| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
AYLİN CESUR (Isparta) - Sayın Bakan, Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Bakanlığın ve kurumlarımızın değerli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ulaşım ve lojistik, bir bölgenin ve o bölgedeki köylerin ve aslında her yerin kalkınması için son derece önemli kuşkusuz. Yollar ulaşımı sağlıyor, aynı zamanda maliyetleri azaltıyor üreticimiz için, ticaret yapan için, herkes için elverişli bir imkân sağlıyor. Yani ticaret için, her şey için, turizm için bu kadar önemli olan yolları sadece seçim zamanlarında gündeme getirip... Seçim zamanlarında vaatlerden çıkarmak lazım Sayın Bakan.
Şimdi, yolları, neden bunu söyledim? Isıtıp ısıtıp halkın önüne sunuluyor yollar "Yapacağız, edeceğiz." diye. Ben seçim bölgem Isparta'mdan size örnek vereceğim: Isparta-Konya Yolu'ndan ilk olarak bahsetmek istiyorum.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, arkadaşlar, lütfen sessizlik rica ediyorum.
Arkadaşlar... Sayın İpekyüz...
AYLİN CESUR (Isparta) - Duble yol projesi çalışmaları 2014'te başladı, 2016'da biteceği söylendi ve çalışmaların başlamasının üzerinden tam altı sene geçti. 2020 yılında, iktidar partisine mensup bir sayın milletvekili 2021 yılının sonuna yetişeceğini söyledi; 2021 yılının sonundayız, bu yol neden bitmedi ve ne zaman bitecek Sayın Bakan? Projenin maliyeti 24 milyon lira olarak açıklanmıştı, 2014'ten bu yana ne kadar para harcandı, ben bunları öğrenmek istiyorum millet adına.
Ve ikinci olarak Sütçüler-Antalya arasındaki yoldan bahsedeceğim: 5 Eylül 2020'de 15 kilometrelik bir yola asfaltlama yapılacağı duyuruldu, üzerinden bir yıl zaman geçti, yapılan bir duble yol falan da değil, sadece asfaltlama; neden hâlâ tamamlanmadı? Ve çok büyük sıkıntı var orada, onu da size yüz yüze de arz etmiş olayım.
Üçüncü olarak Isparta-Burdur Dostluk Yolu'ndan bahsedeceğim: 2018 yılında başlandı, 2020 yılında biteceği söylendi -14 kilometre bu yol- üç yıl geçti üzerinden; "Bu yol açılacak." sözü defaatle söylene, söylene, söylene bugüne geldik ama açılmadı. Bir de vatandaşa bu konuyla ilgili söylenmeyen gerçekler var. Isparta Valiliği 2021 programında yolun bitiş tarihini 2024 olarak duyuruyor. Bu yıl yol için ayrılan bütçe de sadece bin lira ama bu yıl biteceği defaatle tekrarlanıyor kamuoyuna söylemeye gelince ve altı yılda 14 kilometre yol yapıldı Sayın Bakan, bu şekilde mi ilerleyecek, bu yollar bu şekilde mi bitecek?
Son olarak Isparta-Antalya arasındaki Dereboğazı Yolu'ndan bahsetmek istiyorum. 2015 yılında en son sözü verildi, 114 kilometrelik duble yol olması planlanıyordu yani yol var da yanından birkaç metre daha genişletip ortaya bir çizgi çekeceksiniz, "duble yol" demek aslında bu anlama geliyor. 2020 yılına gelindiğinde sadece 44 kilometresi yapılabilmişti, geçen yılki bilgi. Bu yılki bilgiyi veremiyorum çünkü maalesef, Karayolları 13'üncü Bölge Müdürlüğüne bu sene sorduğumuzda, millet adına, Isparta halkı adına, bana oy veren, vermeyen herkes adına sorduğumuzda, kesinlikle bize bilgi verilemeyeceği net olarak tarafıma Müdür Bey tarafından söylendi.
Şimdi, Bakanlığın bütçesi eğer bunlara yetmiyorsa çözümü çok basit Sayın Bakan. Köprü ve tünel geçiş garantilerini vermemek veya... Verilmiş olanlara da biz karşı değiliz, dolar endeksli fiyat yüzünden vatandaşın geçmediği köprülere garantiler veriyorsunuz ama hem günlük hayatı hem ticari hayatı aslında çok önemli hâle getiren yollara bütçe ayrılmıyor mu? Isparta unutuldu mu Sayın Bakan? Ben bunu da sormak istiyorum.
Sayıştay raporlarına baktığımızda; tünellere, ihalelere ödenen fazladan paralar var yani garantisi ödenmiş -garantiye zaten karşıyız- bir de bunun üzerine hata yapılarak fazla garanti parası ödenmiş. Sadece bu kaçaklar olmasa bu kaçaklarla Isparta'nın yollarının tamamını tamamlamak mümkündü. Şimdi bunlar bir siyasi tercih midir, yoksa bir yetersizlik midir kadrolarda; bunu bilemem ama her gün kazalar oluyor o yollarda ve bedelini Isparta halkı, oradan gelip geçen vatandaşlar ödüyor. Onlar adına ben bunların tamamlanmasını rica ediyorum sizden Sayın Bakan. Ve hangi bilgiyi kim, hangi bürokrat bizden kaçırmaya kalkarsa kalksın, yirmi senedir seçim vaadinde bulunan Dereboğazı Yolu yapılmamış, Isparta halkı bunu görüyor, Antalya halkı bunu görüyor. Ve 2017'de hızlı tren sözü verilmiş Isparta'ya, üzerinden tam dört yıl geçmiş. Bu şehrimizden tren de geçmemiş, biten yol da yok ve internet altyapısı konusu var. Pandemi döneminde uzaktan eğitim yapılamıyor köylerimizde, çocuklarımızın başına sıkıntılar geliyor diye bildirdik. Bakın, benim burada 50'ye yakın size soru önergem var, bunların yarısına cevap alamadım hâlâ. Bunların cevaplanmasını, gerek internet altyapısının gerek bu yolların tamamlanmasını istiyoruz.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Cesur, lütfen tamamlar mısınız.
AYLİN CESUR (Isparta) - Isparta'da Yalvaç Bağkonak Kavşağı'nda alt geçit yapılması talebi var, sık sık kaza oluyor. Yalvaç Bahtiyar Köyü ile altyapı yolu arası bozuk ve Çarıksaraylar Kasabası'nda köy içi yollar bozuk. Şarkikaraağaç Yukarıdinek'te ilçeye 14 kilometre ikinci bağlantı yolunun asfaltlama programına alınması için 13 kez muhtar İl Özel İdaresine vermiş ama tamamlanmamış. Yine, Sütçüler Çandır köyü ile Kızıllı köyü arası 10 kilometre; "7 kilometresi Çandır'da bir kısmı Bucak'ta" deniyor, çözümsüz hâle gelmiş. Ve Koruyaka köyünde -orada çok küçük bir alan var- insanlar ölüyor, köylülerimiz onu söylediler. Bağkonak Köyü, Koruyaka Köyü ve Yenişarbademli'de bir gölet etrafından -gölet yarım bırakılmış- 5 kilometre yol uzamış, vatandaşlar hem tamamlanmamış gölet nedeniyle mağdur hem de yol 5 kilometre uzadığı için mağdur.
Tüm bunların tarafınızdan ele alınmasını rica ediyorum Sayın Bakan ve sorularımıza da cevap rica ediyoruz.
Sağ olun.