| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Sayın Bakanım, öncelikle bütçenin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum. Kapsamlı sunumunuz için teşekkür ediyorum.
Tabii, ulaşımla ilgili yapılan ciddi yatırımların çoğunluğu Marmara Bölgesi'ne yapılmıştır. Marmara Bölgesi gerek nüfus yoğunluğu olarak gerekse alan itibarıyla bizlere göre artık tıkanmıştır. Bundan sonraki yeni yapılacak yatırımlarla Mersin, Konya, Niğde, Aksaray, Kayseri bölgesi yeni bir sanayi bölgesi, gelişme bölgesi olabilir. İstanbul'a ne kadar yol, köprü yapsak 20 milyon, 25 milyon nüfusu taşıması veya yeni gelecek nüfusları kaldırması mümkün değil. Bundan sonra yerinden göçü önleyecek, Anadolu'dan İstanbul'a göçü önleyecek projelerin yapılması ve yatırımların buna göre yapılması daha doğru olacaktır diye düşünüyorum.
Tabii, kendi seçim bölgem olan Mersin'le ilgili de Çukurova Havalimanı'nın bitirilmesini -çok sayıda ihale iptallerine ve gecikmelere sebebiyet verdi- artık Mersinli hemşehrilerim sabırsızlıkla bekliyor Sayın Bakanım. Çukurova Havalimanı'ndan yıllarca sonra temeli atılan havaalanları bitirildi ama maalesef, Çukurova Havalimanı bitirilemedi. Proje tadilatları, ihale iptalleri... Çukurova Havalimanı'nın bağlantı yollarıyla beraber, demir yolu bağlantısıyla beraber 2022 yılında mazeretsiz olarak bitirilmesi Mersinli hemşehrilerimin talebidir. Bu konuda gerekli hassasiyeti göstereceğinize inanıyorum.
Demir yoluyla ilgili de yine Ankara-Konya-Karaman-Mersin hızlı tren hattıyla ilgili projeye biraz daha ağırlık verilmesini, yine Mersin-Tarsus-Adana arasındaki hızlı tren hattının mutlaka yer altına alınmasını istiyoruz çünkü gerçekten kadim bir tarihî olan, binlerce yıllık bir kent olan Tarsus'u ikiye bölüyor. Bununla ilgili defalarca görüşmeler oldu, defalarca taslak projeler hazırlandı ama -şu anda da aldığımız bilgilere göre- ya yer altı olsun ya da yukarıdan bir proje yapılsın, asma şeklinde yapılabilir. Yoksa şu anki mevcut hâliyle 5-6 kilometrelik bir kısım ama şehri duvarlarla gerçekten ikiye bölecek. Bununla ilgili çalışılan taslak projeler de var -ben onları da yanımda getirdim- bu çalışmalar mutlaka yapılmalıdır.
Çeşmeli-Taşucu Otoyolu'na mutlaka kazma vurulmalıdır yılbaşından sonra çünkü o yol güzergâhında yazın yarım saatlik yolu dört saatte, beş saatte geçemiyoruz, gerçekten büyük bir çile yaşanıyor. Bu yolun ihalesi yapıldı ama mutlaka kazma vurulup Mersinli hemşehrilerimize inşaatın başladığının müjdesi verilmelidir.
Mersin Şehir Hastanesine otoyoldan mutlaka bir çıkış verilmelidir. Şu anki hastaneye gerçekten çok ciddi bir yatırım yapıldı, emeği geçen herkese ben teşekkür ediyorum, Mersin'e yakışır bir şehir hastanesi yapıldı ama arkadaşlarımızın buradaki maruzatı şu: Otoyollar arasındaki çıkış mesafesini kurtarmıyor, 1.800 metre gibi bir mesafe var ama otoyoldan direkt hastaneye girebiliyorsun, 350 bin nüfuslu Tarsus'tan oraya gidiş geliş var, diğer ilçelerden gidiş geliş var. Şu anki giriş çıkışına gitseniz inanın "Burada hiç idareci yok mu, yerel yönetim yok mu, bu yolu kimse görmüyor mu?" dersiniz veya bu otoyoldan buraya niye bir çıkış verilmemiş, siz kendiniz bunun kararını verirsiniz.
Yine, aynı şekilde, Eshab-ı Kehf'e varmadan Çamlıyayla ilçemiz var, OSB kavşağına gelmeden, o ilçeye mutlaka bir çıkış verilmelidir.
Yine, Tarsus-Mersin arası organize sanayi çıkışıyla ilgili çalışmalar devam ediyor ama ağır aksak gidiyor. Orada çok ciddi bir yatırım var, 30-40 bin kişinin çalıştığı 2 tane organize sanayimiz var, 3'üncü organize sanayi başlıyor. Bu bağlantı yolunun da mutlaka bitirilmesi Tarsuslu ve Mersinli hemşehrilerimizin talebidir.
Bir de Adana-Ceyhan bedava, İskenderun-Hatay bedava; Tarsus Mersin'in ilçesi, Tarsus-Mersin arasında... Yani bu ücretinden dolayı değil, ücret de belki çok yüksek bir rakam değil ama bu yolun kullanımı E5'teki trafiği de azaltacaktır yani 3 lira-3,5 lira gibi olan bu rakam gerekirse bir önceki çıkışa yansıtılabilir. Bu arada yeni OSB'ler de yapılıyor. Mersin'deki 5 tane OSB'nin 4'ü Tarsus'ta. Dolayısıyla burada çok ciddi bir trafik sirkülasyonu var, gelen giden var, çalışan var, günübirlik gidip gelen var. Mutlaka Tarsus-Mersin Otobanı'nın ücretsiz olmasını Sayın Bakanımızdan bir müjde olarak bekliyoruz.
Yine, ben her bütçede -altıncı yılı devirdik milletvekili olarak, milletimize hizmet etmeye çalışıyoruz- 350 bin nüfuslu bir kentte araç muayene istasyonunun olmadığını belirtiyorum ama Akdeniz ilçesine bağlı Huzurkent'te araç muayene istasyonunun olduğu, bunun talebi karşılayacağı söyleniyor. Huzurkent'teki araç muayene istasyonunun hem yeri uygun değil, otoparkı yok, ulaşımı kötü hem de en ufak bir arızada bir tane sanayi yok orada, tamirci yok, insanlar kilometrelerce yeniden oraya gidiş geliş yapmak durumunda kalıyorlar. Tarsus'a mutlaka araç muayene istasyonu istiyoruz, Tarsuslu hemşehrilerimizin beklentisidir bu.
Yine, Mersin Limanı'yla ilgili, Sayın Bakanım, mutlaka konteyner limanı olması ve Mersin Limanının daha da büyütülmesi noktasında Bakanlık olarak desteğinizi bekliyoruz.
Ben, İstanbul'a gidiş gelişlerimde Kuzey Marmara Otoyolu'nu birkaç defa kullandım. Güzel bir proje olmuş, emeği geçenlere ben teşekkür ediyorum. Yalnız buradaki gişe sayısı mutlaka azaltılmalı, buna teknik bir çözüm bulunmalı. Oradaki bu kadar kısa mesafedeki giriş çıkışlar ve gişeler yapılan bu kadar güzel bir projeye yakışmıyor Sayın Bakan. Yani bunun mutlaka teknik bir çözümü vardır illa o ara kısmı yapan firma oranın ücretini kendisi alıyordur, çıkışı yapan öbürünü alıyordur ama bunun şu anki teknolojiyle tespiti de mümkün; plakasından tespit etsin, giriş çıkışından tespit etsin. Yani o kadar kısa mesafede Kuzey Marmara Otoyolu'nda giriş çıkış olmaması daha doğru olacaktır.
Bir de ben buradan bir kamyoncu çocuğu olarak... Gerçekten kamyoncu esnaflarımız bu pandemi süreci içerisinde çok büyük fedakârlıklarla çalışmalar yaptılar, hiç görevlerini aksatmadılar, pandemiye rağmen durmadılar. Kamyoncular için bu verilen belgeler azaltılmalı, bunların hepsi ya bir çiple ehliyetlerinde toplanmalı ya da bu sayı azaltılmalıdır. Ben soruyorum: Bu belgeyi alıyorsunuz, bu belgeyle ilgili size bir kurs veriliyor mu diyorum. "Yok." diyorlar. E, ne yapılıyor? "Sadece para yatırıyoruz, bu belgeyi alıyoruz." Yani sadece para yatırmak için kamyoncuya belge vermenin bir mantığı var mı Sayın Bakan? Çok sayıda belge almaları gerekiyor özellikle tır şoförleri ama verilen belgeyle ilgili bir kurs yok, bir eğitim yok, ekstra bir şey yok. Sadece nedir? "Başvuru yapacaksınız, para vereceksiniz, belge alacaksınız." Yani bu, kamyoncuya eziyetten başka bir şey değil; bunları kaldırmanızı talep ediyorum.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Son cümlelerinizi alalım.
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Ayrıca da Sayın Bakanım, kamyoncuya, nakliyeci esnafına, taşımacılıkla uğraşanlara mutlaka ucuz mazot istiyoruz. Ucuz mazot istiyoruz, kasko, sigorta bedellerinde indirim istiyoruz.
Ben bütçenizin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. İnşallah, 2022'yle beraber Mersin'de bu saydığımız projelerle ilgili temel atma törenlerine sizleri de bekliyoruz. Açılışlarda hep beraber olmak dileğiyle hayırlı uğurlu olsun diyor, saygılar sunuyorum.