| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Çevre Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4469) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 30 .05.2022 |
NECİP NASIR (İzmir) - Çok teşekkür ediyorum Başkanım.
Öncelikle, bu önemli kanun maddesiyle ilgili hazırlıkları yapan hem Komisyona hem bürokratlarımıza teşekkür ediyorum. Komisyonumuzun toplantısının hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Öncelikle, biraz önce Sayın İlyas Vekilimin de ifade ettiği, özellikle İzmir ve sahil kenarlarında yaygın kat mülkiyetinin olduğu alanlarda tek ada ya da tek parselde bulunan yapıların beş yıl ruhsat süreleri dolduktan sonra yapılmayan yapılarla ilgili bir sıkıntı var. Orada, aslında hiç muvafakatin alınmaması yönünde görüşümüz var, onu ilgili maddede hep beraber görüşürüz.
Yine, 15'inci maddede Yapı Denetim Yasası'yla ilgili bir düzenleme yapılmış. Doğrudur, gençlerimizi daha iyi istihdam edebilmek için... Aslında 102 yaşında da denetmenin olduğu, sertifikalı denetmenin olduğu bir durumda, bu tür bir düzenlemenin yapılması gerekli görülebilir ancak ilgili madde geldiğinde İzmir'le ilgili örneklerle ya bunun gözden geçirilerek en az 75 ya da kaldırılması yönünde düşüncelerimi ifade etmek istiyorum.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Yani şu anda düşüncenizi ifade etmiş oldunuz bir manada ama... Yani üzerinde düşünmeye başlayalım bu durumda.
NECİP NASIR (İzmir) - Evet, lütfen.
Yine, İzmir'de yaşadığımız, canlı olarak yaşadığımız 30 Ekim depreminden sonra kentsel dönüşüm alanlarında riskli binaların -26'ncı maddede- boşaltılmasıyla, tespitlerin yapılmasıyla ilgili sorunu bizzat yaşadık ve Sayın Bakan da oradaydı, bu konuda bir düzenleme var, bunu da ilgili maddede ifade edeceğim.
Yalnız Gökan Bey'in bu yapı denetimle ilgili bir önerisi olmuştu, o öneride yapı denetim firmalarının bedellerinin artırılmasından, bir de bölgeler arası farklılıktan dolayı benzin fiyatlarından falan söz etmişti. Yapı denetim firmaları bu sene yüzde 86 zam aldılar, enflasyona endekslendi, o oranda bedellerini alacaklar ama yeni bir düzenleme yapıldı, belki ondan haberiniz olmayabilir, benim de yoktu, geçen hafta yapı işleri müdürümüzden sordum, yönetmelik de hayata geçmiş, küçük... Buradaki en büyük sorun yapı denetim firmalarında... Mesela, İzmir'de Kiraz ile Kınık arası 240 kilometre, 500 metrekare küçük bir yapı denetim için oraya gitmenin tabii ki maliyeti ve mümkünatı olmadığından Bakanlığımız çalışmalar yapmıştı. Bizim başka önerilerimiz vardı, aslında bölgesel, sizin önerdiğiniz gibi ama Bakanlık yeni bir düzenleme yaptı, küçükleri eşit şekilde büyüklerle dağıtarak... Bu, bir aydır zannediyorum, hayata geçti. Onunla ilgili zannediyorum, eğer bu uygulama tutarsa ki iyi olur, tutmazsa... En büyük sorunu biz büyükşehirlerde yaşıyoruz, onunla ilgili bölgesel olarak en azından metropollerde bölgelendirme yapılabileceği yönünde de Bakanlığımızın hazırlığı da var.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Hatta belki ileride bu laboratuvarlarla yapılan ilgili konuyu da gündem yapabiliriz.
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Başkanım, çok önemli bir konu: İnsanlar bir yıldır ruhsatını almış, inşaata başlayamıyor, yapı denetim reddediyor, 2'nciye geliyor, 2'nci reddediyor; 3'üncüye geliyor, 3'üncü reddediyor; 5 defa ret yiyenler var şu anda.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Evet, alanda sorunu çözmeye çalışıyorlar şimdi.
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Bir müstakil ev yapacak adam, bir şey yapacak... Yani buna ivedi çözüm... Sabahtan beri bu konuyla ilgili beni de çok arayan oldu. Yani Mersin'deki, Anamur'daki yapı denetim firması Tarsus'a gelmiyor, Tarsus'taki oraya gitmiyor; arası 300 kilometre.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Bu konuda, Genel Müdürlüğümüz, Baki Bey...
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Bakanlık buna, mutlaka firmalara yaptırım yapsın, vatandaşı mağdur etmesin. Şu anda vatandaş mağdur bu uygulamada.
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Baki Bey, bu konuda Genel Müdürlüğümüz daha detaylı bir çalışma yürütüyor. Tekrar bir istişare edelim o konuyu önümüzdeki günlerde.
Komisyon olarak o konuyu ayrıca bir değerlendirelim ileride.
NECİP NASIR (İzmir) - Yine, Gökan Bey'in bir düşüncelerine katılıyorum, İstanbul'dan bir sürü ilçe saydı. Maalesef, tabii ki kentsel dönüşüm, boyutlarıyla sosyal bir projedir, dünyanın her yerinde uygulanmıştır. Bu sosyal projede önemli olan, esas temel amaç da tabii ki deprem tehlikesinin yanında şehirlerin sosyal yapısını bozan çöküntü bölgelerinin sağlıklılaştırılmasıdır. Örneğin, İzmir'in merkezinde -ki İzmir'in büyük çoğunluğu, yüzde 70'i dönüşmesi gereken yapı stokuna sahip- ve ana mahallelerinde şu anda çöküntü bölgeleri olduğundan dolayı maalesef arzu etmediğimiz görüntülerle karşılaşıyoruz sizin de ifade ettiğiniz gibi.
Yine, bir konuyu ifade ederek maddelerde diğer konularla ilgili size somut örnekler de göstereceğim. Bu 29'uncu maddeyle ilgili ifade edilen şu: Tabiat varlıkları, doğal sit alanları ile özel çevre koruma alanları bölgesindeki alanların orada korunması amacıyla düzenlenen bir düzenleme. Ve burada şunu unutmamamız gerekiyor: Orada herhangi bir yapılanmada, herhangi bir durumda Kıyı Kanunu var, Tabiat Varlıkları var, Anıtlar Kurulu var; bütünüyle çıkacak yönetmelikte zaten bunlarla uyumlu olmadan orada bir çivi bile çakılmasının mümkün olmadığını değerli teknik arkadaşlarım çok iyi biliyor. Yalnız şunu da ifade etmek istiyorum: Dünyanın en güzel şehri, Akdeniz'in yıldızı, Ege'nin incisi İzmir'in yirmi beş yıllık bir iktidarda yağmur suyu drenajlarını tamamlamadığı için hâlâ atık sularıyla baypas yaparak İzmir'in atık sularını şehrin merkezine döken bir yerel yönetimler anlayışıyla biz bunu kurtaramazken Çeşme'de, Karaburun'da, adaların bulunduğu bölgelerde, bir sürü adanın bulunduğu alanlarda bizim yerel yönetimler nasıl gidip de oraları koruyup kollayabilecek ve çevre tehditlerinden uzaklaştırabilecek? Ve buradaki amacın ben tamamen... Şunu da ifade etmek istiyorum: Biz ajansı sizlerle birlikte burada karar alarak kurduk, o da bir kamu kurumu. Bu kamu kurumunun bir iştirak şirketi kurmasında -büyükşehir belediyesi gibi, TOKİ gibi, İLBANK gibi- bir sakınca olmadığını düşünüyorum. Zaten buradaki ifade edilen konu sadece orada şamandıralarla gemilerin bağlanmasıyla ilgili bir konu. Diğer türlü orada çakılacak tek çivinin kanunları var, dayanakları var, Kıyı Koruma Kanunu'nun Tabiat Varlıklarının kontrolünde olan bir konu. Bunu da arz etmek istiyorum.
Bu toplantının hayırlara vesile olmasını diliyor, saygılar sunuyorum.