| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Basın Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4471) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .06.2022 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
17'nci madde üzerinde Adalet Komisyonu üyesi arkadaşlar ayrıntılı sayılabilecek bilgiler verdiler, onların tekrarına düşmeksizin birkaç hususu belirtmek istiyorum.
Anayasa madde 124'e göre "Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler." Şimdi, buradaki teklifte ise "İletişim Başkanlığı tarafından" denmektedir, oysa İletişim Başkanlığının kamu tüzel kişiliği bulunmamaktadır. Dolayısıyla, Anayasa'da yalnızca 3 kategori, birim çıkarabilir bunu. Birincisi, yetki bakımından sorunludur, mümkün değildir.
İkinci olarak -arkadaşların belirttiği gibi- eğer, hani, Cumhurbaşkanlığı tarafından çıkarılmış olsaydı dahi... Ki birçok maddede, bilindiği gibi "Cumhurbaşkanlığı tarafından" denilmektedir yani bu "İletişim Başkanlığı" deniliyor olmakla Cumhurbaşkanlığı tarafından çıkarıldığı anlamına gelmiyor çünkü Cumhurbaşkanlığı tarafından çıkarılanlar için zaten "Cumhurbaşkanlığı çıkarır" deniyor, o zaman Anayasa'ya uygun oluyor. Bu, yetki açısından Anayasa'ya aykırıdır, 124'üncü maddeye açıkça aykırılık oluşturmaktadır; birincisi bu.
Tabii, ikincisi, belirtildiği gibi, peki ya Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılması öngörülseydi uygun olur muydu? Yine parti başkanlığı yoluyla devlet başkanlığı ve yürütme söz konusu olduğundan hiyerarşik yapısı içerisinde bir idari düzenleme söz konusu olacağından, burada kendisine verilen yetkiler, yönetmeliğe bırakılan düzenleme alanları ile yasanın Anayasa'daki normlar hiyerarşisindeki konumu dikkate alındığı zaman yine birçok konunun yönetmelikle düzenlenemeyeceği sonucu çıkmaktadır, özellikle arkadaşların vurguladığı Anayasa maddeleri açısından ciddi sorunlar yaratacaktır. Yasayla düzenlenmesi gerekirdi çünkü basın kartı yalnızca biçimsel bir sorun değil, esasen basın özgürlüğünün kullanılmasının etkili bir aracıdır. E, basın özgürlüğünün demokratik toplum açısından, demokratik siyaset ve demokratik devlet açısından önemini yeniden dile getirmeye gerek yok, zaten sıkça dile getirildi ve kullanılan mahkeme kararlarında da gerek Avrupa Mahkemesi gerek Anayasa Mahkemesi kararlarında da bu ayrıntılı olarak belirlenmiştir. Bu itibarla, bu maddenin yeniden yazılması Anayasa'ya uygunluk açısından bir gerekliliktir diyorum ve teşekkürlerimi iletiyorum.