KOMİSYON KONUŞMASI

LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Siber güvenlikten dijitalleşmeye, karbonsuzlaşmadan otonom ulaşıma, evrensel erişimden İHA sistemlerine kadar kritik alanlarda faaliyet gösteren Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2022 bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum öncelikle.

Ulaştırma ve altyapı, ülkemizin güvenlik ve refah seviyesini, gelişmişlik düzeyini, ticaret ve kalkınmasını işaret eden en önemli göstergelerden biridir. Pandemiyle yaşanan süreçte, ulaştırma ve haberleşmede de değişim ve gelişimler göz önünde bulundurulacak olursa, dünyanın âdeta jeostratejik kalbi konumunda olan Türkiye, ulaşım ve altyapıda küresel bir vizyonla hareket ediyor. Kalkınmanın temel altyapısı olan ulaştırma ve haberleşme sektöründe dün bir vizyon olarak bahsedilen projelerimizin çoğu bugün hayata geçti. On dokuz yılda 1 trilyonluk bir kamu yatırımımız söz konusu. Önceden sadece 6 ilimiz bölünmüş yollarla birbirine bağlıyken bugün 77 ilimiz bağlı; Edirne'den yola çıkan bir kişi Şanlıurfa'ya kadar kesintisiz bir şekilde otoyolla yolculuk yapabiliyor. Yollarımızın standartlarının yükselmesi, iş gücü ve akaryakıt açısından kazanımlar elde etmemizi sağlıyor. Sadece bölünmüş yollarımız yılda 18 milyar TL'ye ulaşan bir ekonomik fayda getiriyor. Ölümlü ve yaralanmalı kazalarda yoldan kaynaklanan kusur oranı binde 3'lere kadar düştü. Bu sayede, on üç yılda kaza yerinde hayatını kaybeden kişi sayısı yüzde 79 azaldı.

Demir yolu ağımızın baştan sona yenilendiğini görüyoruz. Ülkemizde ilk defa yüksek hızlı tren hatları inşa edildi. Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu Hattı sayesinde batı Avrupa'dan Uzak Asya'nın en ucuna kadar kesintisiz tren seferi mümkün. Marmaray'ın entegre olduğu bu hat bir küresel ticaret ağı âdeta.

Bunun yanında, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü'yle denizleri aşıyoruz. 400'ün üzerindeki tünellerimizle dağları delerek ulaşımı kolaylaştırdık.

Hava yolunda ise aktif havalimanı sayımızı 26'dan 56'ya yükselttik. 2003 yılında yurt dışı uçuşları sadece 50 ülkeye gerçekleştirilirken bugün 126 ülkeyi geçmiş durumdayız. Ayrıca, Bakanlık İHA'yla ilgili düzenlemelere ve mevzuat çalışmasına da dünyadaki pek çok ülkeden daha önce başladı.

Geçtiğimiz günlerde yaşanan dijital mecradaki kesintiyle bile yerli ve millî dijital uygulamaların ne kadar gerekli olduğunu hatırlamış olduk. Bakanlığımız, siber güvenlik ve iletişim ekosisteminin geliştirilmesine yönelik girişimler yaptı. Dijitalleşme faaliyetlerinin en güzel örneği e-devlet ve 5G altyapısı oldu. TÜRKSAT uydu çalışmaları ve Yeşil Mutabakat'a yönelik faaliyetlerle Türkiye'nin küresel vizyonunu ortaya koyduk.

İlim Ankara'ya gelecek olursam, ulaştırma ve haberleşme alanında on sekiz yılda yaklaşık 70 milyar TL'lik yatırım yaptık. Ankara'yı diğer şehirlere bağlayan devlet yolları 943 kilometreye ulaştı. İlçe, belde ve köyleri şehir merkezine ulaştıran il yollarını 73 kilometreye, otoyolları ise 360 kilometreye ulaştırdık. Bunun yanı sıra Sayın Bakanımızla birlikte açtığımız Ankara Akyurt Fuar ve Sanayi Bölgesi Köprülü Kavşağı'yla bile, bu projeyle karbon salımının yılda yaklaşık 3 bin ton azalacağını öngörüyoruz.

Ayrıca, Polatlı Şehir Geçişi ve Kartaltepe Köprülü Kavşağı, Beypazarı-Nallıhan devlet yolu, Kızılcahamam-Çerkeş Tüneli, Hastane Farklı Seviye Kavşağı, Akyurt Fuar ve Sanayi Bölgesi Köprülü Kavşağı, Kalecik Develioğlu Köprüsü restorasyonu, Gölbaşı Şehir Geçişi, Kahramankazan yolu, Yargıtay Köprülü Kavşağı ve metro çalışmalarıyla birlikte Ankara'mıza çok ciddi bir şekilde hizmet veren Sayın Bakanımıza ve ekibine ayrı ayrı teşekkür ediyorum.

Bunun yanı sıra, yüksek hızlı trenle de Eskişehir, İstanbul, İzmir ve Sivas'a bağlanma imkânımız oluyor; çalışmalar devam ediyor. Ayrıca, yeni Ankara Garı'mızın inşası ve metro çalışmaları, Başkentray; bunun gibi pek çok çalışma için hem Bakanımıza hem de ekibine ayrı ayrı teşekkür ediyorum.

2022 bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.