KOMİSYON KONUŞMASI

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Teşekkür ederim.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Usul hakkında...

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli Komisyon üyeleri, değerli milletvekili arkadaşlarımız, Sayın Bakan, Sayın Bakan Yardımcıları, Sayın Strateji ve Bütçe Başkanı, değerli bürokratlarımız, çok değerli basın emekçileri; öncelikle herkesi saygıyla selamlıyorum.

Ben de usul üzerine söz almış bulunuyorum ve usulle ilgili, şu ana kadar özellikle Anayasa'da ve İç Tüzük'te tanımlanmamış olmasıyla ilgili tartışmalarda Sayın Başkanımız Bülent Kuşoğlu'nun görüşlerine de katıldığımı ifade etmek istiyorum. Sayın Arı da aşağı yukarı söyleyeceğime yakın şeyler söyledi ama birkaç vurgu yapmak istiyorum izninizle.

Şimdi, Sayın Kalaycı özellikle vurguladı, "Evet, bu bir bütçe kanunudur." dedi, oradan başlamak istiyorum. Şimdi, Anayasa'ya baktığımız zaman, 161'inci maddeye, "Carî yıl bütçesindeki ödenek artışını öngören değişiklik teklifleri..." cümlesindeki ödenek artışı bütçe teklifi midir? Eğer öyleyse neden o şekilde ifade edilmemiş? Bu, büyük bir eksiklik. O zaman Anayasa'da bir tanımlama eksikliği olduğunu da kabul etmemiz gerekiyor.

Bunun dışında, getirilen ek bütçe bir ödenek artışı mıdır diye baktığımızda, 2022 yılı bütçe büyüklüğümüz 1 trilyon 751 milyar lira iken, altı ay sonra -şu an haziran ayındayız- getirilen ek bütçenin büyüklüğü 1 trilyon 80 milyar yani kasım ayında getirilen bütçenin yarısı kadar bir bütçe şu anda tekrar karşımıza getirilmiş oldu. O zaman bu bir ödenek artışı değil ek bütçe olarak tabii ki getirildi.

Şimdi, bunu bir kanun gibi görüşeceğiz. "Bütçe bir kanundur." tanımına baktığım zaman da burada da bir çelişki var. Şimdi, biz kanunları nasıl görüşüyoruz? Milletvekilleri kanun teklif ediyor, değil mi ve milletvekilleri kanunu sunuyor, savunuyor.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bütçe hariç.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Bütçe kanunu özel bir kanun olduğuna göre ek bütçeyi neden normal kanun gibi görüşüyoruz; birinci soru. Eğer normal kanun teklifi gibi görüşüyorsak o zaman neden milletvekili arkadaşlarımız bunu getirmedi? Şimdi, eğer normal kanun gibi görüşüyorsak neden bir Bakan, Hazine ve Maliye Bakanı Hükûmeti, iktidarı temsilen burada ve Cumhurbaşkanını temsilen Cumhurbaşkanı Yardımcısı neden bu bütçeyi sunmuyor? Şimdi, kendi içinde ciddi anlamda çelişkiler, tezatlıklar içeren bir durumun içerisinde olduğumuzu görüyoruz.

Evet, şimdi görüşeceğiz bu kanun teklifini. Sayın Hazine ve Maliye Bakanımıza da sorular soracağız ve o sorduğumuz soruların cevaplarını da nasıl alacağız bilmiyorum. Örneğin, ödeneklere baktığımız zaman -ben İstanbul Vekiliyim- Avrasya Tüneli'ne yapılacak...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İçeriğe... Rica ediyorum Emine Hanım, usul...

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - İçi tam da içerikle ilgili.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Gün boyu konuşacağız.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Tam da içerikle ilgili.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yok, usulle ilgili konuşun yani içeriğe sonra geleceğiz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bu, usul Başkan.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Hayır, tam da usulle ilgili, tam da usul içeriğiyle ilgili.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Buyurun.

EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Avrasya Tüneli'ne yapılacak katkı ödemesini ben de belki soracağım ama nasıl bunun cevabını alacağız, onu da birazdan göreceğiz.

Şimdi, ben son bir cümleyle tamamlamak istiyorum. Aslında şu anda yaşadığımız, içinde bulunduğumuz durum, bir ek bütçe yapımının Anayasa'da ve İç Tüzük'te şu ana kadar tanımlanmamış olması, bunun atlanmış olması, getirilen Cumhurbaşkanı yönetim sisteminin, devletin, Hükûmetin yönetim ihtiyaçlarını karşılayamadığının ve içinde birçok eksiklikler bulundurduğunun da bir kanıtıdır. Bu şekilde de tutanaklara geçmesini istiyorum.

Teşekkür ediyorum.