| Komisyon Adı | : | DIŞİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Birleşik Meksika Devletleri Hükümeti Arasında Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunmasına İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı(1/388) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 21 .01.2016 |
Buyurun Sayın Salıcı.
OĞUZ KAAN SALICI (İstanbul) - Sayın Başkan, bugün ilk 7 maddemiz daha çok yatırım teşvikleri ve yabancı yatırımın teşvikiyle ilgili maddeler. Anlaşmaların çoğu birbirine yakın anlaşmalar. Ben, şunu merak ediyorum: Yabancı sermaye bir ülkede yatırım yapmaya karar vermeden önce ne tür şeylere dikkat eder ve bu anlaşmaları o çerçevede bir göz önünde bulundurmak lazım diye düşünüyorum.
İkincisi, Türkiye'de yerleşik firmaların -sadece Meksika için söylemiyorum bunu- toplam yurt dışı yatırımları ne kadardır? Yani biz hep yurt dışı yatırımlarını teşvik ediyoruz, yurt dışından da ülkemize yatırım gelmesini teşvik ediyoruz ve bir süredir de kaynak ihraç eden bir ülkeye, sermaye ihraç eden bir ülkeye dönüştük. Ne kadarlık bir Türkiye kökenli sermaye yurt dışında yerleşiktir, onu öğrenmek istiyorum.
Bir de, bu anlaşmaların hiçbirisinde çalışma standartlarıyla ilgili bir bölüm yok. Sadece, şu anda elimizdeki anlaşmanın 1'inci sayfasında yani girişinde yani aslında niyetlerin ifade edildiği bölümde "...sağlık, güvenlik ve çevreye ilişkin genel uygulama önlemleri yanında uluslararası kabul görmüş işçi haklarını zayıflatmadan ulaşılabileceğini..." diyor. İçeride tahkim var, içeride tazminat koşulları var, devletleştirme sonucunda ne olacağı var, ne kadar zamanda ödeneceği var, bazı anlaşmalarda piyasa rekabetinin nasıl oluşacağı bile var ama çalışan haklarıyla ilgili hiçbir şey yok. Rastlantı mıdır yoksa bakanlıklarımız çalışma koşullarını önemsemiyor mu?
Teşekkür ederim.