| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Denizli Milletvekili Nilgün Ök ve 45 Milletvekilinin; Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 655 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4389) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .04.2022 |
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Çok hızlı bir şekilde ben de konuşmamı yapacağım.
Maddeyle ilgili, maddenin içeriğiyle ilgili bir sorum da olacak ama ondan önce şunu da ifade etmek istiyorum tabii: 2016'da kurulan Türkiye Varlık Fonunu artık biz sorgular durumdayız gördüğünüz gibi, hepimiz sorguluyoruz. Neden? Çünkü denetim yöntemi tartışmalı, şeffaflık ve hesap verebilirlikten uzak, Sayıştay denetiminin dışında olması, Kamu İhale Kanunu'ndan muaf tutulmuş olması, böyle bir fon oluşu tabii ki bizi de bu fonu sorgular hâle getiriyor. Kaynak yaratacağı iddiasıyla kurulan bir fonun bugün borç yaratan bir fon hâline dönüştüğünü de görüyoruz. En son, Varlık Fonu TÜRK TELEKOM'un yüzde 55 hissesini 1,6 milyar TL'ye satın aldı. Hâlbuki TÜRK TELEKOM'un altyapısı devlette olduğu için 2026 yılında zaten devlete tekrar dönecekti yani bu satın almanın neden yapıldığı bir türlü de açıklanmadı. Tabii, bu satın almayla birlikte de bunun sonucunda TÜRK TELEKOM'un doğrudan ve dolaylı kamu payının arttığını görüyoruz yani yüzde 50'yi aştığını görüyoruz. Bu durumda aslında TÜRK TELEKOM yeniden bir kamu iktisadi teşebbüsüne dönüşmüş durumda ve bu düzenlemeyle de TÜRK TELEKOM'un KİT denetiminin dışına çıkarıldığını görüyoruz yani böyle dolaylı bir şekilde TÜRK TELEKOM hissesi önce satın alınıyor Varlık Fonu tarafından, sonra da KİT denetiminden çıkarılıyor. O nedenle de tabii ki sorgulamalarımıza devam ediyoruz.
UĞUR AYDEMİR (Manisa) - TELEKOM zaten KİT'te değildi.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - "Dönüştü." diyoruz yani son hisse yapısıyla öyle bir görüntü alıyor.
UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Önceden de değildi.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Bunu sonra tartışırız, şu andakinden bahsediyorum. Böyle bir yol izlendi, böyle bir duruma gelindi.
Şimdi, maddeyle ilgili de ben bir şey sormak istiyorum: Türkiye Varlık Fonu ve Türkiye Varlık Fonu AŞ'nin hâkim hissedar olarak kuracağı şirketlere gelir ve kurumlar vergisi istisnası getiriliyor. Peki, bu kurulacak şirketlerin diğer ortak veya ortaklarının ortaklık payları kadar bu vergi muafiyetinden yararlanması sonucunu doğurmuyor mu? Neden böyle bir düzenleme yapıyoruz, neden böyle geniş kapsamlı bir düzenleme yapıyoruz? Böyle değil de sadece Türkiye Varlık Fonu ve Türkiye Varlık Fonu AŞ'nin gelirlerinin kurumlar ve gelir vergisinden muaf tutulması şeklinde yapılamaz mıydı bu düzenleme? Neden kapsamı bu kadar geniş tutuldu hâkim ortak olduğu şirketlerle ilgili de kapsama alınarak? Bu soruyu da cevaplarsanız, bu düzenlemenin gereği nedir?
Teşekkürler.