| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Denizli Milletvekili Nilgün Ök ve 45 Milletvekilinin; Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 655 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4389) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .04.2022 |
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Çok teşekkür ederim.
Bu maddede yapılan düzenlemeye itirazımız yok fakat bizim işin özünde Varlık Fonuna itirazımız var, sabrınızı daha fazla zorlamak istemem, Varlık Fonuyla ilgili görüşlerimi ben genel düşüncelerimi açıklarken ifade etmiştim. Bu itirazlarımıza Uğur Beyefendi cevap verirken dediler ki: "Varlık Fonu kaynak yaratıyor." Zannedersem, Türkiye'deki Varlık Fonu anlayışı ile bizim bildiğimiz Varlık Fonu anlayışı biraz farklı. Varlık fonları kaynak yaratmaz, kaynak yaratmak işi değil Varlık Fonunun. Varlık Fonu değer oluşturur, değer üretir, değer yaratır ve varlık fonları da zaten bizim gibi ülkelerin kurması icap etmez, bizim gibi ülkelerin Varlık Fonu kurması çok doğru değil. Sabit gelirleri olan, cari fazlası olan ülkelerin olan değeri daha da artırarak gelecek nesillerine aktarmak için kurulmuş fonlardır bunlar. Bizdeyse, maalesef, Varlık Fonumuz denetimsizliğin ve biraz da sorumsuzluğun bir sembolü hâline geldi; bu bakımdan biz itiraz ediyoruz. Varlık Fonu, bir ipotek karşılığı borç alma aracı olmamalı ve yine Varlık Fonu, içine aldığı, milletimizin yıllardır olan birikimlerinin sonucu olan kârlı şirketleri satma aracı olmamalı; bunları ifade etmek istedim.
Ayrıca sormak istediğim bazı sorular var: Varlık Fonuna geçen şirketlerin bir anda neden zarar etmeye başladığını biz merak ediyoruz, bunun en güzel örnekleri ÇAYKUR ve PTT. Bu ikisinin bu inanılmaz zararları ve çıkan dedikodular bizi üzüyor; bunun sebebini merak ediyorum.
Ayrıca yine bildiğimiz kadarıyla Pricewaterhouse Varlık Fonunu denetliyor ve Devlet Denetleme Kuruluna da bu denetim raporlarını sunuyor fakat biz bunları detaylı olarak göremiyoruz, alamıyoruz. Devlet Denetleme Kurulu, çok iyi hatırlıyorum, bundan bir veya iki sene önce buraya rapor geldiğinde üzerinde "gizli" damgası vardı, bu utanç vesilesiydi. Türkiye Büyük Millet Meclisine, Devlet Denetleme Kurulunun "gizli" damgalı raporunun gelmesi hakikaten anlaşılır gibi değil, Meclise çok çok büyük bir hakaret ve meydan okumadır; bunu da buradan ifade etmek istiyorum. Devlet Denetleme Kuruluna gelen bu raporları biz görmek istiyoruz. Pricewaterhouse'un raporlarını -güvenilir veya güvenilmez her neyse- süzgeçten geçmeden ham hâliyle görmek istiyoruz.
Sorularıma geçmem gerekirse Varlık Fonunun toplam zararı nedir; bunu bilebilirsek memnun olurum.
Yine, TÜRK TELEKOM Varlık Fonunda. TÜRK TELEKOM zaten çok ayrı bir dosya, şimdi bu konuya burada girmenin yeri ve zamanı değil; amiyane tabirle o da Türkiye Cumhuriyeti devletine atılmış çok büyük bir kazıktır, çok büyük bir dolandırıcılıktır; o bakımdan bunun da dosyası kapanmamıştır, o dosya hep açık kalacaktır ve herhâlde bir gün buna sebep olanlar hesap vereceklerdir. TÜRK TELEKOM'un 2027 yılında zaten borçtan ari bir şekilde devlete geri dönecek yüzde 55'lik hisseleri neden alelacele alınmıştır? Bunun da cevabını lütfen rica ediyorum.
Çok teşekkür ederim, şimdilik bununla yetiniyorum.
Sağ olun.