| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
HASAN BALTACI (Kastamonu) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2022 yılı bütçesi hayırlı uğurlu olsun.
Bu vesileyle, memleketim Kastamonu'nun ve Kastamonuluların beklemiş olduğu bazı cevaplar var, bunu da doğrudan Sayın Bakandan duymak istiyoruz.
Önemli konulardan bir tanesi Kastamonu-İnebolu yolu. Bilmeyenler için ifade etmek isterim ki Kastamonu İnebolu, İstiklal Yolu'nun başlangıcıdır. İstiklal Yolu da hem Anadolu'nun kurtuluşu hem de Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunda tarihsel bir misyona sahiptir ve bu tarihsel önem dolayısıyla da İnebolu, bizzat Mustafa Kemal Atatürk tarafından İstiklal Madalyası'yla şereflendirilmiş bir ilçemizdir. Ne yazık ki 2017 yılında ihalesi yapılan Kastamonu-İnebolu yolunun bugünkü fiziki gerçekleşme oranı yüzde 24 civarında. İhalesi üzerinde kalan yüklenici firma Cengiz Holding ise şu anda Kastamonu-İnebolu yolu üzerinde herhangi bir çalışmayı sürdürmüş, sürdürüyor değil. Bu yol 31 Aralık 2020'de bitmesi gerekiyorken, üzerinden üç yüz dokuz gün geçmesine rağmen, şu anda Kastamonu-İnebolu yolunda herhangi bir çalışma yapılmıyor ve Sayın Bakanın en son açıklamış olduğu tarihe göre 2024 yılında bitecek.
Bu yolla ilgili bir diğer önemli konu da şu: Bu yolun ihalesi 1 milyar 389 milyon TL'ye yapıldı. Yalnız, Sayın Bakan, 13 Kasım 2020'de Kastamonu'yu ziyaretinde şöyle bir ifade kullandı: Bu yolun 2 milyar 850 milyon maliyetle biteceğini söyledi. Fakat gelin görün ki Valiliğin sitesinden yapılan açıklamaya göre, bu yol 3 milyar 612 milyon TL'ye bitecek. Bugün bu yolda çalışma yapılmamasına rağmen, Cengiz Holding bu yolu yapsa da kazanıyor, yapmasa da kazanıyor. Ama yapılmadığı takdirde Kastamonulular kaybetmeye devam edecek çünkü İnebolu yolu aslında Karadeniz'e komşusu olan ülkeler düşünüldüğünde dün İstiklal Yolu olan yol, bugün önemli bir ticaret yolu olmaya adaydır.
Bir diğer konu da Kastamonu-Çankırı yolu, Ilgaz Tüneli ve Kırık Barajı rölakasyon yoludur. Bu yol da ihalesi 2017 yılında yapılmış, şu anda yüzde 52 gerçekleşme oranıyla devam etmektedir. O günden bu güne tam bin altı yüz yetmiş beş gün geçmesine rağmen yani ihale sözleşmesinin bitişinden yedi yüz yirmi beş gün daha fazla süre geçmesine rağmen henüz tamamlanmış değildir. Bu yolun da ne zaman tamamlanacağını Kastamonulular merakla bekliyorlar.
Önemli bir konu da Kastamonu Daday yolu. Tabii "Daday" denilince turizm akla geliyor. Kastamonu'nun turizmle ilgili en önemli ilçelerinden bir tanesi Daday. Aynı zamanda Daday ilçemiz de Kastamonu'ya en yakın ilçe olması bakımından bu yolun trafik yükü de çok fazla. Kaybettiğimiz onlarca candan sonra bu yolla ilgili yapmış olduğumuz açıklamalar doğrultusunda söyleye söyleye en sonunda 12 Şubat 2021 yılında bu yolun ihalesi yapıldı ve Ağustos ayında da sözleşme tamamlandı. Sözleşmenin tamamlanmasından bugüne yüz on dört gün geçmesine rağmen, henüz somut herhangi bir adım atılmadı, geriye de dört yüz otuz altı gün gibi bir süre kaldı. Bu yolun ne zaman tamamlanacağını da Sayın Bakandan duymak istiyoruz.
Son olarak bir konuya daha değinmek istiyorum. Kastamonu'nun önemli ilçelerinden bir tanesi de Tosya'dır; üretimiyle, sanayisiyle, ticaretiyle, kültürüyle, özellikle kapı üretimiyle Kastamonu'nun dünyaya açılan kapısıdır. Ne yazık ki Kastamonu ile Tosya arasındaki yolla ilgili son yirmi yılda hiçbir şey yapılmamıştır, en ufak bir adım atılmamıştır. Bu yolun bir an önce yapılması, Tosya'nın da üvey evlat muamelesi görmekten kurtulması gerekiyor. Bu konuyla ilgili yapılan bir çalışma var mı, bir takvim var mı? Bununla da ilgili Sayın Bakandan bir cevap bekliyoruz.
Teşekkür ediyorum.