KOMİSYON KONUŞMASI

SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Evet, bu madde de gerçekten önemli. Kamuda sadece öğretmenler için değil, birçok kamu personeli açısından gerçekten adaletsiz bir maaş ve özlük hakları uygulaması var. Kamu personel kanununun reforme edilmesine bir ihtiyaç var. Birçok meslek grubunda bununla sık sık karşılaşıyoruz. İşte, hekimler bu dönem çok fazla, öğretmenlerimiz her zaman böyle bir adaletsizlikle karşı karşıyaydı. Şimdi önemli bir kanun teklifinde yine öğretmenlerimizin beklediği bir düzenleme olmadı, 2023'te yürürlüğe girecek ve 1'inci derece kadrolar için yani 3600 emeklilik sonrası haklarında bir düzenleme getirecek ama bunu ben dikkate sunuyorum yani gerçekten bir reforma ihtiyacımız var. Adaletsizlik ve maalesef adaletsizliğin de getirdiği motivasyon kaybı kamuda çok fazla ama öğretmenlik -hepimiz hemfikiriz ki- özel meslek alanı, bu konuda bu kanun maddesi yetersizdir, öğretmenlerin beklentisini karşılamamıştır.

Söz almışken şunu da söylemek istiyorum: Bir de emeklilerle ilgili Sayın Nazım Maviş Vekilimiz belirtti, bütün emeklileri, kamuda 1'inci derecede emekli olan öğretmenlerimizi kapsayacak bu kanun. Bununla ilgili ibare konusunda Lale Hocamız da sordu -hani, bunu, bu kanunun, tabii, teknik kısmı- kapsadığı noktasında da kanun bunu yansıtıyor mu bilmiyorum, bunu da açıklığa kavuşturmak lazım.

BAŞKAN EMRULLAH İŞLER - Bu konu açıklandı Sayın Özdemir, yani bir sıkıntı yok.

SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Tamam. Bir dakika daha sürem varmış. Bundan sonraki maddeler için artık geç saatler oldu, muhtemelen söz almayacağız. Ben de söz almışken Sayın Bakan Yardımcımızın dikkatine sunmak istiyorum, PISA ve TIMSS'de bu veriler vardı, şöyle ki Millî Eğitim Bakanlığı 2020 yılında akademik becerileri izleme ve değerlendirme yani "ABİDE" dediğimiz bir sınav programı yaptı, burada gerçekten çarpıcı sonuçlar ortaya çıktı. Elbette PISA'da, TIMSS'te o 2.015'in 2.018'e yükseliş sırası ya da OECD'nin ortalamasının altında olmasına rağmen o kötü noktadan kısmen de olsa bir iyileşme olduğunu söylediniz ama bakın, bizim kendi yaptığımız, kendi yerel sınavımız ve kendi öğrencilerimizi seçtiğimiz sınavda gerçekten çok çarpıcı sonuçlar var, dikkatinize sunmak istedim, PISA konusu bu Komisyonda görüşüldüğü için buna dikkat ettim. Sayın Bakan Yardımcım, 4 ve 8'inci sınıflarda yaptığınız araştırmada diyor ki: "4'üncü sınıfta Türkçe'de başarı durumu, Türkçe'de öğrencilerin okuyup anlama düzeyi bakımından yüzde 7'si çok kötü, yüzde 21'i kötü, yüzde 40'ı orta düzeyde; matematikte ise yüzde 14'ü dört işlemi yapamıyor, kötü düzeyde olanların oranı yüzde 26, orta düzeyde 31." Bakın, bunlar çok dikkat çekici. "4'üncü sınıfta fende ise durum; yüzde 11'i çok kötü, yüzde 26'sı kötü, yüzde 33'ü orta seviyede. Sosyal bilimler keza öyle. 8'inci sınıflar için de çok çarpıcı örnekler var, her 100 öğrenciden 26'sı metindeki ana fikri bulamıyor; her 100 öğrenciden 86'sı fende orta ve alt düzeyde; her 100 8'inci sınıf öğrencisinin 16'sı dört işlemi yapamıyor. Bunlar gerçekten çok ciddi, önemli sorunlar ve son olarak da şunu belirteyim: YÖK üniversite sınavı verilerini paylaştı. Bu yıl adayların yüzde 32'si barajı geçemedi yani bu 2,5 milyon öğrencimiz demek. TYT'te yaklaşık 23-24 bin aday sıfır puan almış Sayın Bakan Yardımcım, sözel puan türünde adayların yüzde 66'sı barajı geçemedi, eşit ağırlıkta barajı geçemeyen öğrenci oranı yüzde 64 yani 40 soruluk matematik testinde doğru yanıt ortalaması 5'te kalmış, sosyal bilimlerde ortalama 8, fen bilimlerinde 3. Çok zamanınızı almak istemiyorum, vakit çok geç oldu ama eğitim sistemimizde gerçekten çok ciddi temel sıkıntılar var. Bunları çözmemiz gerekiyor ve ben bunlara odaklanmamız gerektiğini düşünüyorum.

Tekrar, umuyorum bu kanun sizin beklediğiniz, amaçladığınız hedefe ulaşacaktır; değerli imza sahipleri açısından söylüyorum.

Sayın Orhan Erdem Hocamız yok burada; geçmiş olsun diliyorum, başsağlığı diliyorum. İlk imzacısı, kendisi de katılmadığı için muhtemelen oldukça üzülmüştür ama Sayın Maviş de detaylı bilgileri verdi bize; teşekkür ediyorum.

Umuyorum, bu kanun eğitim sistemimize katkı sağlar.