| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4336) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 30 .03.2022 |
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başlamadım ki soru sordum. Ben başlamadım, yalnızca Sanayi Bakanlığı'ndan görüş talep etmiştim.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Ya, ben başladınız mı demedim, tamamladınız mı dedim. Tamamlamadıysanız, tamamlayın, buyurun.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam.
Teşekkür ederim.
Değerli arkadaşlar, şimdi bu TOGG'la ilgili sürekli haberler duyuyoruz. Hani bir yandan sevindirici bir durum ama şimdi sıkıntı şu: Bu TOGG projesi... Hani biliyorsunuz, belli ülkelerde böyle yerli üretimler başlar ama o üretim genelde halkın ulaşabileceği bir üretim olur. Yani Almanya'da mesela Volkswagen o mantıkla çıkmıştır yani "halkın arabası" mantığıyla başlamıştır. Diğer ülkelerde, İspanya'da öyle, Güney Kore'de öyle. Her bir başlangıçta halkın arabası, halkın ulaşabileceği, orta gelirli bir insanın ulaşabileceği bir araçla yola çıkmıştır çünkü o zaman halkın arabası olur. Ya, TOGG'la ilgili eleştirdiğim konu, Sayın Tüfenkci, bütün arkadaşlara da söylüyorum, çıkardığı arabaların fotoğrafına bir bakıyorsunuz, vallahi halk o arabaları ancak izler.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Halk alacak onları.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır hayır, Türkiye'nin yüzde 90'ı o arabaları ancak yollarda görür, imrenir. Ancak yüzde 10'luk bir gelir seviyesine sahip... Benim tahminim, TOGG, 1 milyon lira gibi bir parayla piyasaya çıkacak, fotoğraf öyle gözüküyor. Fotoğrafından öyle gözüküyor; en az 800 bin, 900 bin, 1 milyon lira gibi bir rakam var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Ne ilgisi var?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sektör öyle yani, çok ilgisi var.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun, tamamlayın Sayın Paylan.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şunu söyleyeceğim. Şimdi bakın...
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Çok önemli, otomotivin hepsi konsept...
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Değil, bakın, öyle değil, öyle değil. Halkın alım gücünü bitirdiniz zaten. Şimdi de her şeyi zenginlere göre yapıyorsunuz. Nedir? Köprüler zenginlere göre, "Köprülerden 200 liracık..." diyorsunuz, bir tek zenginler geçebiliyor. Sayın Cumhurbaşkanı açıklarken halk baktı, "200 liracık." dedi, halkın sesi kesildi, kimse alkışlamadı "200 liracık..." Çünkü izleyenlerin hiçbirisinin cebinde 200 lira yok.
Şimdi, TOGG yapıyorsunuz, TOGG'u da yalnızca zenginler alabilecek arkadaş, halk alamayacak. Şimdi, buradaki teşvik mantığını da şöyle söyleyeyim: Eğer halkın ulaşabileceği bir araç olsa sonuna kadar teşvik edelim ama bu arabaya yalnızca zenginler ulaşabilecek ve zenginlerin ulaşabileceği bir araçla ilgili teşvik çıkarıyorsunuz.
Değerli arkadaşlar, mantık farklı burada, onu demek istiyorum ve elektrikli arabaların motorlarının burada yapılması güzel bir şey, olumlu bir şey ama bu arabaların halkın ulaşabileceği bir mantıkla yapılması... Nasıl ki TOKİ var memlekette, TOKİ hangi mantıkla konut üretiyor? Halkın ulaşabileceği konutu üretiyor, değil mi? Müteahhitlerin büyük çoğunluğu zenginlere göre konut üretmeye çalışıyor ama TOKİ ne yapıyor? Sosyal konut üretmeye çalışıyor. Diğer mantığı da başka, hani yanlış yapıyor, doğru yapıyor o ayrı ama felsefesi sosyal konut üretmek. Devlet de eğer ki bir işin içindeyse ve orada araç üretiyorsa üretmesi gereken aracın halkın ulaşabileceği bir araç olması lazım. Buradaki teşvikin de ben halka ulaşacak bir teşvik olmadığını düşünüyorum ve TOGG'un gidişatının da, felsefesinin de yanlış bir felsefe olduğu düşünüyorum çünkü Sayın Cumhurbaşkanı "beş babayiğit" dedi.
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, Sayın Paylan, tamamlar mısınız?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bitiriyorum.
Bu babayiğitlerin hepsi zengin babayiğitler, onlar da kâr mantığıyla bakıyorlar, sosyal bir mantıkla olaya bakmıyorlar ve bu açıdan da yanlış bir yoldayız; teşvik de bu anlamda yanlış bir teşviktir.