| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya ve 93 Milletvekilinin, Hâkimler ve Savcılar Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4484) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 08 .06.2022 |
ALPAY ANTMEN (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
1'inci maddeyle, hâkim ve savcı adaylığı yerine hâkim ve savcı yardımcılığı getirilmek isteniyor.
Geneli üzerinde konuşurken de bahsetmiştim; adliyelerin yer durumu, yer müsaitliği nedeniyle, bu hâkim ve savcı yardımcılarının nerede oturtulacakları, nerede görev yapacakları konusunda ciddi bir sıkıntı çıkacağını düşünüyorum. Bunun da çözülmesi gerekiyor. Hâkim ve savcı adayları, şimdi ya belirli salonlarda birlikte oturuyorlar ya da çoğu işlerini bitirip adliyenin çevresindeki kahvelere gidiyorlar bugün için. Buna bir önlem alınması ve özellikle hâkim ve savcı yardımcılarının mesaiye riayet etmesinin sağlanması gerekiyor; bu bir.
İkincisi, avukatlardan hâkim ve savcı adaylığı alınırken onların stajları bir yıldı. Şimdi avukatlıktan hâkim ve savcı yardımcılığına giriş için böyle bir ayrım kaldırılıyor, avukatlar da üç yıl hâkim ve savcı yardımcılığı yapacak. Hâkim ve savcılık mesleğinin ne kadar önemli olduğunu düşünürsek, bu sürenin üç yıl olması, layıkıyla eğitim verilmesi ve layıkıyla hâkim ve savcılar tarafından sahada eğitilmelerinin önemi çok büyük ama madde yazımından, hangi hâkim ve savcıların hâkim ve savcı yardımcısı alacağı, hangilerinin almayacağı konusu biraz da hâkim ve savcıların keyfine bırakılmış. Hâkim ve savcı istemezse yanına yardımcı almaz, isteyen hâkim ve savcı 2'ye kadar yardımcı alabilir. Bu konularda, bence bunun hâkim ve savcıların isteğine bırakılmaması gerekiyor.
Bunun dışında, avukatlık mesleğine devam eden avukatların hâkim ve savcılık mesleğine geçişi için daha önceki koşullar ne olacak? Artık avukatlardan hâkim ve savcılık mesleğine alım olacak mı, olmayacak mı? Onun açıklanmasında bir yarar var.
Puanlama sisteminde çok ciddi ayrıntılar var. Bunu yapacağımıza, her sınavdan asgari 70 alınmasını öngörürsek çok daha iyi olur ve bir kere de bu işi halletmiş oluruz ve 70 alamayana da sadece bir bütünleme hakkı veririz. O bütünlemeyi de geçemediği anda da hâkim ve savcı yardımcılarının ilişiğinin kesilmesinde yarar var.
Bundan da daha önemli olarak son, mesleğe kabul için bir sözlü sınav yapılacak. Bu sözlü sınavda ve sözlü sınav sorularını hazırlayacak ya da bütün sınav sorularını hazırlayacak ekiplerde veya kurullarda hukuk fakültelerinden akademisyenlerin olmaması büyük bir eksiklik. Bütün yapılacak yazılı sınavların ve sözlü sınavların hazırlanmasında en az profesör veya doçent düzeyinde, konusunun uzmanını hukuk akademisyeni olmasında da yarar var. Bu, buradaki çok büyük bir eksiklik.
Ama en büyük eksiklik, son olarak yapılacak sözlü sınavın kurulunda da hukuk akademisyenlerinin bulunmaması, bunun öngörülmemiş olmamasıdır ve bizim burada teklifimiz, özellikle, sözlü sınavların da görüntülü ve sesli kayıt sistemine alınarak daha sonra torpil iddialarına, şaibelere olanak sağlanmaması.
Bu arada, hâkim ve savcı adaylığı için bütün kurullarda, özellikle çıkarılacak yönetmeliklerde tamamen idareye yetki veriliyor ve bu, hâkim ve savcı adaylığı ve daha sonra hâkim ve savcı mesleğinin tamamen Adalet Bakanlığının ve idarenin kontrolü altına girmesini sağlayacak. Bu da adaletin, mahkemelerin, yargının idareye bağlanmış olması anlamına gelebilir. Bugün iktidarda AK PARTİ vardır, yarın başka bir parti gelir; hiç önemli değil, önemli olan bizim objektif ve herkes için uygulanabilir, herkes için doğru kanunlar yapmamızdır diyorum.
Özellikle bahsettiğim hususların teklif sahipleri tarafından dikkate alınmasını talep ediyorum.
Teşekkür ederim.