| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | (2/4092) esas numaralı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırılık içerip içermediği ve Genel Kurulda görüşülme usulü hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 17 .01.2022 |
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.
Değerli arkadaşlar, usul hakkında görüşlerimi ifade etmek isterim. Birincisi, Bülent Bey "Bunlar işte madde ihdasıyla yapılamaz mı? dedi, Cemal Bey, teklif sahibi olarak "uygun gördüğünü" ifade etti. Aslında, geçen hafta normalde teklifin görüşmelerinin tamamlanacağı öngörüsü vardı ama sonra Genel Kuruldaki gelişmeler çerçevesinde gerçekleşmedi. Devam etse belki orada da gündeme gelebilirdi ama bir taraftan da ben isabetli olduğunu düşünüyorum çünkü burada bu 2 maddeyi daha enine boyuna tartışma imkânı bulmuş olacağız. Bu tartışmalarla bu teklif kabul edildikten sonra da şu pencere açık diye düşünüyorum: Bütün gruplar arasında bir uzlaşma olursa yarın teklifle ilgili görüşmelere başlanacak biliyorsunuz. Bunu ayrı bir kanun şeklinde değil de 2 maddesini madde ihdası şeklinde getirmek de teorik olarak mümkün. İsterseniz bunu bir ara grup sözcüleriyle birlikte bir değerlendirelim. Eğer, bir uzlaşma sağlanırsa ben de bunu Parlamento ekonomisi açısından faydalı bir uygulama olarak görürüm, onu ifade etmiş olayım. Onu isterseniz bir ara grup sözcüleri olarak hep birlikte değerlendirelim. Tartışmaların seyrine de bakalım yani genel bir uzlaşma sağlayabilirsek ben de bunun faydalı olacağını düşünüyorum açıkçası. Ama bugün, gün boyu bunu enine boyuna tartışmış olacağız. Genel Kuruldaki tartışmayı da bu anlamda burada gerçekleştirmiş olacağız.
Değerli arkadaşlar...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Bugün burada tartıştıktan sonra bir anlamı yok ki, bir şeyi kalmaz ki ama.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yok, uzlaşma olursa, geçerse Genel Kurulda madde ihdası şeklinde yine getirilebilir, tabii oradaki usuller çerçevesinde. Yani 4 maddelik bir kanun teklifi olarak görüşmek yerine 2 maddeyi madde ihdası şeklinde gündeme getirebiliriz diye düşünüyorum ama gruplarla da tabii istişare etmemiz gerekir.
Etki değerlendirme konusunda teklif sahibimiz bize mutlaka sunumunda birtakım değerlendirmeler yapacaktır, o konuda ben de arkadaşlarıma katılıyorum. Gelen her teklifle ilgili mümkün olduğunca, mümkünse eğer belli varsayımlarla mutlaka bu etki değerlendirmelerin Komisyon üyelerimizin bilgisine sunulmasında fayda var. Aslında bu çalışmanın genelinde de Cemal Bey'e tekrar teşekkür ediyorum, hakikaten etki değerlendirme konusunda güzel bir çalışma yapıldı. Genel hatlarıyla etki değerlendirmeleri var ama bu 2 maddeyle ilgili de olabilecek ilave değerlendirmeleri üyelerimize sunabilirsek çok seviniriz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, dolar garantili faiz konusunda bir fikir duymadık...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İşte onu söylüyorum yani sunumunda beklentimizi ifade ettim.
Diğer taraftan, Sayın Bekaroğlu ve yine Sayın Paylan da ifade etti, bu 11'inci madde önergesi bu teklifte yer alan bir şey değil, Genel Kurulun konusu olan bir husus. tabii ki itiraz edebilirsiniz, eleştirebilirsiniz ama şu an görüştüğümüz kanun teklifiyle doğrudan bir ilgisi yok, onu ifade etmek isterim. Buraya gelse Komisyonda enine boyuna tartışılsa, ben de katılıyorum, tabii ki daha ideali o olur ama Genel Kurul her an yeni bir önerge getirme hakkına sahip, İç Tüzük'ümüz Genel Kurula bu yetkiyi veriyor yani Komisyon olarak bizim bunu engelleyici bir otoritemiz yok. Sonuçta Genel Kurul her konuda bir önerge getirebilir, her an bir önerge getirebilir ama ben de daha önceden Komisyon olarak tartışılsa çok daha iyi olur diye düşünüyorum elbette. Ama Genel Kurulun yetkilerini bizim sınırlama hakkımız yok, onu da ifade etmiş olayım.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, 2'nci madde, geçen hafta görüştüğümüzde dolar garantili faizi genişleten bir düzenleme, aynı şekilde müteahhitlere de genişleten bir şey...
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bunlar madde ihdası, o bir önerge. Ayrıca geçen hafta Meclisimiz kapandığı için aslında bu geçen süre içinde ben bütün grupların da gerekli incelemeleri, değerlendirmeleri yapmak için vakit bulduklarını da düşünüyorum.
Diğer taraftan, Anayasa'ya aykırılık konusunda Sayın Paylan'ın bir düşüncesi oldu. Şimdi, iki şekilde cevap vereceğim buna, birincisi usule ilişkin. Meclis Başkanlığımızdan geçiyor buraya gelen bütün teklifler, Anayasa'ya doğrudan, açık bir aykırılık varsa Meclis Başkanlığımızın süzgecinden geçiyor. Diğer taraftan, biz de açık bir aykırılık görürsek bunu elbette ifade etmek durumundayız, ben böyle bir aykırılık görmüyorum.
Şunu ifade edeyim: "Toplanan vergiler eşit bir şekilde tüm toplumda kullanılır." gibi bir yaklaşım, ne dünyada ne bizde böyle bir durum söz konusu değil. Eğer bu argümanı kullanırsanız bütün teşvik politikalarını, istikrar sağlamaya dönük bütün politikaları tartışmanız gerekir. Hiçbir şekilde bir teşvik veremezsiniz, hiçbir şekilde bir önlem alamazsınız. Bütün teşvik politikalarını bu şekilde "Anayasa dışı" şeklinde nitelendirebilirsiniz, bu sizin siyasi tercihiniz ona bir şey diyememe, ama ben, böyle, bir Anayasa'ya aykırılık görmüyorum. Genel istikrarı sağlamaya dönük, genel kamu yararını sağlamaya dönük, hükûmetler siyasi tercihleri ve politikaları çerçevesinde bu tür uygulamalar yapabilirler, bunun Anayasa'ya bugüne kadar bir aykırılığı olmadığı gibi bundan sonra da bir aykırılık iddiası doğru değil diye düşünüyorum.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Şimdiye kadar hiç olmadı ki zaten.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İsterseniz şimdi sunuma başlayalım ama sunumdan önce teşrif eden arkadaşları tanıyalım.
(Katılımcılar kendilerini tanıttı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, şimdi, sunumlarını yapmak üzere teklif sahibimiz Sayın Uğur Aydemir'e söz veriyorum.
Buyurun Sayın Aydemir, süreniz otuz dakikadır ama 2 madde var, tabii, takdir sizin.
Buyurun.