| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2019 ve 2020 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 21 .06.2022 |
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Teşekkürler Sayın Başkanım.
Ben sunumda gördüm, bir uçuş kontrol uçağı alımı var, onunla ilgili birkaç soru sormak istiyorum. Hava seyrüsefer yardımcı cihazlarının kontrol ve kalibrasyonunun sağlanması ve hava seyrüsefer hizmetlerinin uluslararası standartlarda yürütülmesi amacıyla 3 adet uçuş kontrol uçağı alımı yapılmış. Şimdi, bu uçaklardan birisi 12 kişilik ve içinde çok frekanslı telefon hattından televizyona, video, film seyredecek kadar kesintisiz internete kadar ultra lüks bir donanım var. Bu uçak acaba Ulaştırma Bakanlığına özel mi hazırlatıldı? Uçakların toplam (yekûn) tutarının da 100 milyon doların üzerinde olduğu bilgisi bana geldi. Ki sizin projenin ihalesi de 24 Kasımda yapılmış, toplam tutar olarak "1,2 milyar lira." diye bahsetmişsiniz ama proje ihale günü dolar kuru 12,38; projenin sözleşmesinin imzalandığı gün dolar kuru 13,5; bu rakamın üzerinde olmuş olabilir. Gerçi bununla ilgili mevcut paranın Avrupa hava sahası kontrolü yapan EUROCONTROL tarafından sağlandığı bilgisi de bende var. Ülkemiz hava sahasının geçen uçaklardan toplanan üst geçit parası keyfî uçak konfigürasyonuyla harcanmak yerine -ekonomimizin yerle bir olduğu bu durumda- havacılık altyapısında harcanamaz mıydı? Sayın Ulaştırma Bakanı göreve geldiği günden beri bu uçağa bindi mi, bindiyse kaç kez bindi? Bunları merak ediyorum.
Ayrıca, EUROCONTROL konusuna girmişken... Burada kendi sunumunuzda yine geçen yıla göre yüzde 15,23 oranında üretim maliyetlerinin artışından bahsetmişsiniz ve bu üretim maliyetleriyle ilgili de hava seyrüsefer hizmet maliyetinin yüzde 46,15 oranında en ağırlıklı giderlerden olduğunu ve bunun tamamının EUROCONTROL'den tahsis edildiğini yani giderlerin bu kısmının alındığını ifade etmişsiniz ama özellikle Ukrayna ve Rusya savaşından sonra hava sahamız biraz daha hava trafiği açısından yoğunlaştı ve Türkiye, aslında bir noktada hava trafiği açısından da cazip hâle geldi. Bu konuyla ilgili EUROCONTROL'den alınan ücretlerin sadece maliyet karşılığı mı olduğu... Yoksa bunun illaki bir gelir kısmı var, örneğin, Yunanistan'ın aldığı ücretle Türkiye'nin aldığı ücret arasındaki farktan dolayı Türkiye hava sahası daha çok tercih edilebilmekte. Dolayısıyla bunlarla ilgili açık gelirlerinizin ibrasını bizlere yazılı olarak da verirseniz seviniriz.
Son olarak şunu ifade etmek istiyorum: Sizlerin personeli olan hava kurtarma ve yangın görevlileri personelimiz var, bunlar yaklaşık 250-300 kişilik bir personel. Bu personelin içinde özellikle ön lisans ve lisans seviyesinde üniversitelerden mezun olmuş arkadaşlar tekniker sıfatıyla...
ATİLA SERTEL (İzmir) - 1.800 kişi.
AHMET KAYA (Trabzon) - Evet, Yasin Bey, 1.800 kişi.
YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Olabilir.
Bu arkadaşlar üniversitelere girip tekniker sıfatıyla üniversitelerden mezun olmalarına rağmen nedense Devlet Hava Meydanları tarafından... Hâlbuki bu konuyla ilgili bilirkişinin de daha önceden açmış oldukları mahkemelerdeki noktada Sayıştay tarafından herhâlde veya mahkeme tarafından Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020 tarihli bir tavsiye kararı var. Buna rağmen bu arkadaşlar niye tekniker sıfatında işlem görmüyor? Bu arkadaşları bir güvenlik görevlisi gibi görüyorsunuz? Hâlbuki uçma esnasında uçağın içinde çıkan herhangi bir yangında veya bir acil iniş durumunda bu arkadaşlar olmadan uluslararası hava sahasında o havaalanını kullanamadığımız belli ama bu arkadaşların hem görevde yükselmeleri açısından şeflik sınavlarını sadece kendi içinde ARFF olarak değerlendirmenizi görüyoruz. Hâlbuki bakın, şu anda içinizde otuz beş yıl önce ziraat mühendisi sıfatıyla kuruma girip, kurumun içinde kendisine göre yükselme sınavlarına katılıp genel müdür yardımcısı pozisyonuna kadar gelmiş arkadaşlarımız var. Bu arkadaşların en azından kendi kurumlarında, bu doğrultuda görevde yükselmeleriyle ilgili önünü açmak için gerekli çalışmaları yapmayı düşünüyor musunuz? Bu konuda hem kendi personelinizin böyle bir talebi var hem de kendilerinin aldığı ek havacılık tazminatının diğer memurlara göre çok daha düşük olduğu, aynı şekilde bunların şeflerinin diğer şeflere göre daha az havacılık tazminatı aldığı konusunda şikâyetler söz konusu. Kurum kâr ediyor ama bir yandan da personelini de memnun etmesi lazım; kendi personeliniz ve bu personel sizin için çok önemli bir personel çünkü uçakta veya havaalanında olabilecek acil durumlarda ilk müdahaleyi yapabilecek teknik donanımda olan personel bunlar.
Ben bu konulara değinmek istedim, teşekkür ederim, sağ olun.