| Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
| Konu | : | Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi (2/4056) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 10 .01.2022 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Maviş ilk 3 madde konusunda "Esasa ilişkin değil." demişti. Evet, hukukta şekil bazen esastan daha önemlidir ama ben şimdi esasa giriyorum, 4'üncü madde tam da sizin istediğiniz gibi esasa ilişkin madde. (1)'inci fıkra özellikle "Öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon/öğretmenlik meslek bilgisi bakımından aranacak nitelikler Millî Eğitim Bakanlığınca tespit olunur." Şimdi, bu düzenlemenin 4'üncü maddesi Anayasa'nın 128'inci maddesine aykırıdır. "Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir." biçimindeki Anayasa madde 128'e aykırılık taşımaktadır çünkü öğretmenler de memurdur. Dolayısıyla, memur kategorisinde yer almaktadır. Öğretmen adaylarında aranacak niteliklerin belirlenmesinin memurların nitelikleri ve atanmalarına ilişkin olduğu hususunda kuşku bulunmamaktadır. Tam da sizlerin "Biz Anayasa Mahkemesi kararının gereklerini yerine getirdik." biçiminde yaptığınız gerekçelendirmeye ilişkin Anayasa Mahkemesinin kararından bir cümle, şöyle: "Yasayla düzenleme, konunun tüm ayrıntılarının yasayla belirlenmesini değil, temel ilkelerin, ölçü ve sınırların yasada gösterilip uzmanlık ve teknik konulara yönelik ayrıntıların düzenlenmesinin yürütme organına bırakılmasını ifade eder. Yasada, yönetmelikle düzenlenecek konuların çerçevesinin, Anayasa yargısı bağlamında denetime olanak verecek biçimde düzenlenmiş olması gerekir." görüşüyle, ilgili düzenlemeyi iptal etmiş bulunuyor.
Şimdi, bu açıdan konuya bakıldığı zaman ihtilaflı kural yani bu az önce zikrettiğim düzenleme, esasen yasa yoluyla belirlenmesi gerekir genel ilkelerin, atanacak niteliklerin, ana niteliklerin yasayla belirlenmesi gerektiği için, bu yapılmadığından, hem Anayasa'nın 128'inci maddesine aykırılık taşımaktadır hem de Anayasa Mahkemesinin, değindiğim 2008 kararına aykırıdır. Her ne kadar kanun düzeyinde temel ilkelerin belirtilmesi yasallık koşulunun yerine getirilmesi bakımından yeterli olabilse de bu kural, bu 4'üncü maddenin (1)'inci fıkrası, aranacak niteliklerin hangi alanlarda aranacağını belirtmekle yetinmiş ancak söz konusu alanlarda aranacak niteliklere ilişkin genel bir tanım çerçevesi çizmemiştir. Bu açıdan, Anayasa Mahkemesinin kararıyla bağdaşmamaktadır; bu nedenle 128 dedim. Anayasa Mahkemesinin açık tanımını dikkate almamış olması bakımından da madde 153 sona aykırılık teşkil etmektedir. Tabii, hâliyle, bu şekilde bir belirsiz düzenleme söz konusu olduğu için, yasayla düzenlenmesi gereken alanın Bakanlık kararına, iradesine bırakılmış olması da 7'nci madde açısından sorunludur. Bunun belirlenmemiş olması Anayasa madde 2, hukuki belirlilik ilkesine de aykırılık taşımaktadır. Öte yandan, hâliyle, aynı zamanda, Anayasa madde 70 açısından da sorunlu; hizmetin nitelikleri dışında bir başka özellik aranmayacağı nedeniyle aykırılık taşımaktadır.
Evet, bu esasa ilişkin hususları dikkatlerinize sunacağım, zannediyorum bizim grup da bunun çıkarılması yönünde bir önerge verecektir.