| Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
| Konu | : | Rize Milletvekili Hayati Yazıcı, İstanbul Milletvekili Feti Yıldız ve Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Çanakkale Milletvekili Bülent Turan, Milliyetçi Hareket Partisi Grup Başkanvekili Sakarya Milletvekili Muhammed Levent Bülbül ile 91 Milletvekilinin; Milletvekili Seçimi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4284) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 23 .03.2022 |
LEVENT GÖK (Ankara) - Sayın Başkan, değerli siyasi partilerimizin sayın temsilcileri, saygıdeğer arkadaşlarım, değerli bürokratlarımız; hepinizi saygıyla sevgiyle selamlıyorum.
Türkiye Büyük Millet Meclisinin çalışmalarında asıl olan milletvekillerinin yasama sürecinin her zaman her aşamasında dâhil olabilmeleri ve görüşlerini anlatabilmeleridir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi getirildiği süreçte, bildiğiniz gibi, Başbakanlık kaldırılıp, Hükûmet kaldırılıp, kanun tasarıları kaldırıldığında Mecliste görüşülebilecek kanun tekliflerini vermek üzere milletvekilleri yetkili kılındı. Bu suretle milletvekillerinin bundan sonra daha da güçlü olacağı çünkü artık kanun tekliflerini milletvekillerinin vereceği ve bunların görüşüleceği ifade edilmişti. Ben o zaman Grup Başkan Vekiliydim, bu tartışmaları çok net biliyorum, bütün görüşmeler tutanaklarda var. Tabii, daha sonra bu söyleme rağmen bunlar gerçekleşmedi. Şu anda, değerli milletvekilleri -tüm milletvekillerini kastediyorum- bütün partilerin değerli milletvekillerinin Meclis Başkanlığına sunmuş olduğu sanırım 4 bine yakın kanun teklifi var Sayın Başkanım. Şimdiye kadar, uluslararası anlaşmaları dışarda tuttuğumuzda, Mecliste görüşülen kanun teklifi sayısı da aşağı yukarı 97, uluslararası anlaşmalarla biraz sayı artıyor ama onları o kapsam dışında bırakıyorum. Yani 4 bine yakın kanun teklifi vermiş milletvekilleri ama bunun ancak 95 tanesi görüşülebilmiş. Şimdi, bu, önceden söylenen söz ile daha sonraki icraatın birbirini tutmadığını gösteriyor ve biz milletvekillerinin kıymetli çalışmalarından da maalesef faydalanmıyoruz. Bizim ayrıca bir de kanunlarda yazan, iç tüzüklerde yazan maddeleri uygulamama gibi bir hastalığımız var Sayın Başkanım. Aslında, milletvekillerinin birbirinden çok değerli teklifleri aynı ortamda değerlendirilip tartışılsa hem bütün siyasi partilerin yasama sürecine katılmaları söz konusu olacak hem de kanun teklifi görüşülen bir konuda başka tekliflerin de belki ön açıcı fikirleri olacak Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; şimdi, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ve seçimlerle ilgili, 27'nci Dönemde, az önce Sayın Başkanın okuttuğu sayıda -daha da fazla aslında sayılar var da- arkadaşlarımız kanun teklifi vermiş yani tam da seçimleri görüştüğümüz kanunlarla ilgili ve ilintili; doğrudan ilgili, bağlantılı kanun teklifleri verilmiş. Muhtemeldir ki diğer siyasi partilerin de buna benzer kanun teklifleri var.
Şimdi, biz ne yapıyoruz? Şimdi, İç Tüzük'ümüzün 35'inci maddesi çok açık "Komisyon, kendisine havale edilen kanun tekliflerinden birbiriyle ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilir." diyor; çok net bir açıklama. Bu neden böyle yazılmış? İşte, fikir dağarcığından faydalanmak... Yani milletvekilleri hangi partiden olursa olsun o konuda neler söylemişler, belki konuşulan teklifin aksayan yönlerini düzelten teklifler vardır ya da o anda başka ufku açıcı bir teklif gelebilir. Ama İç Tüzük "Eğer bir kanun teklifi görüşülüyorsa bununla ilgili kanun teklifleriyle birleştirilerek görüşülmesi gerekir." diyor Sayın Başkanım. Bu, çok olumlu bir yaklaşım. Yani bu hem milletvekillerinin kanun tekliflerini bir anda kıymetsiz hâle getirmiyor, hepsi çok değerli oluyor, komisyonlarda görüşülüyor, tartışılıyor, onların da kanun teklifleri metinlere geçiyor, tutanaklara geçiyor ve bir çok paylaşımlı bir çalışma yapılmaya olanak sağlayacak bir hadise bu. Şimdi, Meclis İçüzüğü'müzün 35'inci maddesinde yazan bu hükmün ben daha bugüne kadar hiç uygulandığına tanık olmadım; katıldığım komisyon toplantılarından bahsediyorum, varsa bilemem onlara. Sayın Başkan, ama biz Mecliste bir iş yaparken doğrusunu yapmak ve işin önünü de açmak durumundayız. Yani, örneğin, yarın bir gün muhalefete bir parti düşer, iktidara başka bir parti gelir ama -bu söylediğim bütün süreçler için geçerli -hangi dönemde olursa olsun, partilerin verdikleri birbiriyle ilgili kanun tekliflerinin komisyon aşamalarında, görüşülmesinde hepsinden faydalanılması ve bir fikrî berraklığa ulaşılması son derece yararlıdır yasama çalışmaları açısından. Yani birlikten kuvvet doğar, fikirler birbirini destekler, başka bir fikrin aksi ispat edilebilir, ikna olabilirsiniz -ki ben verdiğimiz kanun tekliflerinin içinde, pek çoğuna hepinizin de itibar edeceği maddeler olduğunu da bilerek bunları söylüyorum. Dolayısıyla bu İç Tüzük'ümüzün 35'inci maddesindeki belirtilen hüküm çerçevesinde Cumhuriyet Halk Partisi Grubunun Meclis Başkanlığına sunduğu ve Anayasa Komisyonuna havale edilmiş -şu anda hepsi Komisyonumuza havale edilmiş olarak sırasını beklemektedir- tekliflerinin, bunların da bu kanun teklifi birleştirilerek görüşülmesinin elzem olduğunu ve doğrusunun bu olduğunu ve İç Tüzük'ün 35'inci maddesinin de uygulanmasını talep ettiğimizi değerli arkadaşlarımıza, Sayın Başkanımıza ifade ediyorum. Bunun gereğinin yapılmasının sayısız faydası olduğunu tekrardan hatırlatıyorum Sayın Başkanım.
Teşekkür ederim.