KOMİSYON KONUŞMASI

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Başkanım, TOGG denildi ama bir yanlış kulvara girildi. Burada teklifte bir isim yok, ülkemizde üretilecek...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama açıklandı, "Bir tane var." dendi.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ayşe Hanım belki misal olarak verdi ama Türkiye'de başka otomotiv üreten firmalar da var. Bu mesele, emisyonun önlenmesi, özellikle içten yanmalı motorların devreden çıkarılıp ülkemizde yerli elektrik motoru üretilmesiyle ilgili bir teşvik. Dolayısıyla, sadece ismini andığınız o firmayı değil, Türkiye'de elektrikli motoru üretecek bütün firmaları ilgilendiriyor. Dolayısıyla bu, çevreci bir yatırım özellikle...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başka var mı?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Var işte, TOFAŞ'ın, Renault'un, Ford'un...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Motor yatırımı?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ama onlar da elektrikli motora yatırım yapacak. Nitekim bakın, bugün...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yapmıyorlar, motoru ithal ettiler.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Olur mu -adını anayım- Koç Holding, Manisa Organize Sanayi Bölgesinde 3 bin dönümlük bir arazi istemişti biliyorsunuz, Volkswagen orada yatırım yapacaktı ve Ford'un özellikle orada elektrikli motor üretmek üzere böyle bir yatırım teşvik belgesi vardı. Sanıyorum, onun da acil kamulaştırma kararı vardı Sayın Cumhurbaşkanımızın, bununla ilgili mahkeme bir süreç yürüttü herhâlde bu ara. Dolayısıyla arkadaşlar, otomotiv sanayisine de emek vermiş bir arkadaşınız olarak şunu söylüyorum: Bu konu, insanlığın konusu yani ulusal konu da değil, bütün dünyanın konusudur. Özellikle bu içten yanmalı motorlar devrini bitiriyor, yeni dönemde elektrikli motorların hızla gelişmesi lazım...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Biz nal topluyoruz ancak.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Nal toplamamak için de bir yerden başlıyoruz işte. Devlet de diyor ki: "Ben katma değer almayacağım kardeşim, 2023'e kadar." Sayın Kuşoğlu dedi ki: "Niye 2023'ün sonu da -misal- daha uzun değil?" Orada da benim tahminim -tahmin ediyorum- biliyorsunuz, teşvik belgelerinde bir yatırım indirimi süresi var, gümrük muafiyet süresi var; bu teşvikleri belki o güne kadar almış olabilirler, onu bilmiyorum, o konuyu ama...

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ama sürekli teknoloji gelişiyor, mühendislik hizmetlerinin devamlı olması lazım.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Haklısınız ama bu konuda -şurada bir buçuk sene kaldı 2023'ün sonuna- "Niye bu?" sorusu sorulabilir. Bilemiyorum, teklif sahibinin bu konuda bir şeyi var mı? Ama neticede bu teklif kanunlaştığında bütün insanlığın, sadece insanlığın değil, bütün canlıların hayrına bir iş çünkü elektrikli motorlar devreye girdiğinde emisyon salımı önlenecek biliyorsunuz. Dolayısıyla biz bunu destekliyoruz.