KOMİSYON KONUŞMASI

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarımızın değerli temsilcileri, değerli basın mensupları, değerli çalışanlarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bugün 16 kanun, 1 kanun hükmünde kararname, 2 geçici madde olmak üzere ve yürürlük ve yürütme maddeleriyle birlikte çok kapsamlı, yaklaşık 40-41 maddelik bir teklifi görüşüyoruz.

Bu teklifin 2 maddesi Gelir Vergisi Kanunu'yla ilgili, 4 maddesi Vergi Usul Kanunu, 3 maddesi Katma Değer Vergisi Kanunu, 5 maddesi 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'la ilgili, 5 maddesi 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'yla ilgili, 1 maddesi Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu'yla ilgili, 1 maddesi Muhtar Ödenek ve Sosyal Güvenlik Kanunu'yla ilgili, 1 maddesi Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu'yla ilgili, 1 maddesi İmar Kanunu'yla ilgili, 2 maddesi Nüfus Hizmetleri Kanunu'yla ilgili, 2 maddesi Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Tarım Kredi Kooperatifleri Tarafından Kullandırılan Toplu Köy İkrazatı/Grup Kredilerinden Doğan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkındaki Kanun'la ilgili, 1 maddesi 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkındaki Kanun'la ilgili, 2 maddesi Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkındaki Kanun'la ilgili, 1 maddesi Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun'la ilgili, 3 maddesi Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu'yla ilgili ve 1 maddesi Olağanüstü Hal Kapsamında Alınması Gereken Tedbirler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun'la ilgili. Çok kapsamlı bir torba kanunu görüşüyoruz.

Ben bunların tamamıyla ilgili değil ama burada çok önem verdiğimiz Vergi Usul Kanunu'nun "Kaçakçılık Suçları ve Cezaları" başlıklı 359'uncu maddesinde önemli değişiklikler getirilen konu üzerinde biraz durmak istiyorum hem mesleğim icabı hem de bugün Türkiye'de yaklaşık 3 milyon 200 bin civarında gelir ve kurumlar vergisi mükellefi var hepimizin bildiği gibi. Bunun 1 milyona yakını kurumlar vergisi mükellefi ve 2 milyon 200 bini de gerçek usulde vergilenen gelir vergisi mükellefi. Bu 3 milyon 200 bin vergi mükellefinin içinde asliye ve ceza mahkemelerinde bekleyen 420 bin civarında dava dosyası var. Davanın konusuysa sahte belge düzenleme ve kullanma, sanık sayısı ise neredeyse 1,5 milyon. Dolayısıyla teklifle, bu "Kaçakçılık Suçları ve Cezaları" başlıklı Vergi Usul Kanunu'nun 359'uncu maddesinde önemli değişiklikler getiriliyor ve hapis cezaları -biraz önce Mustafa Bey'in dediği gibi, ayrıntılarına girmeyeceğim- üst sınırları artırılıyor. Tabii, burada, suçlular bakımından soruşturma ve kovuşturma aşamasında etkin pişmanlık düzenlemesi getiriliyor ki bu çok önemli bir düzenleme ve yüz binlerce insanı rahatlatıcı, kolaylaştırıcı bir düzenleme.

Burada TÜRMOB temsilcisi arkadaşımız da var, sanıyorum bu konuşmalarımı o da dikkatle izler, dinler.

Şöyle ki: Tarh edilen verginin, hesaplanan gecikme faizi ve gecikme zammının tamamıyla kesilen cezaların yarısı ve buna isabet eden gecikme zammı soruşturma aşamasında ödenmesi hâlinde fail hakkında verilen hapis cezası yarı oranında, kovuşturma aşamasında hüküm verilinceye kadar ödenmesi hâlinde üçte 1 oranında indirim yapılacak. Bu, kayda değer, çok önemli bir konu, biraz önce söyledim. Tabii, burada, etkin pişmanlıktan yararlanılabilmesi için vergi mahkemesinde dava açılmaması, açılmazsa feragat edilmesi, kanuni yollara başvurulmaması ve başvurulmasından vazgeçilmesi şartı getiriliyor ki aslında bu konu üzerinde belki teklif sahipleriyle yeniden müzakere etme imkânımız olabilir çünkü aynı suçu birden fazla işleyenlere ayrı ayrı her yıl için değil, tek bir yıl için ceza verilecek, yine bu da önemli bir konu. Farklı takvim yıllarında işlenen, vergi kaçakçılığı suçları olan sahte fatura düzenleme ve kullanma fiili için Türk Ceza Kanunu zincirleme suç hükümleri uygulanacak. Bu şekilde birden fazla yıldan vergi kaçakçılığı fiili işlense de tek bir cezaya hükmedilecek.

Şimdi, bu 359'uncu maddeden ceza alan ya da alma tehlikesiyle karşı karşıya kalan mükelleflerin uzun bekleyişleri bu yasa teklifi yasalaştığında sona erecek. Bu, önemli bir toplumsal sorundu, tek başına yani buradaki 39-41 madde bile bir rahatlama getirecek diye düşünüyorum.

Bu arada Garo Bey de geldi. Sevgili Garo Bey, bu 34'üncü maddeyle ilgili ben hakikaten sizin ne demek istediğinizi pek yorumlamaya çalıştım ve maddenin... Tabii ki hem etki analizinde de arkadaşlarımız belirtmiş.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Burada ne diyor: 5411 sayılı Bankacılık Kanunu'nda bankalar için itibarın korunmasına ilişkin tesis edilmiş hükümlerin başta tasarruf finansman şirketleri olmak üzere 6361 sayılı Kanunda düzenlenen diğer şirketler için de düzenlenerek bankalarla benzer iş modeliyle çalışan şirketlerin güven ve itibarının korunması amaçlanmıştır.

Şimdi...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Maddeye bakın, bir de maddeye bakın.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Maddeye bakıyorum, maddede zaten bir...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır, o gerekçesi.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Hayır maddeye ilave yapılıyor. Maddede ne var? Yani amaç burada itibarın korunması, güven ve itibarın korunması.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Servetin korunması, servetin! Servet diyor ya!

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Servet düşmanlığınızı anlayamıyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ya, Allah'ını seversen ya!

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Servet olmadan...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Öztürk karşılıklı yapmayalım, konuşmanıza devam edin.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Servet adaletsizliği var bu ülkede.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan, müdahale etmeyin lütfen.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Aksi takdirde bu şirketler hakkında itibar zedeleyici haberler, bu kuruluşların fon çekilişine veya...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sizin de servet seviciliğinizi anlayamadım.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - ...bu kuruluşların mali durumlarının bozulmasına ve hatta kuruluşun sektördeki yerine bağlı olarak sektöre ve genel ekonomiye sirayet edebilecek zararların meydana gelmesine neden olabilecektir. Maddeyle bu tür mesnetsiz ve asılsız haberleri yapacakların caydırılabilmesi amacıyla yani bu iftira, karalama, itibar zedeleyici haberleri yapanların caydırılması amacıyla Basın Kanunu'nda belirtilen araçlarla ya da radyo, televizyon, video, internet, kablolu yayın veya elektronik bilgi iletişim araçları ve benzeri yayın araçlarından biri vasıtasıyla bir tasarruf finansman şirketi hakkında asılsız veya bu kuruluşların itibarını kırabilecek, güvenilirliğini sarsabilecek, şöhretine veya servetine zarar verilecek...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Servetin, ne güzel, "şöhretine"...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Arkadaşlar...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Böyle bir yasa mı olur ya!

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Böyle bir usul de yok Sayın Paylan, lütfen, müdahale etmeyelim.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Bakın, tekrar ediyorum, itibarı kırabilecek, güvenilirliğini sarsabilecek, şöhretine veya servetine zarar verebilecek nitelikte bir haberin yayılması...

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Verilsin mi yani sizin şöhretinize zarar mı verilsin?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şahıs değil, şirket bu ya!

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - ...yasaklanmış olması olacak ve bu yasağa aykırılığın suç teşkil edeceği hüküm altına alınarak söz konusu suçun adli yaptırımı da verilmiş olmaktadır.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Marka değeri yok mu yani?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - "Servet" diyor, "servet" diyor. Şirketin serveti mi olur?

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Hayır, olmaz da...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şahsın serveti olur, şirketin sermayesi olur yani servet, kişinin olur.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Tabii, devletin bir görevi de canın, malın, itibarın korunmasını sağlamaktır.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ya, şirketin serveti olur mu? Sermayesi olur.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Şirketin tabii, sermayesi, özvarlığı bir servetidir.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yapmayın.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Niye öyle diyorsun? İtibar bir servettir, marka bir servettir.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şöhret nedir?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ya, şöhret derken... Şöhret de bir servettir.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, arkadaşlar onu başka bir mekânda tartışırız, müdahale etmeyelim hatibe.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Dünyada firmaların firma, isim veya unvan değeri her yıl yayınlanmaktadır, firma değeri. Firma değeri yayınlanırken marka değeri de yayınlanmaktadır yani marka değerleri birçok firmanın belki öz sermayesinin de üstünde değer alabiliyor piyasada. Dolayısıyla devletin bir görevi bunları korumaktır.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Serveti korumaktır, haklısınız.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ya, niye öyle diyorsunuz şimdi, önünü, arkasını okuma, sadece servet değil.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Arkadaşlar, lütfen...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - 50 bin mağdur var bu ülkede.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan, müdahale etmeyin.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Dolayısıyla bu kanun teklifinin imza sahiplerinden...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, buyurun tamamlayın Sayın Öztürk.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Toparlıyorum.

Kanun teklifinde imzası bulunan milletvekillerinden biri de benim ve kanun teklifimizin yasalaşmasını bekliyoruz, değerli Komisyonumuzun da takdirlerine sunuyoruz. Nitekim, Sayın Bekaroğlu da konuşmasında dedi ki: "Bunların birçoğunun altına biz de imza atıyoruz." Çünkü bir şekilde öyle anladım yani tam olarak şeyini yazmıştım buraya ama yani bunları desteklediğinizi...

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Bir kısmını.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Bir kısmını tabii, hepsi için değil, desteklediğinizi ifade etmiştiniz.

Ben, değerli Komisyonumuzun kanun maddelerinde de tek tek değerli fikirlerini serdedeceklerini ve katkı yapacaklarını düşünüyor, şimdiden kanun teklifimizin kabulünü ve arkasında olduğumuzu ifade ederek hepinizi saygıyla selamlıyorum.