KOMİSYON KONUŞMASI

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Bakan, görevinizde -başarılar dilemeyi unutarak başlıyorduk- başarılar diliyoruz.

Değerli arkadaşlar, Türk maliye tarihinde bir "mali yılbaşı" kavramı vardı. Mali yılbaşı, herkesin, bütün dünyanın kutladığı yılbaşları kadar değerli bir kavramdı Türkiye'de. O yılbaşına hazırlanmak, devleti buna hazırlamak, devleti bir ciddiyet içerisinde önümüzdeki yıla taşıyabilmek, öncelikle Bakanlar Kurulunun, onların verdiği talimatlar çerçevesinde bakanlıkların, bakanların verdiği talimatlar çerçevesinde de genel müdürlerin, kısacası bütün bürokrasinin göreviydi. Yılbaşı itibarıyla yürürlüğe girecek, mali yılbaşı itibarıyla yenilenecek herhangi bir maddenin atlanılması, geciktirilmesi, hele kazara ve kazara, yürürlüğü uzatılmadan, birdenbire yılbaşı itibarıyla büyük bir hukuki boşluk yaratılması, devlette asla affedilir bir olay değildi, bir insanı bitiren bir olaydı bu olay.

Şimdi, Plan ve Bütçe Komisyonunda yine aynı şekilde yıl sonu itibarıyla süreleri biten yasaların hiç değilse geçmiş dönemin özelliğinden ötürü yani 2015 yılında iki tane seçim geçirilmesi, devletin yeteri kadar çalışmaması, geçici Hükûmetin olması, kısacası bir sürü nedenlerle böyle yalapşap getirilmiş bazı maddeler falan konusunda pek fazla bir itirazla karşılaşılmadı. Denildi ki: "Bu gelecekte bütün bu geçici maddelerin hepsinin düzeltileceğinin, devletin kalıcı maddelerle ve kurallarla yönetileceğinin adımlarının atılacağı konusunda verilen sözleri kabul ediyor, bunlarla ilgili olarak bir yıllık bu geçici maddelerin uzatılmasına rıza gösteriyoruz." Ancak bu yürürlük maddelerini düzenlerken de bunun içerisinde temel değişiklik yapan, temel olarak kurumları değiştirilen, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş bazı maddeleri yine Anayasa'ya aykırı olarak düzenleyip getiren düzenlemelere de rıza göstereceğimizi asla söylemedik.

Şundan hep endişe ederim: Ön tekerlek nereye giderse arka tekerlek oraya gider. Üstelik de ön tekerleğin açtığı iz belirli bir süre sonra yol olur. Bu olay budur.

Şimdi, aşağıda, Genel Kurulda görüşülen, süreleri bu yıl sonu itibarıyla dolan ancak gelecek senede de yeni yasal düzenleme yapılmadığı için yürürlükten kalkması sorun yaratacak maddelerin sürelerini uzatıyoruz. Uzatıyoruz, aşağıda bu kanun var. Komisyonda ne var? Aynı nitelikte ikinci bir teklif var; tasarı değil, teklif var. Plan ve Bütçe Komisyonunda bu düzeyde bir teklifin gelmesinin kabul edilmesini çok doğru bulmadık ama biraz önce söylediğimiz ilke gereği olarak "Ya, bunların içerisinde üç tanesi tamamen süreyle ilgili. Bunların hepsini tamam, beş sene uzatmayalım, yedi sene uzatmayalım ama birer yıl uzatalım, bu sorunu şimdilik çözelim, önümüzdeki dönemde de onu çözeriz." dedik, mutabakat sağlandı üç aşağı beş yukarı ve bunu söylerken de "Bu konudaki eleştirimizin Genel Kurulda özellikle Hükûmet üyelerine yapılacağı ve Meclisi böyle bir durumla karşı karşıya bıraktıkları için de gereken önlemleri almaları gerekeceğini söyleyelim." dedik.

Şimdi, birdenbire, temelde çok önemli değişiklikler yapabilecek bir tasarıyla karşı karşıyayız. Bu tasarı geldiği zaman ilk karşı çıktığımız olay özellikle er ve erbaşların maaş düzenlemesiyle ilgili kısımdı. Düzenlemenin içeriğine olduğu gibi katıldığımızı söyledik ancak dedik ki değerli arkadaşlar, bizim Silahlı Kuvvetlerimiz hiyerarşiyle çalışır, o mekanizma öyle işler. Burada yapılacak bir düzenleme eğer oradaki hiyerarşide, maaş hiyerarşisi de dâhil olmak üzere, herhangi bir terslik yaratırsa, olumsuzluk yaratırsa bunun altından kimse kalkamaz. O nedenle de böyle şeyler teklif olarak gelmez, tasarı olarak, direkt olarak Bakanlıktan gelir. Oradaki Genelkurmayı da ilgili birimleri de Millî Savunma Bakanlığı da onun sorumluluğunu alır, "Hiyerarşik olarak burada herhangi bir sorun yaratılmıyor arkadaşlar." der, biz de katıldığımız o teklife elimizi kaldırırız ama bir milletvekilinin doğrudan doğruya getirip de bu kadar ivedi bir şekilde, bunu bu şekilde sunmasını doğru bulmayız, yol olur deriz. Yarın değişik değişik tekliflerin buraya gelip de oradaki bütün hiyerarşiyi altüst edecek şekilde yasaların çıkarılmasının önünü açmak asla istemeyiz.

O nedenle, bunları usul tartışmaları şeklinde değil de geneli üzerinde konuşurken söylemek istiyordum ama somut olarak bu gerçekten de geneli üzerinde olayı kabul ettikten sonra konuşulacak konular değil, usulün bu şekilde uygun olmadığını belirtme şeklinde ortaya çıktı, ben de bunları söylemek zorunda kaldım.

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Temizel.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Aslında burada pek fazla bir sorun yoktu. Yani düzeltilebilir, daha önceden bir öneri şeklinde Genel Kurula getirilen olaylarla bu olay çözülür, yeniden Plan ve Bütçe Komisyonu da toplanmayabilirdi. Görüşmeler ne şekilde yapıldı, niye bazı arkadaşlar katılmadılar, onu bilmiyorum. Katılmalarını sağlamak mümkündü böyle olaylarda çünkü ortaya koyduğumuz olay çok farklı bir olaydı.

Özetle Sayın Başkan, buralarda, özellikle de herhangi bir konu üzerinde ihtisas komisyonunun tartışmalarını engelleyecek şekilde yasa çıkarmanın bir yolunu açarsak eğer bu Parlamentoda çıkacak olan kanunların hem güvenilirliği hem kalitesi hem de insanların buna saygısı konusunda büyük bir sorun yaratırız diyoruz.

BAŞKAN - Teşekkür ederim.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - O nedenle de bunu görüşürken hiç değilse bazı maddelerin bu tasarının içerisinden çıkarılarak bir an önce, aşağıdaki tasarıyla birleştirilecek bir hâle gelmesinin doğru olacağını söylüyorum.

BAŞKAN - Şöyle de yapabiliriz eğer Komisyonun iradesi olursa: Komisyonun gündeminde olan tasarıyı bununla birleştirerek o tasarı üzerinden görüşmelerimizi bugün yapabiliriz.

ZEKERİYA TEMİZEL (İzmir) - Bütün maddeleriyle değil.