| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
İSMET TOKDEMİR (Hatay) - Sayın Bakan, Sayın Başkan, değerli Komisyon üyeleri, değerli milletvekilleri ve değerli bürokrat arkadaşlarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bütçe ödemelerine bakıldığında, ulaştırma projeleri için ayrılan miktarlarda yine önemli artışlar var. Bizden toplanan vergilerden ayrılan bu ödenekler, iktidarın döviz cinsi üzerinden verdiği trafik garantileri, kasko ödemeleri olarak müteahhitlere ödenecek kira ve hizmet bedelleri için konulmuş.
2022 yılı bütçesinde ulaştırma projeleri için konulan ödenek miktarı 20 milyar 378 milyon TL. Geçen yılın bütçesine ulaştırma projeleri için konulan ödenek miktarı 14,5 milyar TL idi. Burada da yaklaşık 6 milyar TL'lik bir artış gözüküyor. Yap-işlet-devret ile yap-kirala-devret usulleri, genel adı "kamu-özel iş birliği" olan modelin birer türü. AKP iktidarı kürsülerde yıllar boyu "Milletin cebinden beş kuruş çıkmayacak." sloganını tekrarlarken halktan saklanan sözleşmeleri imzalamak üzere müteahhitlik şirketleriyle masaya oturmuş.
Kamu-özel iş birliğine, bu yılın ilk altı ayında; üçüncü boğaz köprüsü, Osmangazi Köprüsü, üçüncü havaalanı, Avrasya Tüneli gibi garantili ulaştırma sözleşmelerinde "trafik garantileri ve kasko ödemeleri" başlığı altında 6 milyar 361 milyon TL ödendi. Hani milletin cebinden beş kuruş çıkmayacaktı?
Sayıştay, AKP iktidarının kamu ihalelerini istediği müteahhitlere verme aracı olarak kullandığı Kamu İhale Kanunu'nun 21/b maddesiyle ilgili hukuk dışı uygulamaları ortaya döktü. Sayıştay, 2020 yılında Ulaştırma Bakanlığının kanuna aykırı -19,7 milyar- ihaleye özel davet ettiği şirketlerin raporunu ilan etti. Ulaştırma Bakanlığı kendi halı sahasıyla ilgili işi bile pazarlık usulüyle ihaleye vermiş, pes yani pes.
Değerli arkadaşlar, AK PARTİ iktidarının 2020 yılında 12,5 milyar lira vergi ödeyen Hatay'a ayırdığı kamu yatırım ödeneği sadece 408 milyon lira yani 30 lira vergi topluyor, Hatay'a sadece 1 lirasını harcıyor. Hatay'da her seçimde seçim malzemesi olarak kullandığı, hem Hatay'ın hem de bölge ekonomisinin canlanması açısından büyük önem arz eden Amanos Tüneli Projesi'ne 2021 yılında ayırdığı para ne kadar biliyor musunuz? Sadece bin lira yani sadece bin lira. Hatay'ı yirmi yıldır görmezden gelen iktidar, bu kadim şehre yol da yapmadı. Hatay ölümlü kaza sayısında 81 il içerisinde 10'uncu sırada. 25 bin kilometre bölünmüş yol yapmakla övünen iktidar Hatay'da, yirmi yıldır, 38 kilometrelik bir yolu bitiremedi. Edirne'den başlayan otoyolu Belen'e kadar getirdiniz ama gerisini getiremediniz. Antakya-Altınözü duble yolu sekiz yıldır bir türlü bitirilememiştir. 27 kilometrelik Antakya-Samandağ yolu yine yıllardır tamamen bitirilememiştir. Uzun yıllardır yatırım programına alınan Antakya-Yayladağı-Suriye Hududu bölünmüş yolu, 51 kilometrelik yol olup yirmi yıllık AKP iktidarı döneminde bitirilemeyen yollardan biridir. 1997 yılında yatırım programına alınan Antakya-Reyhanlı-Cilvegözü ayrımı bölünmüş yolu bitirilememiştir. Ağır tonajlı araçların geçmesiyle çöken, bozulan Payas-Dörtyol E5 Kara Yolu'nun bakım onarımı yapılamamıştır. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep illeri arasında devam eden hızlı tren demir yolu hattının Hassa ve Kırıkhan ilçelerimiz üzerinden Hatay ilimize gelmesi konusunda bir adım yol alamadınız. Siz, Hataylıyla yine dalga mı geçiyorsunuz?
Diğer taraftan, Hatay Havaalanı'nı kullanarak hava yolu ile seyahat etmek isteyen vatandaşlarımızın ulaşım sıkıntıları artarak sürmektedir. Yurt içi ve yurt dışı uçak seferleri yetersizdir.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum, süreniz dolmuştur, son bir cümle...
İSMET TOKDEMİR (Hatay) - Hatay ilimizin kırsal bölgelerinin büyük bir bölümünde yaşanan internet erişim sıkıntıları hâlen devam etmektedir.
Hepinize saygılar sunuyorum.