| Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
| Konu | : | Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi (2/4056) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 10 .01.2022 |
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Ben de tüm Komisyonu, katılımcıları saygıyla selamlıyorum.
Gerçekten Mecliste konuştuğumuz ve kanunlaşacak belki en önemli kanun tekliflerinden bir tanesi. Bugün ben isterdim ki gerçekten ne anayasal tartışma ne içeriksel tartışma; hepimizin hemfikir olduğu ve gerçekten de kamuoyunda bütün bu eğitim sistemimizdeki sürecin temel sorun alanı ve en önemli aktörü olan öğretmenlerimizle ilgili yaşanan sorunları çözen, hiç konuşmadan gerek Komisyonda gerekse Parlamentoda kanunlaştıracağımız bir kanun teklifi olmasını beklerdim ama ciddi tartışma ve ciddi eksiklikler var. Çünkü gerekçeyi temel okuduğumuzda kanun gerçekten şunu ortaya koyuyor: Yani yirmi yıl tek başına bu ülkeyi yöneten bir iktidar, değişen 8 Millî Eğitim Bakanı ve neticede bu gerekçeyle karşımıza gelen ve öğretmenlerin niteliği, iyi bir eğitim sistemi ve bugün dünyanın ulaştığı kalkınma seviyesinde bizim temel eğitimden itibaren yetiştirmemiz gereken nitelikli insan kaynağı sorunu. Burada, bu metin bunu aslında ortaya koyuyor, bizim ne yapmamız gerektiğini. "Öğretmenlerin sorunları..." diyor. Şimdi, hepimiz aynı noktaya geldik açıkçası, mevcutta çok ciddi sorunlar var; öğretmen, veli, öğrenci, idareci, liyakatli yöneticiler... Açıkçası, burada, 40 milyonu değil; 84 milyonu, bütün hepimizi ilgilendiren ve gelecek nesilleri de ilgilendiren bir kanun teklifi yapıyoruz şu an. Ama şimdi mevcut öğretmenlerin sorunlarıyla ilgili bir düzenleme yapmadan... Yani en temeli, atama sorunu karşımızda duruyor ve bu atamadaki KPSS sorunu ve sonra karşı karşıya olduğumuz mülakat krizi. Özlük hakları, çünkü mevcut, çalışan öğretmenlerin özlük haklarında bir düzenleme yok, sadece belli süreyi dolduranlar uzman öğretmen olacak yarın kanunu geçirdiğimiz zaman ya da belli süreyi dolduran başöğretmen statüsüne gelecek, değil mi? Böyle bir süreç olacak.
HACI AHMET ÖZDEMİR (Konya) - Sadece süre değil.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Kanun şu an için onu öngörüyor.
HACI AHMET ÖZDEMİR (Konya) - Sadece süre değil, farklı hususlar da var.
HASAN ÇİLEZ (Amasya) - Derece de artacak.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - On yılı tamamlamayan için şu an bir değişiklik olmayacak, değil mi? On yılı tamamlamayan, yanlış söylemiyorum. On yılı tamamlamayan öğretmenlerimiz için...
BAŞKAN EMRULLAH İŞLER - Ama "mevcut" diyorsunuz, bunlar zaten mevcutta olan öğretmenler Sayın Özdemir.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Tamam.
Mülakat sorununu söyledim, nitelik sorunu, göreve başlama süresi... Değerli milletvekilleri, bizim burada üzerinde durmamız gereken en temel sorun gerçekten nitelik. Yani şu an eğitim fakültelerinden mezun, yetişen öğretmenlerimiz ve sonrası mevcut çalışan öğretmenlerimiz var ve burada, biz, bu kanunla, bu temel sorun alanlarında, işte belki fakültelerden başlayarak, o süreci planlayarak ve oradaki eğitim... Burada, mesela belli eğitimler vereceğiz öğretmenlere, eğitimlerini tamamlayacaklar ve neticede bir sınava girecekler ya da belli muafiyetleri olacak ama "Bunları gerçekten o fakülte düzeyinde gerçekleştirebilecek miyiz?" tartışmasını da bence biz yapmalıydık. Yani mesela belli sayıda belli eğitimler alacaklar; belki fakülte sürelerimizin uzatılması... Fakültedeki süre dört yıl olmasın, altı yıl olsun, sekiz yıl olsun; orada o temel... Yani biz, öğretmenlik mesleğine verdiğimiz o diplomayla, bütün herkesin gerçekten en üst düzeyde, nitelikte sınıflarda göreve başlamasını sağlamalıyız. Biz, belki biraz buna odaklı bir çalışmayı planlamalıyız geleceğe dönük olarak çünkü mevcut, şu anki bu yasa... Ahmet Hocam akademik kariyerle ilgili bir şey söyledi; akademik kariyerde belli kriterler, belli özellikler ve bireysel performansı... Şimdi, burada öğretmenlerin bireysel performanslarını motivasyonlarını, niteliklerini arttırıcı ne yapacak bu yasa? Bu yasa muallak bir defa; yine bireysel, yine subjektif kriterleri öne çıkaracak, yine yönetici inisiyatifini öne çıkaracak o komisyonlar, o süreçler... Çünkü uygulamada sorunlar yaşadığımız için böyle bir tereddüt var, eğer uygulamada biz bu sorunları yaşamasaydık bugün biz bunları dile getirmezdik "Harika, bir komisyon karar verecek." derdik ama uygulamada sorunlar var. Yönetmeliğe bırakmış her şeyi. Şimdi, yönetmeliğe bıraktığınız zaman yönetmeliklerde nasıl olacak bu düzenlemeler? Nasıl bir düzenleme getirecek yönetmelikler? Çünkü akademide öyledir, yükselmelerde temel kriterler bellidir; açıktır, nettir ama burada, şimdi, yönetici gelecek, değişecek; Bakanlık inisiyatifiyle bu yönetmelikler çıkarılacak ve o bakanlıklarda kimler olacak? Kişisel inisiyatifi yansıyacak mı yönetmeliğe? Tamamen muallak. Var olan...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN EMRULLAH İŞLER - Sayın Özdemir, süreniz bitti.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Bitiriyorum.
BAŞKAN EMRULLAH İŞLER - Toparlamanız için bir dakika süre veriyorum, lütfen toparlayın.
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Ya, ben şunu hedefliyorum: Sadece maaş odağından çıkarmalıyız olayı, maaş zaten olması gereken; özlük hakları, emeklilik hakları üst düzeyde, en yüksek düzeyde... Biz bu niteliksel sorunu nasıl aşabiliriz? Zehra, değerli vekilimiz, değerli arkadaşım, altmış yıllık bir sayıya gitti; biz bence nicelik tartışmasını bırakmalıyız eğitim sistemimizde; nitelik, nitelik, nitelik... Ciddi bir sorundur bu. Bu kanun teklifi geldi ama bu kanun teklifi yetersiz; bu, nitelik sorununu çözmeyecek, yarın bu kanun teklifi geçtiği an bu kriterler, bu sorun aynı olacak; sadece değişecek, işte, öğretmenlere özlükte getirdiğiniz belli kriterler... Ama bu, sorunu çözmeyecek.
Teşekkür ediyorum.
YAŞAR KARADAĞ (Iğdır) - Yüksek lisansı, doktorayı...
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Bu iyi bir şey, destekliyorum; doktorayı, yüksek lisansı bütün öğretmenlerimiz... Ama biz o eğitim sürecini bence fakülteye kaydırıp dört, altı, sekiz kademe yapabiliriz diye düşünüyorum.