| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Denizli Milletvekili Nilgün Ök ve 45 Milletvekilinin; Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 655 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4389) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .04.2022 |
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Bu 17'nci ve 18'inci maddelerin içeriğiyle ilgili düşüncelerimi geneli üzerindeki konuşmamda ifade etmiştim; belediyelerin raylı sistemlerle ilgili, devraldıkları zaman yapmak zorunda oldukları ödemelerin maliyetleriyle ilgili.
Şimdi, getirilen bu önerge gerekçesinde, maliyetleri çok yüksek olan projelerde belediyeleri bu maliyetlerden kurtarmak istediğini ifade ediyor. "Maliyet bedeli yüksek olan ve bu sebeple belediye gelirleriyle yapımı güçlük arz eden projelerin Bakanlıkça yapılması durumunda belediyelere uzun yıllar borç yükleyen..." falan filan, onları uzun uzun okumayacağım. Şimdi, nedir bu maddenin, önergenin getirdiği? Proje, mevcut şehir içi raylı sistem hatlarının devamı olmayıp eğer bağımsız bir hat ise -bu kanunun yürürlüğe girmesinden önce hizmete alınmış olanlar hariç, bundan sonra yapılacak olanlar- mülkiyet devri olmadan raylı sistemlerin işletmesi Ulaştırma Bakanlığı veya bağlı kuruluşları, şirketleri tarafından yürütülecek. Şimdi, maddenin içeriğine ciddi anlamda itiraz etmiştik maliyetlerden dolayı ama getirdiğiniz bu düzenleme de yani...
ORHAN YEGİN (Ankara) - "Allah razı olsun." demeniz lazım.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Denilecek bir düzenleme değil çünkü düzenlemeye baktığımız zaman, bundan sonraki süreçte büyükşehirlerde yapılacak olan raylı sistemleri ister belediye yapsın ister Bakanlık yapsın -eskiden bir protokolle Bakanlık yapmış olsa da maliyetini üstlenmiş olsa da işletmesini belediyeye devrediyordu- artık belediyeye kesinlikle devretmeyeceğini, bağımsız olan, özellikle bu bağımsız hatların işletmesini tamamen kendisinin üstleneceğini gösteriyor.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Kesinlikle değil, imkân tanıyor.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Bu konuda da Cumhurbaşkanına yetki veriyor.
CAVİT ARI (Antalya) - Partili Cumhurbaşkanına veriyor.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Yani şimdi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Ulaştırma Bakanlığı arasında geçmişteki yaşananları göz önüne aldığımızda -bir fırsat tanıma değil- bunun aynen uygulanacağını görüyoruz.
SALİH CORA (Trabzon) - Ne yaşandı?
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Bunun getirisi ne olacak size? Ulaştırma Bakanlığı, tabii, bu açmış olduğu, işletmiş olduğu hatlara bir "U" tabelası asmış olacak, böyle bir avantajınız olacak. Biraz da bunun için belki getiriliyor bu ama asıl problemi şehirde yaşayanlar yaşayacak arkadaşlar; bu, bütün projeleri Bakanlığın üzerine almak doğru bir uygulama değil bakın. Maddenin düzenlemesi zaten yanlıştı, bu getirdiğiniz daha da yanlış. Şimdi, projelerin, uygulamaların işletmelerinin Bakanlığın üzerine alınmasının, bir kere, yerel yönetimlerin ulaşım planlamalarının ve yürütmelerinin artık koordine içerisinde, Bakanlıkla koordine içerisinde yapılamayacağını gösteriyor.
Başka zararları da var bunun. Nedir? Şimdi "Hatlar arasında entegrasyonun sağlanması" diye bir şey var. Nedir bu? İşte, bilet entegrasyonunun sağlanması, hat entegrasyonunun sağlanması ve tarife entegrasyonunun sağlanması. Şimdi...
(Uğultular)
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Arkadaşlar, müsaade eder misiniz?
Bir şehir düşünün, hatların, raylı sistemlerin işletmesinin bir kısmını Bakanlık yapıyor, bir kısmını büyükşehir belediyesi yapıyor. Şimdi, bu sistemler arasında ne kadar entegrasyon olabilir acaba?
ORHAN YEGİN (Ankara) - Şehir hattı devamlı olmayacak, bağımsız, müstakil olacak.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Bağımsız hatlar var, şehir içinde de var yapılan; Bakanlığın yaptıkları da var, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin yaptıkları da var. Yani sonuçta bunların da birbirleriyle bir entegrasyonu, zamanlama entegrasyonu... İnsanlar İstanbul'da bir yerden bir yere gitmek için birkaç tane hat kullanıyorlar, bir tane hat kullanmıyorlar ki; hepsi birbirine bağlantılı da değil. Yani bu...
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Marmaray...
UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Nilgün, toplu cevap verseniz daha iyi olacak.
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Ama şöyle: Şimdi, Marmaray'ı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı işletiyor, metroyu belediye...
ABDÜLLATİF ŞENER (Konya) - Ya, böyle bir usul yok, bekle ya!
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, söz Emine Hanım'da.
Emine Hanım, tamamlarsanız...
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Zaten bozulmuştu, bundan sonra bu yapı daha da bozulacak. O nedenle aslında bu yapılan düzenlemenin doğru bir düzenleme olmadığını ifade etmek istiyorum ve bu önergenin geri çekilmesini öneriyorum.