde bir önerge vardır, okutuyorum:
TBMM Adalet Komisyonu Başkanlığına
Görüşülmekte olan (2/3911) sayılı Kanun Teklifi'nin 28'inci maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesini arz ve teklif ederiz.
"MADDE 28- 2004 sayılı Kanunun 133. Maddesi yürürlükten kaldırılmıştır."
Züleyha Gülüm
Mehmet Ruştu Tiryaki
Abdullah Koç
İstanbul
Batman
Ağrı
MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Batman) - Gerekçe...
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Gerekçeyi okutuyorum.
Gerekçe:
Kanun teklifindeki düzenlemeyle çocukla kurulacak kişisel ilişkide çocuğun üstün yararı değil, velayeti kendisine verilmeyen anne veya babanın istekleri, kişisel ilişki kurma hakkı temel kriter olarak gözetilmiştir. Hâlbuki çocuğun üstün yararına göre çocuğun psikolojik olarak kişisel ilişki kurmaya uygun olup olmadığının sürekli değişmeyen ve çocuğu tanıyan, kişisel ilişki öncesi ve sonrasında çocuğun takibini sağlayan uzmanlar tarafından saptanması gerekmektedir. Bu uzmanların süreci raporlaştırarak aile mahkemesine sunması, raporlar doğrultusunda çocuk ile anne, baba arasındaki ilişkinin sağlıklı kurulması sağlanmalıdır. Çocukla kişisel ilişki kurma mekanizması Adalet Bakanlığında değil, Aile Bakanlığı bünyesinde oluşturulmalı, Aile Bakanlığı merkez ve taşra birimleri çocuğa psikolojik destek sunmak adına bir psikolog ve pedagog tayin etmeli ve çocuk görüşmenin gerçekleşeceği tarihe kadar en az bir ay psikolojik olarak desteklenmelidir. Görüşmeyi istemeyen çocuğun neden görüşmek istemediği ve görüşmeye hazır olup olmadığı saptanmalı, çocuğun duygu ve istekleri öncelenmelidir. Çocuk velayeti olmayan ana, babayla hiçbir suretle kolluk zoruyla görüştürülmemelidir.
Kadına Yönelik erkek şiddetinin yoğun yaşandığı gerçeğinden hareketle görüşme esnasında kadınların, çocukların ve diğer görevlilerin erkek şiddetine karşı korunması amacıyla kolluk bulundurulmalı ancak görevli kolluğun çocukların psikolojik olarak kötü etkilenmesini önlemek amacıyla sivil bir biçimde olması, pedagoji eğitimi almış olması ve sürekli değiştirilmemesi gerekmektedir.
Dolayısıyla kanun teklifinde çocuğun hak sahibiyle kişisel ilişki kurması için Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına değil, Adalet Bakanlığına bağlı kurumsallaşmamış ve belirsiz bir yapının öngörülmesi, sosyal politika odaklı olmaması çocuğun üstün yararını değil, anne ve babanın çocukla ilişkilenme işleklerini öncelemesi, kadına ve çocuğa yönelik şiddete karşı bir koruma ve önleme mekanizmasının olmaması, mevcut uygulamanın dahi gerisinde ve kaotik sonuçlar doğurabilecek nitelikte olması sebebiyle konuyla ilgili kadın ve çocuk örgütleri de dâhil olmak üzere tüm tarafların görüşleri alınarak yeniden yapılacak bir düzenlemeye kadar teklif maddesinden çıkarılması gerekmektedir.
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Etmeyenler... Kabul edilmemiştir.
28'inci maddeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Etmeyenler... 28'inci madde kabul edilmiştir.
29'uncu maddeyi okutuyorum:
MADDE 29 - 2004 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 18- 111/b maddesinin uygulanmasına ilişkin yönetmelik ile 106 ncı madde uyarınca çıkarılması gereken tarife, bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde çıkarılır.
Bu maddeyi ihdas eden Kanunun haczedilen malların elektronik ortamda satışına ilişkin hükümlerinin uygulanmasına, Adalet Bakanlığınca belirlenen il veya ilçelerde, 111/b maddesinin uygulanmasına ilişkin yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren başlanır ve en geç bir yılın sonunda Ülke genelinde uygulamaya geçilir. İşbu hükümlerin hangi il veya ilçede ne zaman uygulanacağı Adalet Bakanlığının resmi internet sitesinde duyurulur. Bu hükümler, uygulamaya geçilen il ve ilçelerde geçiş tarihinden sonra haczedilen malların satışında uygulanır. Uygulamaya geçilmeyen yerlerdeki hacizli malların satışı ile uygulamaya geçildiği halde geçiş tarihinden önce haczedilen malların satışında ise bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan değişiklikten önceki hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
106 ncı madde uyarınca çıkarılacak tarifenin yürürlüğe girdiği tarihten önce satış talep edilmiş olmasına rağmen kıymet takdiri ile muhafaza ve satış giderlerinin tamamının yatırılmadığı hallerde bu tarifenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde tarifede belirlenen giderlerin yatırılması zorunludur. Bu süre içinde giderler peşin olarak yatırılmazsa satış talebi vaki olmamış sayılır.
Kanunun 134 üncü maddesinde bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan değişiklikler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte ilk derece mahkemeleri ve bölge adliye mahkemeleri ile Yargıtayda görülmekte olan ihalenin feshi talepleri hakkında uygulanmaz. Ancak, ihale bedelinin yüzde onuna kadar para cezasına mahkûmiyete ilişkin hüküm görülmekte olan ihalenin feshi talepleri hakkında da uygulanır. Temyiz kanun yolu incelemesi aşamasında bulunan dosyalar bakımından para cezasının oranına ilişkin olarak yapılan değişiklik tek başına bozma nedeni yapılamaz. Yargıtay değişikliği uygulamak suretiyle hükmü düzeltebilir. "
BAŞKAN YILMAZ TUNÇ - Sayın Bülbül, buyurun.