KOMİSYON KONUŞMASI

YÜKSEL MANSUR KILINÇ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, meslek örgütlerinin değerli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Yaklaşık altı saattir Komisyon çalışmalarını izleyen meslek örgütlerinin temsilcilerini ayrıca kutluyorum; altı saattir Komisyonun çalışmalarını izliyorlar.

Bir değerlendirme de Komisyon çalışmalarıyla ilgili olsun. Gerçekten, Türkiye Büyük Millet Meclisinde benim çalışmalarına katıldığım bir Komisyon olarak önemli, yararlı, gerekli ve en doğruyu bulmaya yönelik çaba içerisinde olunduğunu da görüyorum, bu nedenle de Komisyonunuzu kutluyorum.

Şimdi, bu tali komisyon olarak görüştüğünüz basın yasalarında değişiklik olarak gündeme gelen değişikliklerde gerekçelerden bir tanesi dezenformasyonun önlenmesi. Bir diğer gerekçe, internet medyasının düzenlenmesi ve eksikliklerin giderilmesi.

Sevgili Başkan, izin verirseniz hem otuz beş yıllık bir yayıncı, yayın kuruluşları kurmuş, yayın kuruluşlarının örgütleyicisi olan arkadaşlarla beraber bu örgütlenmeleri yapmış, kuruculuk yapmış, yıllarca bunları yönetmiş, Türkiye'yi dünyanın birçok ülkesinde medya alanında temsil etmiş ve uluslararası medya örgütlenmelerinde de kuruculuk görevi yapmış bir arkadaşınız olarak ifade etmek istiyorum.

BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Boş yere aksakal demedik size?

YÜKSEL MANSUR KILINÇ (İstanbul) - Bu yasa teklifi, Türkiye Cumhuriyeti devletinin, ülkesinin ve halkının dezenformasyon ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik hiçbir unsur barındırmadığı gibi ihtiyacımız olan dezenformasyonla mücadeleyi zaafa uğratacak unsurlar barındırıyor.

Bir başka yanı: Teknolojiler gelişiyor, medya teknolojisi çok gelişti, yeni medya diyoruz, sosyal medya diyoruz, yeni ihtiyaçlar diyoruz; bunlarla ilgili de ileriye dönük bu alanı geliştirici doğru perspektiflere sahip unsurlar taşımıyor. Çünkü dezenformasyonun önlenmesi, kaynağında doğru bilginin yaygınlaştırılmasıyla, doğru bilgiyi yaygınlaştıracak gücün büyütülmesiyle sağlanabilir; bu unsurları barındırmıyor.

İçeriğe ilişkin birkaç da küçük değerlendirmem olsun. Örneğin, hazırlanma biçimi: Gerçekten bu Komisyonun çalışmalarını da izleyen bir milletvekili olarak bu Komisyon tarafından hazırlanmış bir yasa teklifi olarak görmedim, bu Komisyonda daha önce yapılan değerlendirmeleri dikkate alan bir çalışma olarak görmedim. Açık söyleyeyim yani günüyle beraber, en son dün Genel Kurulda Milliyetçi Hareket Partisi Kütahya Milletvekilinin ve öncesinde AK PARTİ'li ve MHP'li milletvekili arkadaşlarımızın da taleplerini içeren, değerlendirmelerini içeren hiçbir yansımanın burada olmadığını gördük. O zaman demek ki bu yasa teklifi başka bir yasa teklifi. Peki, bu yasa teklifi ne yasa teklifi olabilir? Bu yasa teklifi yargıda bir paralel örgütlenme yasa teklifi, yargıda yargıya paralel bir yapılanma yasa teklifi olabilir. Bu yasa teklifi ne yasa teklifi olabilir? Şimdi, bizim ülkemizde bir devlet protokolü var, bir de medya alanında protokol oluştu. Yani devletin medya kuruluşlarının protokolü ile devletin protokolü arasında müthiş bir farklılık var. İşte, şimdi, medya protokolünü belirleyen ve medya protokolünü sağlayanların aynı zamanda büyük oranda, daha fazla ihyasıyla medya alanının protokolünü düzenleyenlerin Türkiye Cumhuriyeti devletini düzenleme niyetlerini de çağrıştırabilecek ve iştahlandırabilecek merdivenler de hazır bu yasa teklifinin içinde.

Radyolar ve televizyonlar, Türkiye'nin radyoları ve televizyonları, haber yayıncılığı açısından hâlâ dünyada ve Türkiye'de en güvenilir kurum olan radyolar ve televizyonlar, Basın İlan Kurumuyla ilgili yapılan çalışmaların 20'nci, 21'inci, 22'nci, 23'üncü maddelerinde ve bağlantılı olarak basın kartı ve Basın İlan Kurumu Genel Kurulunun yapılanmasıyla ilgili bölümlerde kesinlikle görülmemiş, çalışılmamış -gözden kaçırılmış demiyorum- dinlenmemiş bile.

Teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum.