| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Giresun Milletvekili Cemal Öztürk ve 85 Milletvekilinin, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4058) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 07 .01.2022 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli arkadaşlar, bu saatte bu konu üzerinde konuşmak çok zor, dinlemek de zor biliyorum ama çok önemli bir konu olduğu için konuşmak zorundayız, dinlemek, karar vermek zorundayız hep birlikte.
Şimdi, dikkat ederseniz 4749 sayılı Kanun geçici bir maddeyle... Şöyle diyor: "...kur artışlarına karşı desteklemek amacıyla bankalar nezdinde 21/12/2021 ve 31/12/2022 tarihleri arasında açılan Türk Lirası vadeli mevduat ve katılma hesaplarına aktarılmak üzere..." Ne kadar bir meblağ, bu belli değil. Ne kadarlık bir meblağdan bahsediyoruz, bunların biliniyor olması lazım Cemal Bey. Bunları bürokrasinin bilmemesi, bankaların bilmemesi söz konusu olamaz. Bunları bilmiyorlarsa bankacılık yapmıyorlar demektir; bununla ilgili bilgiler muhakkak vardır, tek tek ne kadar faiz verildiği, ne yapıldığı bellidir.
Şimdi, bu, yürütmenin, yürütme erkinin yaptığı bir yanlışlığın sonucudur. Biliyorsunuz, epey geriden yani özellikle eylül ayından beri alırsak, eylül ayında 8 küsur lira olan dolar kuru yapılan yanlışlar sonucu, yürütme erki tarafından söylenen yanlış sözler sonucu, yanlış politikalar sonucu 18 liraya kadar getirildi 20 Aralık akşamı yani dört ayda. Ki o arada gereksiz yere de enflasyonun altına indirildi politika faizi ama diğer faizler indirilemedi, gereksiz yere 5 puan dört ayda düşürüldü; hiçbir anlamı olmadı. Bu, yürütme erkinin çok büyük bir kabahatiydi, yanlışıydı. Kim akıl verdiyse, kim yaptıysa, nasıl yapıldıysa sonuç olarak cumhuriyet tarihinin ekonomide yaptığımız belki en bariz yanlışıdır.
Bunun sonucu olarak şimdi bu kanunu çıkarıyoruz, hem de geç olarak çıkarıyoruz. Hatırlarsınız, o gece biz burada yine, asgari ücretle ilgili bir kanun ve ona bağlı 10 küsur, 13 maddelik bir düzenleme yapıyorduk, buradaydık yine bu saatlerde. Arkadaşlarımız "Bakın, kur sabahleyin 17 küsurdu işte, şimdi, gün içerisinde 18'lere çıkan kur düşmeye başladı; bu, çok büyük bir başarı." dedi. Hâlbuki ekonomide başarı, istikrardır, istikrarın devamlı oluşudur, herkesin önünü görebilmesidir, devletin öngörülebilir hareketlerde bulunmasıdır, devletin vatandaşına tuzak kurmamasıdır, devletin dediğini yapmasıdır. "Kuru düşüreceğim, faizi düşüreceğim, şu, bu." Nasıl düşürülecek, ne yapılacak belli değil. Sürpriz bir şekilde 20 Aralık akşamı, sanki çok önemli şeyler yapılacakmış gibi girişildi, bildiğimiz kadarıyla, devlet manipülasyon yaptı, kamu kurumları, kamu bankaları Merkez Bankasıyla beraber vatandaşını kandırdı ve 21 Aralık günü çok kişi zarar etti. Tapuda randevusu olan, dövizi yükseldi diye ev almaya kalkan, bir şeyleri alıp satmaya kalkan birçok insan, hayal kırıklığına uğradı, büyük sıkıntılar yaşandı; o arada birileri de büyük paralar kazandı. Devlet bunu yapmaz, bir devlet bunu yapmaz asla, maalesef bunlar yapıldı.
Şimdi, bu kanunu çıkarıyoruz. Ne kadar para aktarılacağı belli değil "21/12/2021 ile 31/12/2022 tarihleri arasında açılan Türk lirası vadeli mevduat ve katılma hesaplarına aktarılmak üzere Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına nakit kaynak aktarmaya..." Ne kadar? Bilinmiyor. Nasıl bilinmez? Bu biliniyor. Neden buraya ne kadar olduğuyla ilgili bir rakam yazılamaz? Bilinmemesi mümkün değil ki. Ayrıca burada "ihraç edilecek senet tutarı" diyor, bankalara bu konuyla ilgili özel tertip devlet iç borçlanma senedi verilecek anladığımız kadarıyla .
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Arkadaşların verdiği önergeyle bu değişecek, tamamen nakit olacak.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Çıkarılacak mı bu?
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ne kabul edilecekse o.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Maliye Bakanlığı bütçesinde mevcut ya da yeni açılacak tertiplere ödenek eklemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir. Bunu, Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçeyi uygulama yetkisine sahiptir...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Özel tertip ödenek aktarmaya ya da düzenlemeye Strateji ve Bütçe Başkanlığı yetkili, onun yetkisi o tarafa geçiyor yani kurumlar birbirlerinin yetkisinden bihaber. Bu madde kapsamında ödenecek destek tutarını ve hesaplama yöntemini, destekten yararlanacak gerçek kişi kapsamını, hesap türlerini, vadelerinde limitlerini, hesapların vadeden önce kapatılması durumunda yapılabilecek kesintiler... Bakın, Cemal Bey, hesapların vadeden önce kapatılması durumu dışındakilerin hepsi bellidir şu anda çünkü tarihler belli 21'i ile 31'i arasında. Bunlar neden sanki sürpriz olacakmış gibi yazılıyor buraya? Uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye... Ne kadar, kaç kişi vardır, özellikleri nelerdir bu hesapla ilgili olarak hepsi bellidir, tutar da bellidir. Ondan sonra da uzatmaya tekrar yetkili oluyor Sayın Cumhurbaşkanı.
Peki, Cemal Bey "Hazine ve Maliye Bakanlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ve bankalardan gerekli veri ve bilgiyi talep edebilir." Bu niçin gerekiyor? Neden bu özel bilgileri yasak olduğu hâlde, yasaklı, sınırlayıcı olduğu hâlde talep ediyoruz?
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Parayı veren düdüğü çalar, parayı Hazine verecek.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Nasıl bir yaklaşım bu? Yanlış bir yaklaşım.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Parayı veren düdüğü çalar ama bu yanlışlığı yapan bu kurum, yürütme erki, bu yanlışlığı yapmış, ondan sonra da bütçeye yük bindirmiş.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, not etsin arkadaşlarımız, özellikle teknik arkadaşlardan niçin ihtiyaç olacağı konusunda bir izahat isteyelim.
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Başkan Yardımcılarımız cevap verecek.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Yani bankalara güvenilmiyor, Merkez Bankasına güvenilmiyor, bir de ilave olarak Hazine ve Maliye Bakanlığı bu bilgileri istiyor. Peki, bunun yaratacağı sıkıntıyı tahmin edemiyor musunuz? Bu, tekrar sıkıntıya sebep olacak piyasalarda. Yani bu dönemlerde insanlar... İnanın bugün bile kaç kişi yazdı, çizdi; paramızı çekelim mi, altını bozduralım mı, ne yapalım? Ya, böyle bir tedirginlik varken bunlar neden bu kanuna dercedilir, sıkıntı yaratılır; anlamak mümkün değil.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Şimdi bunları Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak biz bilebilecek miyiz; o akşam kimlerin döviz aldığını, kamu bankalarının ne kadar sattığını, kimlerin alıp sattığını? Bir gün öncesinin, sonrasının, bunların hepsinin bütün bilgileri var; biz sahip olabilecek miyiz? Yok. "Gizlidir." diye verilmeyecek ama Maliye Bakanlığı bunları talep ediyor.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum Sayın Kuşoğlu.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Çok özür dilerim, önemli bir konu. Dediğim gibi, bir de Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkileri de burada birbirine karışmış vaziyette, onun da düzeltilmesi gerekir.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bu konuyla ilgili bir açıklama isteyeceğiz.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bu ucu bucağı belli olmayan, alt-üst sınırı belli olmayan bir yetki verdiği için Anayasa'ya da aykırıdır baştan da söylediğim gibi Sayın Başkanım.
Teşekkür ederim.